1550: Röster längs resvägen
Ännu en liten tid skall vi kontemplera yttrandefriheten. Onekligen är den på tapeten och, som jag tidigare har nämnt blir det debatt på Publicistklubben på måndag. Även konstvärlden intresserar sig för yttrandefriheten dock med en återkommande vinkling:
”The Freedom of Speech: Perspectives in Contemporary Art in Europe conference will debate the burning issues of freedom of speech and freedom of expression in Europe. The conference will take place at Gallery Augusta on the island of Suomenlinna, Helsinki, on October 15–16, 2012.
Authoritarian and right-wing populist tendencies are restricting fundamental human rights in Europe, and this is affecting the freedoms of artists and intellectuals. How is this situation reflected in forms of representation in art? What positions and strategies can individuals and institutions adopt, and what are their consequences? What is the relationship between contemporary art and activism?”
I dessa sammanhang är den återkommande förklaringen till de danska karikatyrerna alltid densamma: ”…Muhammad cartoons crisis (2005), which was sparked by Danish xenophobia materialized as a defence of unconditional freedom of speech”
För övrigt är jag nöjd med vidareutvecklingen av den eviga RH-slingan efter gårdagens Road Movie. Det vänds och vrids på formuleringar som, när det så önskas (och det önskas ofta) uppfyller det som betraktaren hett eftertraktar: den dolda rasistiska agendan. Man kan göra mycket av det här t ex i en FB-debatt:
”…i enlighet med Nationalencyklopedins definition av rasism: ”i strikt (europeisk) bemärkelse en ideologi som grundas på kombinationen av följande fem förutsättningar:
1) uppfattningen att det är rimligt att indela människosläktet i ett antal distinkta raser utifrån fenotypiska skillnader (yttre kännemärken);
2) antagandet att det finns ett samband mellan å ena sidan sådana fenotypiska skillnader och å andra sidan nedärvda mentala och intellektuella anlag, beteendemönster samt lynne och moralisk karaktär;
3) antagandet att dessa nedärvda drag är gemensamma för alla medlemmar av respektive raser;
4) övertygelsen att raserna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av de nedärvda dragen…”
så uppfyller Lars Vilks de flesta av dessa antaganden.”
(Skribenten fick av någon anledning inte med den femte förutsättningen vilken den nu är)
Lars Linder på DN fantiserar om trollkarlens lärling som blir uppslukad av de mörka krafterna och tänker sympatiskt på Lars Norén. I brist på annat, då konstnär Vilks ännu inte har blivit slukad, drar han till med schablonen ”nyttig idiot”. Det förefaller som konstkritikern Jerry Saltz försäkran för några dagar sedan stämmer väl: Konst handlar inte om att förstå utan att uppleva. Lars (plötsligt blev det mycket ”Lars” – ett etruskiskt namn) Lindström (Expressen) låter sig belåtet andas ut i den vikande Vilks som inte försvarar sin yttrandefrihet utan lägger ut texten om SION:s förträfflighet. Svårt det där med yttrandefriheten, här valde jag själv min egen yttrandefrihet och jag kan inte se annat än att det var ett för konsten, för medierna och för folket riktigt val. Konferensen blev ett fantasieggande verk inom ramen för RH. Än är det emellertid för tidigt att summera det och långt är det till dess redigerade konstnärliga gestaltning. Martin Aagård klagar i Aftonbladet över att inga vanliga muslimer visar sig i verket. Det gör de dock, de dyker upp ibland men lika lite som vanliga människor i allmänhet, äger de inte möjligheten att t ex skriva artiklar på kultursidorna i våra dagstidningar. För det är så att jag inte aktivt söker upp det ena eller det andra utan följer det som sker. Alla är välkomna att delta men man får själv ta initiativet. Han tycker också: ”En sak är i alla fall uppenbar – Vilks behöver hjälp att dokumentera sin historia. Hur många gånger han än påstår att han ska redovisa sina erfarenheter så händer det uppenbarligen inte förrän SVT rycker ut.” Ja, tacka för det, vem vågar visa någon dokumentation? När jag emellanåt skall ställa ut något krävs jag först på en ovillkorlig försäkran att alla rondellhundar är avskannade. Boken om rondellhunden är på gång men den kompliceras av de ständigt pådrivande eruptionerna i verket.
