1546: Den svåra yttrandefriheten
Yttrandefriheten är åter i centrum. Eller skall vi säga lite mer än normalt. Yttrandefrihet är i sig kontroversiellt eftersom det numera brukar dra med sig påståenden om möjliga dolda avsikter. I det synnerligen uppmärksammade fallet med Tintin på Kulturhuset såg vi ett exempel på hur den kan tillämpas retroaktivt – och leda till borttagande av ”olämpliga” objekt. I den vilja, som finns på en del håll, att skapa rättfärdighetens värld i den sanna lärans namn, hamnade den konstnärlige ledaren Behrang Miri lite snett i opinionen. Konsekvenserna av att plocka bort det som anses vara misshagligt blir, vilket åtskilliga debattörer påpekade, oöverskådliga.
Idag kom den spanska tidningen El Jueves med något som kan kallas Muhammedkarikatyrer. En defensiv version eftersom en rad figurer framträder med en text ”Men är det någon som vet hur Muhammed ser ut? I detta drama kan antydningar vara mer än tillräckligt. Å andra sidan förefaller det som om marknaden för närvarande är något mättad.
En annan historia som mer direkt handlar om yttrandefrihet är Pamela Gellers politiska affisch i New Yorks tunnelbana. Affischen har prövats av domstol och befunnits acceptabel utifrån rätten till yttrandefrihet.
Texten är ett citat av Gellers favoritfilosof Ayn Rand. Affischkampanjen har genomgående dömts ut som muslimfientlig vilket dock inte framgår av texten. Det är en tolkning som naturligtvis bygger på Gellers långtgående anti-islamengagemang. En balanserad bedömare får istället diskutera om den överhuvudtaget är lämplig och om den visar brist på respekt. Geller har hur som helst ännu en gång lyckats med en provokation som placerar henne i ett medialt centrum. En intressant historia ur yttrandefrihetssynpunkt är händelsen igår när journalisten och aktivisten Mona Eltahawy sprayade över en av affischerna. Hon hävdade att det var hennes sätt att använda sig av sin yttrandefrihet. Det borde vara klart att Eltahawy har fel. Att bemöta ett yttrande genom att ta bort det är att förhindra yttrandefriheten. Däremot kunde hon ha införskaffat ett eget exemplar av affischen som hon sedan kunde spraya. Då hade hon skapat ett nytt yttrande riktat emot den tidigare publiceringen. En ytterligare sak är att hon inte har dispositionsrätt över objektet utan gör sig skyldig till skadegörelse. Hon blev också gripen av polis.


Dagens text hade intressanta delar. Den spanska tidningens många ansikten av Muhammed kunde nog hos vissa skapa lite bryderi. Komiskt i alla fall.
Den nu så kända Gellerska affischen får mig att tänka till lite extra. Om man inte ser den ur det avsiktliga perspektivet utan rent allmänt så känns den lite enkelspårig. Vilden kan nog uppträda civiliserat och den civiliserade som en vilde. Som exempel kan väl nämnas skövlingarna i Amazonas. Men mest kan nog anslaget ses som en självklarhet, för vem som helst som lyckas identifierar sig.
Dock måste man känna till Gellers agenda för att förstå vad hon vill ha sagt och vem hon vill förminska.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 27 september kl 21:22
Ensamma eremiter emellan:
Jag vet inte vilka skumma glasögon Vilks envisas med att bära, men budskapet framgår väl övertydligt av texten på den aktuella, gammaltestamentliga propagandaaffischen:
Stöd Israel, judarna, de civiliserade; Krossa Jihad, muslimerna, vildarna.
I demokratins namn hämtar hatet åter näring på rotnivå, alla grenar till gagn; Civiliserat?
Dessutom – den Demokratiska ekvationen -
Tankefrihet+Åsiktsfrihet+Samvetsfrihet+Religionsfrihet=Yttrandefrihet
Läses åter alltför ofta i deriverad form, i fel riktning:
Yttrandefrihet=Frihet
del Grotto(Citera) (Svara)
del Grotto
2012, 28 september kl 03:11
del Grotto. Jag vet inte vad du vill insinuera. Man kan betvivla Gellers uttalanden men i och för sig behöver ”savage” inte betyda muslimer utan, som hon själv förklarar, de angrepp som Israel utsätts för i form av raketangrepp och självmordsbombare.
Som sagt, folk vill inte ha några komplicerade analyser utan enklast möjliga schabloner.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 28 september kl 07:01
Angående geller och hennes förvirrade värld:
http://copyriot.se/2012/08/27/krisen-del-54-pamela-geller-%E2%80%93-pa-jakt-efter-en-kontrajihadistisk-kristeori/
Angående Amfetaministen Ayn Rands ännu mer förvirrade värld:
http://www.galago.se/blogg/ayn-rand
anon(Citera) (Svara)
anon
2012, 28 september kl 08:33
Nej, folk vill väl inte höra Gellers ständiga ”komplicerade analyser” på Fox News. Det står dessutom ingen hänvisning till dessa på den fina affischen.
Om du vill märka ord, kan jag också fortsätta med att ”Jihad” inte behöver betyda terror i Guds namn eller ens väpnat försvar, men de andra betydelserna bleknar och faller bort alltmer, då hjärtlösa, hjärndöda extremister på båda sidor i symbios föder varandras hunger efter hat – Deras cancerogena fetma breder ut sig och tar plats.
Men, som sagt…
del Grotto(Citera) (Svara)
del Grotto
2012, 28 september kl 09:58
del Grotto framstår mer och mer som någon med långt framskriden fettofobi.
Med Gellers charm kommer man långt men med klokhet kommer man längre.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 28 september kl 11:40
”Jihad” verkar oftast betyda just terror i Guds namn, eventuella andra betydelser kan pk-marinerade dhimmifierade journalister fantisera om. Försvar har det mindre med att göra än anfall. Det handlar om att döda eller konvertera alla ”otrogna” och breda ut umman över hela världen. Så var det under muhammed och så är det idag. Precis som andra totalitära ideologier som nazism och kommunism.
markus(Citera) (Svara)
markus
2012, 28 september kl 11:51
Här en replik som plockades bort från Anna Brodow Inzainas blogg i onsdags. Jag upprepar den enbart därför att jag ogillar när folk sätter munkavle på mig utan att motivera det:
”Du får gärna sälla dig till ignoranterna om du känner att det är där du hör hemma. Men jag tycker det är synd, jag trodde du var klokare än så. Jag förstår att vad som här kommer till uttryck är samma vulgära cynism som en gång fick dig att skriva att ‘offret är den störste förtryckaren’. Den sortens tankefigurer man måste vara vaksam mot.”
Att kalla saker vid deras rätta namn blev tydligen för mycket för den yttrandefrihetskämpen.
Petter Helje(Citera) (Svara)
Petter Helje
2012, 28 september kl 12:52
Petter Helje,
Tur i alla fall att du har Lars Vilks blogg att skriva och beklaga dig på.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 28 september kl 13:08
Jag beklagar mig inte, tvärtom, jag är glad att jag har tur.
Petter Helje(Citera) (Svara)
Petter Helje
2012, 28 september kl 13:12
Ja, här har man turen att kunna kläcka ur sig vad skit som helst utan att bli portad.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 28 september kl 13:33
Hehe…här kommer ännu en portad kommentar…
Angående geller och hennes förvirrade värld:
http://copyriot.se/2012/08/27/krisen-del-54-pamela-geller-%E2%80%93-pa-jakt-efter-en-kontrajihadistisk-kristeori/
Angående Amfetaministen Ayn Rands ännu mer förvirrade värld:
http://www.galago.se/blogg/ayn-rand
anon(Citera) (Svara)
anon
2012, 28 september kl 13:38
Att de som utövar förtryck är ”offer” är en vanlig tankefigur inom politisk korrekthet. När bestialiskt förtryck utövas i t ex muslimska länder så går det alltid att hitta orsaken hos USA/Väst/Israel. Förtryckarna är bara offer för USA/Väst/Israel. Den tankefiguren är den muslimska världen inte sen att utnyttja.