Nils Forsberg har kommit något på spåret (han rör faktiskt vid kärnan om den dolda agendan): ”Det var inte direkt partidagarna i Nürnberg” och gör den professionella konstkritikerreflektionen ”Packat och klart”. En affärsidé (med tanke på den mediala uppmärksamheten och omsorgen kring denna konferens) för svenskar (ja, det är en svensk affär, ingen annanstans har den mött något större intresse) som vill kittlas av det förbjudna och motbjudande. ”Vi skulle aldrig göra så”.
Finns SION? Om det inte finns, vilket är det troliga, så får det, med tanke på den svenska konsumtionsviljan för sådana produkter, uppfinnas.
Live Show i New York

Ja, att det råder slagsida på blaskornas kultursidor är väl ingen överdrift, SION väger tung, skeppet kränger och kapten Vilks kölhalas på alla upptänkliga vis, dock står han stolt och stadig i fören och sätter sin kurs med fast hand, självaste Oddyseus torde le åt denna konungsliga bedrift.
Emmy(Citera) (Svara)
Emmy
2012, 4 oktober kl 21:46
Här kommer den femte punkten:
5) övertygelsen att konstkritikerna låter sig klassificeras i en hierarki, beroende på kvaliteten av den nedärvda ideologin…”
TJ(Citera) (Svara)
TJ
2012, 4 oktober kl 21:58
”det förbjudna och motbjudande”
Jeg tror, det er det, det drejer sig om, og det er helt ude af proportion. Jeg kan ikke lade være med at tænke på Kurt Westergaard. Ingen tog notits af hans rejser til USA eller Canada, og da han talte på DF s landsmøde, var der lidt mediediskusssion i et døgn.
Jeg tør ikke tænke mig den tanke, at kunstner Vilks taler på Sverigedemokraternes årsmøde – hvilket nok heller ikke vil ske. mvh fra Danmark
http://politiken.dk/politik/ECE570539/kurt-westergaard-jeg-maa-tale-hvor-det-passer-mig/
Muhammed-tegner Kurt Westergaard var gæstetaler hos DF: Kurt Westergaard: »Jeg må tale, hvor det passer mig«
Steen(Citera) (Svara)
Steen
2012, 5 oktober kl 06:36
”(Skribenten fick av någon anledning inte med den femte förutsättningen vilken den nu är)”
Lars, anledningen är enkel. Skribenten hade bara tillgång till gratisversionen av NE på nätet, där endast förutsättning 1-4 kan läsas i sin helhet. Därefter följer en teaser: ”5) föreställningen att denna hierarkiska klassifikation … ”.
Sara(Citera) (Svara)
Sara
2012, 5 oktober kl 08:14
5)föreställningen att denna hierarkiska klassifikation berättigar medlemmar från mer överlägsna raser att dominera, utnyttja och till och med förinta underlägsna raser.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 5 oktober kl 09:18
I och med detta får etrusken sällskap av både Nazism, Islamism och övriga spekulanter.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 5 oktober kl 09:41
”Svårt det där med yttrandefriheten, här valde jag själv min egen yttrandefrihet och jag kan inte se annat än att det var ett för konsten, för medierna och för folket riktigt val.” Lars Vilks.
Vi är Dig evigt tacksam.
”Finns SION? Om det inte finns, vilket är det troliga, så får det, med tanke på den svenska konsumtionsviljan för sådana produkter, uppfinnas.”
”(ja, det är en svensk affär, ingen annanstans har den mött något större intresse)” Lars Vilks.
Ja, självklart, det var för Ditt Verks och för den svenska pöbelns skull konferensen anordnades den 11:e september i New York.