markus(Citera) (Svara)
markus
2012, 28 september kl 13:46
Om du har tid och lust kan du se efter i vilket sammanhang Brodow Inzaina använde den?
Petter Helje(Citera) (Svara)
Petter Helje
2012, 28 september kl 14:03
Visst gärna det, fast det ändrar inte på det jag skrev.
markus(Citera) (Svara)
markus
2012, 28 september kl 14:12
Nej, hurså?
Petter Helje(Citera) (Svara)
Petter Helje
2012, 28 september kl 14:29
Nej precis.
markus(Citera) (Svara)
markus
2012, 28 september kl 14:33
Något större hädelseobjekt än profeten muhammed är väl svårt att uppbringa i dagsläget. Nu vill islamisterna i Egypten fortsätta på profetens inslagna väg och återigen tillåta äktenskap och sex med nio-åriga småflickor. Nog blir visa belönade av den arabiska våren i alla fall.
Skäms, skrek en liten muslimsk pojke under demonstrationerna nyligen, för att ni hädar vår profet.
Jag säger bara, skäms den som inte gör det.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 28 september kl 18:10
Radikalt! Fortsätter det så här tillåter de väl snart homosexuella äktenskap också?
Eller vad tror ni?
Markus(Citera) (Svara)
Markus
2012, 28 september kl 18:16
Hmm, de starka reaktionerna på Tintin på Kulturhuset och fler som reagerar starkt mot de våldsamma reaktionerna kring Muhammedfilmen…. kanske börjar tiden komma ikapp Vilks.
De frågor som Vilks och Rondellhunden väcker är ju som Muhammed – förbjudna att visas.
Håller slöjorna på att falla en smula?
Krister(Citera) (Svara)
Krister
2012, 28 september kl 18:37
Det var en lite märklig anmärkning Markus. Barnäktenskap är väl knappast något radikalt i islam.
Muslimerna tycks ju bara bli alltmer ortodoxa i vårens spår. Så de homosexuella lär nog få vänta på sin vår.
Jag är generellt emot halalslakt, men kan göra ett undantag för dem som ingår äktenskap med barn.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 28 september kl 18:43
Jo, det gör de säkert (slöjorna alltså). Precis som de brukar.
Oavsett om vissa tycks hurra mer än andra. (glad)
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 28 september kl 20:39
CeDe – nu sätter du till slut fingret på något som jag undrat över länge!
Ortodox. Men hur kan de då vara radikala?
Inte fattar jag detta.
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 28 september kl 20:48
Cecilia,
Aha. Funderar lite – radikal/ortodox är tidsbundet till PK? Ungefär?
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 28 september kl 21:09
slutet för Al-shabab? : http://www.nytimes.com/2012/09/29/world/africa/kenya-says-it-captures-last-islamist-bastion-in-somalia.html?ref=africa&_r=1&
*.morr(Citera) (Svara)
*.morr
2012, 28 september kl 21:13
Kritik är också ett begrepp, som mest har fått en entydig inriktning idag. Så det kan gå.
Men vi har ju det språk som vi ”förtjänar” – dvs det vi har bruk för. Rätt enkelt, egentligen? (riktigt glad)
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 28 september kl 21:20
Cecilia, du får själv sätta in det i sina sammanhang.
Men du vet säkert mycket väl att det ortodoxa är det som är rent och ursprungligt och opåverkat av tidens tand. Medan då det radikala vill förändra stort – dra upp med rötterna. Ordet kommer genom italienskan för rot ”radice” eller latinets ”radix”. Det blev lite språkundervisning på köpet.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 28 september kl 21:28
Håller med om att det inte är radikalt inom islam. Men västerländska vänsterradikaler på 60-talet var väl inne på detta med pedofili som något positivt? Samma människor uppfattar säkert islam som positiv motvikt mot det hemska Väst. Men hur ska det gå när de ska diskutera homosexualitet och hbt med muslimerna? HBT-imamer som viger homosexuella i moskén och PRIDE-parader i Rosengård? För det är ju dit det kommer att leda, det är bara en tidsfråga, och där nånstans stundar sanningens minut…
markus(Citera) (Svara)
markus
2012, 28 september kl 21:46
…’are you with us or against us?’ blir ju frågan som till slut kommer från båda lägren. Vi vet hur det gick i Iran.
markus(Citera) (Svara)
markus
2012, 28 september kl 21:48
Rent och ursprungligt, kan nog se ut på olika sätt?
Och tidens tand har säkert sitt finger med i det hela, som nog allt som oftast.
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 28 september kl 21:56
He he Cessan, du är för go!
Puss på dig!
Krister(Citera) (Svara)
Krister
2012, 28 september kl 22:14
Ja, det vet väl CeDe om nån.
Ernst Grillben(Citera) (Svara)
Ernst Grillben
2012, 28 september kl 23:25
Ernst Grillben.
Du har säkert rätt i det.. men som alltid får man ta det onda med det goda. Kommentera gärna Vilks blogg även du så vi får lära känna dig.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 29 september kl 08:40
anon,
För allt i världen kan man bemöta Geller med djupgående analys som Rasmus Fleischer gör. Men jag har svårt att tro att man kommer åt något väsentligt. Gellers verksamhete går inte ut på att hon är en analytiker med konsistenta uppfattningar i ekonomiska och filosofiska frågor. Där kan hon lätt avfärdas. Frågan är istället i vilken utsträckning hon fungerar som opinionsbildare med sina provokativa utspel. Är det marginellt? Varje gång hon gör något får hon stor respons som till övervägande delen är negativ och kritisk. Men som jag förstår saken är det responsen omfattning som är det mest problematiska. Det verkar kunna ge en del framgångar. T ex hennes kampanj mot Islamcentrum vid Ground Zero. Eftersom de kritiska synpunkterna alltid kan bemötas med att de är ensidigt ideologiskt färgade betyder inte motståndet så mycket som man kanske skulle kunna tro. Å andra sidan är det som sagt svårt att avgöra vilken betydelse det alls har. Klart nog är att Jihadprogrammet främst handlar om en kampanj för Israel och för att understödja republikanerna i presidentvalet.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 29 september kl 09:08
Äh, nu får du ge dig CeDe. Sluta moderera – för den tiden är nog förbi. (?)
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 29 september kl 14:26
Lars Vilks,
Jag åberopar härmed lagen om upphovsrätt, givande mig rätt att inte låta dig använda någon av mina egna, förutvarande och ev. framtida, med konstnärlig avsikt, författade och publicerade kommentarer på denna blogg (Vilks.net) i din egen övriga, även framtida, verksamhet (exempelvis konstnärlig), under mins livstid, utan mitt medgivande. Mina kommentarer har alltid, sedan aktiviteten började i slutet av år 2010, även under olika alias, (ex. Valter Ego, Gurun Gudrun, Anden Anders, Fia Filosof, Gog Pedagog, Klasse Klar, Eviga Emily, del Grotto) alltid varit märkta med samma, korrekta, kontaktinformation (E-mail), så det är lätt att kontrollera för dig (och SÄPO) denna omfattning.
Det kan kanske vara enklast att radera alla mina kommentarer, vilket jag inte alls motsätter mig, tvärtom (jag har sparat alla), men annars är du välkommen att kontakta mig för förfrågan eller andra spörsmål.