Horatius(Citera) (Svara)
Horatius
2012, 5 oktober kl 13:38
Kontemplera detta som inspiration till framtida konstverk:
http://richarddawkins.net/news_articles/2012/10/4/university-atheist-society-ordered-out-of-freshers-fair-for-displaying-blasphemous-pineapple-called-mohammed#.UG7rBZjgnko
Sam(Citera) (Svara)
Sam
2012, 5 oktober kl 15:16
http://www.avpixlat.info/2012/10/05/svt-plockar-bort-uppdrag-granskning-om-lars-vilks-fran-svt-play/
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 5 oktober kl 15:33
Från min satellit, som aldrig brann upp:
Aktuella citat av Lars Vilks:
”Jag har också problemet med att vara helt beroende av att (hur ?(sic)) konstvärlden reagerar och därmed (mer eller mindre motvilligt) bekräftar projektets konststatus.” 13/8/2012
”Att mitt projekt är konst är inget man behöver betvivla. Det har fortlöpande bekräftats av konstvärlden.” 31/8/2012
”Dålig konst är också konst och det kan man alltså inte bråka om.” 8/9/2012
”Min presentation av Konferensen kan, tråkigt nog, för närvarande inte genomföras eftersom konstvärlden har stängt sina dörrar.” 3/10/2012
”Vanligtvis är det så att i de fall där konsten spelar en politisk roll utanför konstvärlden opererar den inte längre som konst. Något har stigit ur sin kontext och försetts med en helt annan och brutalare. Förvisso kan konstnären låta en sådan händelse bli det huvudsakliga konstprojektet som en social process men då måste verket tillbaka i konstvärlden för att läsas av på rätt nivå och bekräftas.” 21/5/2012
Ergo – Vilks rondellhundsprojekt är längre inte konst. Enligt egen utsago.
Laika(Citera) (Svara)
Laika
2012, 5 oktober kl 15:45
Laika. Här har du fel. Konstvärlden har fortlöpande bekräftat projektet. Senast t ex igår när det behandlades av två kritiker. Dess utflykt i politiken är också värd att fundera på. Läser man artiklar och kommentarer från diverse håll ser man att medvetenheten om att det är ett processverk är vida spridd. Det har alltså inte knoppats av från konsten. Däremot är det en helt annan fråga vilken kvalitet konstvärlden anser att det har. Vi är inte riktigt där än.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 5 oktober kl 15:58
Aha, man får aldrig en blund i ögonen. Vad kan det nu vara; möjligtvis när Geller skvalpade omkring i böljan den blå, eller också det att vi fick klart för oss att Vilks är rakryggad även rent fysiskt. Mmn
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 5 oktober kl 16:11
Lars du är konstnär men ser ut som en smutsig luffare, testa din ”konst” på ditt utseende istället.
Sami(Citera) (Svara)
Sami
2012, 5 oktober kl 17:00
Sami.
Då har du aldrig sett en smutsig luffare.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 5 oktober kl 17:21
Det är svårt det där, med var gränsen går. Om det nu egentligen är en gräns.
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 5 oktober kl 19:31
Sami,
Dina fördomar visar att du ej varit med om så mycket, livet väntar bakom hörnet, även längs din väg, vill du, så kan du likt Vilks, delta med liv och lust.
Emmy(Citera) (Svara)
Emmy
2012, 5 oktober kl 19:46
Konstigt att konstnärer får förolämpa och mobba andra människor men inte skolbarn!
I skolan får man lära sig att man skall acceptera och respektera andra
Men det gäller tydligen inte konstnärer av någon konstig anledning
Då skall väl elever på våra svenska skolor få göra nidbilder på deras lärare
Rita av studierektorn eller en annan lärare när han har samlag med en häst tex
Sedan lägga ut det på skolans datorer och sätta upp bilden över hela skolgården
Vad händer då jo då blir det klassmöte och föräldramöte
Då skall man tala eleven tillrätta , löjligt verkligen
Dubbelmoral i flertal Sverige verkligen!
Då skall personen som har gjort bilden säga att jag bara utnyttjar min konstnärliga frihet
Lars Vilks gjorde en bild med manliga personer med muhammedmasker som hade samlag med varandra som han visade upp för muslimer
Det konstverket gjorde han bara för att provocera inget annat!