MVH
Thomas Bäckström
Ps. Lycka till. Ds.
del Grotto(Citera) (Svara)
del Grotto
2012, 29 september kl 14:57
Thomas Bäckström. I detta fall med dina bidrag har jag tänkt mig att låta dem framträda med den relativt enkla redigeringen att genom readymadegesten låta dem framträda i det skick och i den placering de redan har. Även detta kan ingå i det intressanta problemet med förfoganderätt över kommentarer.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 29 september kl 16:09
Hahaha, Bäckström har gett ”brallorna nere” ett ansikte eller något annat …
Sniff(Citera) (Svara)
Sniff
2012, 29 september kl 22:10
Sniff, att tala om vem man är och vad man heter är inte att stå med ”brallorna nere”. Inte ens i ditt fall, tror jag.
Lars, det är en tom gest som möjligen hade en viss knorr 1914. Idag betyder den inte mer än en saltkristall i Döda havet.
Petter Helje(Citera) (Svara)
Petter Helje
2012, 30 september kl 08:27
Petter. Om det inte betyder mer kan man undra varför det engagerar så djupt. T o m Petter Helje kryper ut ur sin ateljé för att skalda om saltkristaller. Det förefaller inte som om saltet har förlorat sin sälta.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 30 september kl 09:16
Nej, det är klart att saltet inte har förlorat sin sälta, den så kallade samtidskonsten är ju ett dött hav. Var det inte åtminstone en av de saker du ville visa med din provokation?
Petter Helje(Citera) (Svara)
Petter Helje
2012, 30 september kl 10:11
Petter Helje,
Där är onekligen en liten poäng i den saken. Det glada budskapet ”Socialkritiken kan fungera. Den kan nå ut och åstadkomma en skillnad”. Och det i samtidskonsten dåliga budskapet att det inte rör sig om en problematik som står på den officiella agendan.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 30 september kl 11:18
Se där, då är vi ju överens på en punkt!
Petter Helje(Citera) (Svara)
Petter Helje
2012, 30 september kl 11:38
Nja…
Förfoganderätten över bloggens kommentarer är knappast något intressant problem, den rätten tillkommer dig, dvs undantaget om kommentarsställaren inte angivit annorlunda.
Thomas Bäckström aktuella åberopande av upphovsrätten är just att hänföra till ett sådant undantag.
Med tanke på ditt allmänt kända lagtrots vill jag dock upplysa dig om, att för upphovsrättbrott kan dömas till böter eller fängelse och eventuellt skadestånd.
Avslutningsvis…
Du får mer än gärna använda dig av någon av mina kommentarer, i det fall jag lyckats leverera en sådan att passa i ditt samtidsprojekt.
Tveka inte kompis…*ler*
mohammad(Citera) (Svara)
mohammad
2012, 30 september kl 16:10
Nja, vad händer då om kommentatorställaren i efterhand kräver förfoganderätt? Under alla omständigheter är det komplicerat med tanke på att det alltid existerar dels en citaträtt och dels att inordna kommentarer i ett konstverk.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 30 september kl 17:43
Om nu bäckströms kommentarer ingår i ett konstverk.
Besitter han då också förfoganderätten över konstverket?
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 30 september kl 21:40
CeDe,
Nej.
Kenneth Karlsson(Citera) (Svara)
Kenneth Karlsson
2012, 30 september kl 22:42
Lars Vilks,
Som skyddskrav ställer upphovsrättslagstiftningen enligt förarbetena fram verkshöjden, dvs att verket ”höjt sig till en viss grad av självständighet och originalitet”.
Att Bäckström åberopar lagstiftningen skvallrar om att han just avser sig vilja skydda de skrivningar av verkshöjd som han publicerat på bloggen.
I sig onödigt, eftersom skyddet inom Sverige enligt upphovsrättslagstiftningen inte kräver ett sådant förfarande.
Bäckströms initiativ kan dock ses som en påminnelse till dig om nödvändigheten av lagstiftningens efterlevnad.
mohammad(Citera) (Svara)
mohammad
2012, 1 oktober kl 02:22
CeDe,
Om en Bäckströms kommentar som skyddas av upphovsrättslagstiftningen är själva konstverket äger Bäckström som ostridigt förfoganderätten, som jag ser det…
mohammad(Citera) (Svara)
mohammad
2012, 1 oktober kl 02:27
Tackar för hjärnbesväret med min upphovsrätt;
Läs gärna mer på min rygghållande instans – Regeringens hemsida:
http://www.regeringen.se/sb/d/1910/a/12248
Alltså bedömer jag att Lars Vilks och andra rätt har att utnyttja mitt verk (som jag tror kan bedömas ha tillräcklig verkshöjd generellt) vid citering, men samtidigt att jag har rätt till respekt för det; Jag kan själv få bedöma, själv under min livstid och mina efterlevande 70 år efter min död, om användandet är kränkande, litterärt eller konstnärligt sett.
Om Vilks egenmäktigt vill inkludera mitt verk i något av sitt egna utan mitt medgivande ser jag det som en kränkning -
Jag har till dags dato ännu inte givet detta medgivande.
(Jag tackar dock Vilks för hjälp med tills vidare publicering, samt äskar slutligen inga ekonomiska rättigheter till verket.)
Bäckström(Citera) (Svara)
Bäckström
2012, 1 oktober kl 03:33
Jag börjar misstänka att Lars Vilks har copyrightat Rondellhunden rakt av, kränkare emellan så att säga.
- Nja, vad händer då om ”kommentatorställaren” i efterhand kräver förfoganderätt?
Ligger orginalet måhända i en Westergaards byrålåda…?
mohammad(Citera) (Svara)
mohammad
2012, 1 oktober kl 08:17
Är medgivandet inte redan avklarat i och med valet att kommentera på Vilks blogg, vilken jag förstår inkluderas i hans konstprojekt.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 1 oktober kl 09:05
mohammad! Din och Cecilias ovanor att frekvent lägga in misstänkliggöranden i era kommentarer vittnar bara om bådas er omognad och simpelhet.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 1 oktober kl 09:20
Nej, att kommentera på Vilks.net innebär inget medgivande till Vilks att använda materialet i hans eventuella konstprojekt.
Jag har aldrig sett någon förfrågande text med sådana intentioner klargjorda vid publiceringen av mina kommentarer, men det kanske du har?
Bäckström(Citera) (Svara)
Bäckström
2012, 1 oktober kl 10:27
Bäckström. Har du dock inte redan medverkat i processkonstverket i och med att dina kommentarer
publicerats. Men vadan denna väntan från ditt håll.
Om du känt till omständigheterna och ej varit intresserad varför klargjorde du inte det för Vilks redan vid din första kommentar.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 1 oktober kl 10:42
Snälla CeDe, hur skall man kunna svara på en fråga som aldrig blivit ställd?
jag vet inte Vilks intentioner med sina verk; Bara mina egnas egna.
Bäckström(Citera) (Svara)
Bäckström
2012, 1 oktober kl 11:36
Bäckström,
Det är inte fråga om ett ”eventuellt konstprojekt”. Dina kommentarer är redan inkluderade och det lär inte vara möjligt att göra något åt det. Redigerade utgåvor är nog lika hopplöst att strida om. Citat av reaktioner lär inte heller kunna förhindras.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 1 oktober kl 11:37
Bäckström. Varför fläker du ut dina ”verk” på Vilks blogg om de är så intima. I stället för att åka snålskjuts genom gratisexponering hos Lars så finns väl möjligheten för dig till en egen plats i cyberrymden.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 1 oktober kl 12:31
….eller vernissage i en grotta någonstans kan ju också vara ett alternativ.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 1 oktober kl 13:23
Lars Vilks, upptagen av härar av icke-keruber (Chagall?) att sitta på icke-Guds högra sida att döma levande och döda; Se, icke-seraferna täcker sina ansikten inför din strålglans.