Då skall jag få måla av en bild där Lars Vilks har samlag med djur barn eller lik
Eller varför inte att Lars Vilks får en scudmissil eller ett hagelgevär upptryckt i baken
Eller varför inte måla av en taliban som skjuter huvudet av Lars Vilks
Konstverket skall jag kalla för konstkritiker hahahahahahaha
Precis som ståupparen Lennie Norman sa förut :
Funkar det åt ett håll så funkar det åt ett annat!
Enkelt att förstå så det så
Bojkotta Vilks omgående Sverige!
Jonas Karlberg(Citera) (Svara)
Jonas Karlberg
2012, 5 oktober kl 21:21
Det spekuleras på många håll nu vad orsaken till UG:s censurering var. Har sett den nya versionen och både vågbrytaren och ryggtavlan finns kvar, men var man lite uppmärksam vid originalet så kan man nu notera att en liten detalj är försvunnen, helt försumbar. Inget att hänga upp sig på.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 5 oktober kl 21:46
Jonas Karlberg. Innan du vräker ur dig kan du ta reda på lite fakta. Jag har aldrig gjort någon bild med manliga personer med muhammedmasker som har samlag. Den har du själv fantiserat ihop. Du borde nog börja med att fundera på i vilka riktningar dina fantasier löper.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 5 oktober kl 22:04
Otroligt vilken aktivitet din medverkan i SION initierade.
Nu vill Täppas ge sig in i konstverksskapandet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15561585.ab
Krister(Citera) (Svara)
Krister
2012, 5 oktober kl 22:52
Han ser ut som en knarkare.
Al Ghoul(Citera) (Svara)
Al Ghoul
2012, 5 oktober kl 23:09
Tack Krister! En av de allra bästa. Fogelberg kunde inte hålla sig. Men han är nog narcissist.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 5 oktober kl 23:14
Al Ghoul,
Då har du tydligen inte sett något riktig knarkare.
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 6 oktober kl 00:42
Du är en hedersman och gentleman Lars. Stå på dig. Du har mer stöd än du anar. Keep up the good work!
P.K.(Citera) (Svara)
P.K.
2012, 6 oktober kl 01:07
Lars Vilks, Jonas Karlberg har nog ändå en poäng i vardande med sitt ”skolexempel” som liknelse. Ett mer nyanserat är detta:
Lasse retar den biffige ADHD killen i klassen; Tar hans godispåse på lunchen och ber han ”vara tyst någon gång då”.
Vid bråket som uppstår går läraren i mellan och räddar Lasse.
Efteråt, på fråga om varför han retade ”Musse”, svarar han att det var ”ju bara för att impa på tjejerna”.
Om han är värd sin ”sex appeal” kan man väl undra; Av de vuxna får han nog inget beröm.
Hur som helst är det hela en ganska barnslig historia.
Laika(Citera) (Svara)
Laika
2012, 6 oktober kl 06:43
Laika. Om jag förstår dig rätt gillar du politisk islam och ser med glädje på sharialagar. Kritiserar man den främsta symbolen för detta menar du att det är barnsligt. Där får det finnas en gräns för yttrandefriheten. Om jag förstår dig rätt.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 6 oktober kl 07:16
Öh? du Jonas Karlberg vad jag vet så är rektorn och lärarna på skolan levande personer man kan ta på och inga fantasifigurer som dött för hundratals år sedan.
Förövrigt skulle nog lärarna bara bli glada över att deras elever visar kreativitet genom att rita bilder istället för att misshandla dem som i dagens skola är allt för vanligt.
danpark(Citera) (Svara)
danpark
2012, 6 oktober kl 07:45
Krister,
Stollen Täppas har en historia av total avsaknad av empati, måste vara jobbigt för de närstående . . .
http://www.expressen.se/nyheter/tappas-anmald-for-diskriminering/
Emmy(Citera) (Svara)
Emmy
2012, 6 oktober kl 07:51
Balla Laika.
Du har lika få strängar på din lyra som din namne.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 6 oktober kl 08:03
Emmy.
Täppas vill nog att pengar läggs på de ljusskygga i stället.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 6 oktober kl 08:59
Jag menar bara att det är barnsligt att försöka ta godispåsen från ett hyperaktivt barn och tro att:
1. Lugnet sänker sig över klassrummet.
2. Du får beröm av läraren. (och kanske chans på tjejerna)
3. Det är godiset som är roten till det onda.
För övrigt tror Jag inte att du någonsin kan eller vill förstå mig, likt jag aldrig kommer förstå dig;
Min omloppsbana ligger för högt.
Laika(Citera) (Svara)
Laika
2012, 6 oktober kl 09:13
Laika. Jodå, jag förstår dig, din åsikt är inte så ovanlig. Men bilden är inte helt solid. När godispåsen består av politisk islam är det kanske en annan historia. OIC, t ex, vill gärna behålla sin godispåse och göra den till allas.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 6 oktober kl 09:40
Läste en gång en intervju med ateisten och forskaren George Klein. Att forska var för honom nära nog en drog. Han insåg sig inte ha något ansvar för det hans forskning kunde leda till. Han var bara vetenskapsmannen som objektivt sökte ny kunskap. Tycker mig ha hört något liknande från dig, kan jag ha gjort det. Vad sa du egentligen?
Monika(Citera) (Svara)
Monika
2012, 6 oktober kl 11:14
Monika. Jag mins inte det men synpunkten är tämligen självklar. Den som arbetar med att vinna ny kunskap och ny erfarenhet kan knappast överblicka vad som kommer att hända framöver med ett nytt material. Det där med att forska kan vara som en drog är inte så märkvärdigt. Det är bara ett engagemang i en sak. Sådant finns överallt, vare sig man går upp i att spela tennis eller samla på frimärken.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 6 oktober kl 11:48
Oavsett de ständigt pågående analyserna av verkligheten, och därtill tillhörande godispåsar – så tycker jag att det är trevligt att titta på ett sorts ”inlägg” från alldeles nyss.
http://www.di.se/artiklar/2012/10/5/einstein-bibeln-ar-barnslig/
För övrigt, så tror jag att man bara kan förstå saker utifrån sin egen alltid dagsfärskt tillägnade referensram – så att säga att man förstår vad andra säger, är kanske lite opportunt?
Det mer långsiktiga, har nog sin egen problematik.
Men om man börjar pratar om samma sak, med överenskommelse om att skylta upp dess personliga olika förtecknen – ja, då börjar man väl verkligen att göra något intressant!
För då släpper man ”kriget” – att ha rätt/vinna en diskussion. Och börjar det mer givande – dialogen, utbytet. Som väl är det som för framåt, som alltid?
Därmed menar jag inte att det är lätt. Eller att pk är vägen – precis tvärtom. Pk är the easy-way-out, det att bli omtyckt, accepterad.
Förflackningen är ett naturligt steg. Som jag ser det. Tack och lov, så finns det alltid de, som har fått med sig lite mer av olika sorters kunskap.
Lars t ex. Och även Laika. (glad)
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 12:10
Lars Vilks,
en dag så kommer du ångra dig för dom bilderna du gjort mot islam lars, sanna mina ord,
Sami(Citera) (Svara)
Sami
2012, 6 oktober kl 12:19
Sami,
Ja, låt gud ta hand om den saken.
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 6 oktober kl 12:23
Laika,
Menar du att man kan likna muslimer med ADHD-barn?
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 6 oktober kl 12:25
Lars har verkligen inte gjort något som han ska behöva ångra. Men de som tar till hot och våld mot Lars Vilks kommer att få ångra att de föddes. Detta är inget hot utan ett löfte.
Humanist(Citera) (Svara)
Humanist
2012, 6 oktober kl 12:37
Vet inte alls vad Laika tycker, men tycker själv att din kommentar andas lite egenkärhet?
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 12:42
Nyfiken – hur då?
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 12:43
Laika,
Jag menar bara att det är intolerant att försöka ta yttrandefriheten från Lars Vilks och tro att:
1. Lugnet sänker sig över Sverige.
2. Man får beröm av svenskarna, och en chans till att bli en respekterad röst i ett demokratiskt samhälle.
3. Det är yttrandefriheten som är roten till allt ont.
Humanist(Citera) (Svara)
Humanist
2012, 6 oktober kl 12:53
Humanist,
Tror att Laika har en poäng – beror nog mest hur man läser?
Alla läser vi ju olika/personligt betingat, och det är väl härligt!
Men om/huruvida det är ”kriga” du egentligen vill?, tja då undrar jag lite ändå. Om du själv inte egentligen har en annan, mer personlig agenda, än den du ”officiellt” till synes förfäktar?
Som alla vi andra människor – för människor är vi ju allihopa; du med och jag med… (sista sjungs förstås)
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 13:24
Så Cecilia är ute och fladdrar med läpparna igen.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 6 oktober kl 13:39
Trots viss åldersskillnad till Täppas Fogelbergs favör så framstår han som en gammal fördomsfull och knarrig gubbe i jämförelse med den intellektuellt och fysiskt alerta Lars Vilks, som dessutom kan briljera med en överlägsen humoristisk förmåga vilket den knarrige tycks vara helt i avsaknad av.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 6 oktober kl 13:52
KK, Först, muslimer och militanta islamister är inte samma sak, men det har du, och en hel del andra, kanske ännu inte accepterat? Eftersom det är de sistnämnda som utgör ett oroande hot för demokratin, lugnet i klassrummet, är det de som får liknas med ADHD-barn; Varför inte, kunskapsbanken för alla foliehattar, Wikipedia har följande definition:
”Det finns tre varianter av ADHD: en som innebär att man har koncentrationssvårigheter och tenderar att vara inobservant på sin omgivning, en som innebär att man är hyperaktiv och impulsiv, och en som innebär att man har båda de tidigare nämnda sorternas svårigheter.”
”Barn med ADHD kan uppfattas som högljudda, störande, besvärliga eller bråkiga, vilket de ofta blir då vardagen är normalt ostrukturerad. ”
Laika(Citera) (Svara)
Laika
2012, 6 oktober kl 14:01
Aftonbladets intervju med Täppas lyder följande:
”Täppas Fogelberg skriver att man borde dra in Lars Vilks polisbevakning, lägga ut stormningen av hans hus på Youtube och se attacken som ett konstprojekt.
Tycker du det på allvar?
– Nej, jag menar ju inte bokstavligen att 100 arga muslimer med yxor skulle storma hans hus och hugga honom i bitar. Min avslutning i artikeln signalerar ju det. Fast det är svårt att jobba med ironi.
Fogelbergs ironiska avslutning i debattartikeln lyder: ”Låter slutklämmen brutal? Inte då, den är en del av mitt eget konstprojekt.”
Här tycks Täppas uppenbarligen ha uppfunnit en metod för att förvandla ett hotfullt budskap till ett ironiskt konstprojekt.
Nåväl, låt mig då också formulera ett konstprojekt i Täppas anda som naturligtvis är ironiskt och inte hotfullt menat:
”Täppas borde få besök av 20 högerextremister i sitt hem som ger honom precis vad han förtjänar utan att polisen lägger sig i.”
Humanist(Citera) (Svara)
Humanist
2012, 6 oktober kl 14:17
Herr Humanist, ge din lista till de militanta islamisterna, inte till mig och svenskarna. Vi har aldrig försökt ta yttrandefriheten från Lars Vilks, utan betalar i stället villigt till statligt polisskydd för honom.
Som återbäring får vi alla den demokratiska rätten att välja beröm, kritik eller likgiltighet inför hans etiska val att kränka en världsreligion.
Laika(Citera) (Svara)
Laika
2012, 6 oktober kl 14:19
Amen CeDe.
Läge för kurs – Maktspråk 2.0 kanske?
Eller blir det då för avancerat för dina läsare? (blinkis)
Men man måste ibland försaka lite, om man ska gå vidare.
Fråga gärna Lars – han har säkert bra tips till dig.
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 14:28
Cecilia,
Om du istället kunde tala ur skägget för en gångs skull och förklara med rationella argument vilken slags poäng som Laika möjligen har – och som du endast tycks förstå – så slipper du att behandlas som en helsnurrig kommentator som tar parti mot Vilks:-)
Humanist(Citera) (Svara)
Humanist
2012, 6 oktober kl 14:57
Humanist,
Jag har tidigare skrivit att jag stöder Vilks mer än helhjärtat, eftersom det inte tycktes framgå.
När det gäller att argumentera, så är jag inte så värst intresserad av att ”vinna” debatter, utan mer av att utbyta tankar och få ny input. Så kan kanske alla i humanismens namn, få vara som vi är – även jag?
Hur jag sedan ”behandlas” av en del, är nog mer deras eget problem kanske…? Kanske är det också, så, att de inte alltid har läst vad jag egentligen skrivit – utan ibland bara stirrat på, vad andra tänkt/utlåtit sig om, det jag skrivit? (blink, blink)
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 15:14
Humanist,
PS. Om jag betraktas som helsnurrig av en del, må så va’. Rätt kul faktiskt!
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 15:19
Cecilia,
Att avkräva en enkel förklaring av dig tycks vara lika omöjligt som att hitta en nål i en höstack.
Jag upprepar därför min fråga:
”Om du istället kunde tala ur skägget för en gångs skull och förklara med rationella argument vilken slags poäng som Laika möjligen har.”
Humanist(Citera) (Svara)
Humanist
2012, 6 oktober kl 15:26
Humanist,
Avkräva?
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 6 oktober kl 15:32
Sanningen är att jag nu faktiskt lutar mot likgiltighet; Valet är lätt, eftersom jag personligen varken betalar skatt eller röstar i Sverige.
Lätt som ett moln svävar jag vidare i etern,
till en annan baksida.
Laika(Citera) (Svara)
Laika
2012, 6 oktober kl 16:06
Laika,
Du menar alltså att det var rätt av Lars Vilks att häda en religiös symbol men att det ändå var moraliskt fel?!
Humanist(Citera) (Svara)
Humanist
2012, 6 oktober kl 16:11
Gränsen är nog svår att dra då den säkert är ganska tänjbar utifrån rådande omständigheter.
Överens kan nog ändå alla vara om att militanta islamister alltid är muslimer.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 6 oktober kl 17:16
Laika,
Tänk på syrebristen. Den är inte bra för tankeförmågan.
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 6 oktober kl 17:48
Cecilia,
Om du istället kunde tala ur skägget för en gångs skull och förklara med rationella argument vilken slags poäng som Laika möjligen har?
Humanist(Citera) (Svara)
Humanist
2012, 6 oktober kl 17:56
Vilks, Edl och Sion är både hatad av muslimer & nazister, undrar varför det aldrig tas upp i media.
Och enligt Täppas Fogelbergs logik ska tjejer som går utmanande klädda också få skylla sig själva eftersom de provocerar fram våldtäktsmännens kåthet. Tur för kvinnorna att Täppas är blind.
danpark(Citera) (Svara)
danpark
2012, 6 oktober kl 18:14
Nu ställer du alltför långtgående krav på den där kvinnan.
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 6 oktober kl 19:46
Lars Vilks,
Nej det är klart att du inte kan. Klein ansåg att det var politikerna som hade ansvar för vad han forskade fram och behövde alltså inte tänka sig för.
Det verkar som att du tänker dig för ibland och tar det t ex lite lugnt nu efter filmen ”Innocence of Muslims”.
Men undrar ändå detta som du gör en drog för dig?
Vad gillar du Greiders ledare för några dagar sedan? http://www.dalademokraten.se/Opinion–Kultur/Ledare/2012/09/20/Religionskrigen-ar-over-oss-/
Monika(Citera) (Svara)
Monika
2012, 7 oktober kl 11:29
Monika. På vilket sätt tar jag det mera lugnt nu än tidigare? Greiders krönika innehåller en intressant felbedömning. Han tänkte sig att Charlie Hedbdos karikatyrer skulle vara som att hälla bensin på elden. Men det blev tvärtom. T o m islamisterna hade förlorat geisten.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 7 oktober kl 11:50
Lars Vilks,
Lars du måste nu leva med livvakter resten av ditt liv hur känns det?
Sk(Citera) (Svara)
Sk
2012, 7 oktober kl 13:12
Monika.
Vad får dig att tro att Lars Vilks skulle ta det lugnare
och tänka sig för ”ibland” efter det att filmen, Innocence of Muslims, lagts ut.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 7 oktober kl 15:42
Leif GW Persson uttrycker sitt förakt för Lars Vilks i en debattartikel på Expressen. Delirium, med eller utan tremens, tycks vara högsta mode just nu.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 7 oktober kl 16:53
CeDe,
Leif GW har inte förstått vad det handlar om, vilket förvånar mig, eller kanske inte: han tar till typiska populistisk retorik för att förlöjliga. Sista delen av hans artikel är en fullkomlig härdsmälta. Som om Lars Vilks skulle vara en riddare som rider in i fiendelägret för att visa sitt mod och för att få dö nån form av hjältedöd.
Leif GW har inte förstått att Rondellhunden i princip redan från början levt sitt eget liv.
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 7 oktober kl 18:10
Var det inte Palme som ville lägga ned Säpo?
De destruktiva krafterna är inte att leka med, uppenbarligen.
Emmy(Citera) (Svara)
Emmy
2012, 7 oktober kl 18:29
Kenneth Karlsson.
Finns det då ingen som förstår. Är vi bara en liten skara, som ser något ingen annan ser, Eller är det vi som har missuppfattat? Det vill jag inte tro, känns heller inte så. Jag fortsätter följa min intuition.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 7 oktober kl 18:56
CeDe
Jag tror tyvärr att de flesta inte förstår, inte kan förstå, eller inte vill förstå. Jag är pessismist. Men Lars Vilks, plus några till, får mig att tro att det finns hopp.
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 7 oktober kl 19:26
Det sunda kommer att segra till slut. Se bara hur det gick för kommunisterna, de förpestade luften på 70-talet men är ingen maktfaktor längre. Visst finns det några reliker kvar men de är ett utdöende släkte.
Sniff(Citera) (Svara)
Sniff
2012, 7 oktober kl 20:29
”Ständigt omgiven av de poliser som skyddar hans rätt att uttrycka sig och till en årlig kostnad på tjugo miljoner för landets skattebetalare.
Med tanke på budskapet är det faktiskt inte värt de pengarna.
Varför inte bara promenera ner till Rosengård, Rinkeby eller Hammarkullen, och ta det direkt med dem som han retar sig på.
Man till man, och ”åk hem med er, era dumma jävlar”.
Att han sedan skulle få fraktas därifrån på bår är en annan historia men den har i vart fall inget med vår yttrandefrihet att göra.”
Hehe, Leif GW i toppform. Ut i kylan med hen…brr
mohammad(Citera) (Svara)
mohammad
2012, 8 oktober kl 04:27
mohammad.
Ja, GW har även han uppfattat att dessa försvarare av medeltiden med sina reaktioner i nutiden kostar oss en hel del. Det är vakat av GW, oavsett i vilket tillstånd han befann sig i sin skrivandes stund.
Läste en kommentar till hans uttalande som påpekade, det lite besvärande för GW, att Gw tydligt pekar ut de boende i ”utsatta områden” som presumtiva våldsverkare/mördare.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 8 oktober kl 07:50
Emmy,
Som straff sköt sedermera SÄPO Palme.
Cavatus(Citera) (Svara)
Cavatus
2012, 8 oktober kl 08:11
mohammad,
Jag säger så här, ta bort hans ”beskydd” och låt han dör vem bryr sig om en ful gammal gubbe som lars, man äcklas bara av att se hans ansikte lite då och då i tidningen och annan media.
Amme(Citera) (Svara)
Amme
2012, 8 oktober kl 11:19
Vilka som än som låg bakom dådet, militära/ekonomiska intressen, så sörjde de helt säkert inte det inträffade.
Emmy(Citera) (Svara)
Emmy
2012, 8 oktober kl 13:45
Lars Vilks,
Det verkar som om du tar det lugnt då konstvärlden stänger dörrarna.
Islamisterna tappat geisten? Kanske känns det så för dig, men du kan ju inte precis veta vad islamisterna håller på med. Vad tror du om Thomas Friedmans artikel ” Det våras för toleransen” i DN den 1 okt.
Monika(Citera) (Svara)
Monika
2012, 9 oktober kl 13:01