Jag skälvde i mitt innersta, ty jag var bland de med vrede dömda.
Principlös och Hjärtlös var Hans namn, när Hans eviga dom föll; Jag flydde;
Tillbaka till grottan; Att dö, minnandes en annan som dog förgäves.
Denna sista tår – Pärlan Han stal att sälla till alla de andra; i Sitt Verk.
Bäckström
del Grotto(Citera) (Svara)
del Grotto
2012, 1 oktober kl 14:06
Lars Vilks post-nimis period kännetecknas av en kakafoni av xenofobiska misstänkliggöranden och kränkningar.
Vad säger dig då ett sådant uppförande om din älskades ”omognad och simpelhet”.
Har kärleken gjort dig blind gumman…
http://www.youtube.com/watch?v=DwBirf4BWew
mohammad(Citera) (Svara)
mohammad
2012, 1 oktober kl 17:13
Mohammad. Det var nog inte bättre förr. Nimis och Arx var sannerligen kränkande för en avsevärd del av publiken. Konstnären kunde också misstänkas för naturofobi något som ännu kan skymtas i våra dagar. Frågan är om RH kan bli lika folklig och uppskattad. Kanske, du har ju lagt grunden genom att avvisa att hunden skulle vara oren. Profeten delar med hunden att vara människans bäste vän.
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2012, 1 oktober kl 17:25
Bäckström,
Tack, tack, tack. Tårarna trillar – det var det skojigaste jag läst på länge!
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 1 oktober kl 17:52
Hur var det nu med sten i glashus igen…?
Minns du?
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 1 oktober kl 17:56
mohammad, Nuet är min källa mitt liv min inspiration.
Jag sneglar sällan bakåt och spanar föga framåt, låter var tid ha nog av sin plåga.
Är inte intresserad av att ta del av det du länkat till.
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 1 oktober kl 18:06
Att vara intresserad av att diskutera – i min värld ingår det att vara kritisk, både på ena och andra hållet, såväl som att tillsammans vända och vrida på saker* för att hitta nya infallsvinklar – men det verkar inte vara något för dig. Kommer kanske så småningom?
*ibland blir det otroligt både roligt och givande
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 1 oktober kl 18:15
Jo, jag misstänkte nog att det var lite så det låg till.
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 1 oktober kl 18:25
har du frossat färdigt Cecilia, eller vill du ha mera att gnaga på?!
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 1 oktober kl 18:58
CeDe,
?
Cecilia(Citera) (Svara)
Cecilia
2012, 1 oktober kl 19:47
Bäckström, undrar bara lite mitt i den juridiska kampen – varför vill du hävda upphovsrätt till dina kommentarer?
Så possessiv skulle aldrig Gurun Gudrun vara. Är det troglodyten som regerar nu?
Krister(Citera) (Svara)
Krister
2012, 1 oktober kl 21:04
Men Krister, har du köpt en ordbok?
Guden Gordon(Citera) (Svara)
Guden Gordon
2012, 1 oktober kl 22:30
Tramsa inte, Gordon! Har jag inte sagt till dig att jag är den ende guden?
Gud(Citera) (Svara)
Gud
2012, 1 oktober kl 23:39
Krister, del Grotto har dragit sin sista suck; ihjälgasad i sin jordkula på order av den lettiska generalen i grå fanell.
Detta avslut på mitt utdragna projekt, ger en lämplig knorr på den konstnärliga marsipankultingen – Undersökningen om Vilks har ett samvete.
Slutsater:
1. Uppfattningen om samvetsfrihet skiljer sig inte från sekulära och religiösa extremister. Grogrunden, utilitarism kontra teokratism, spelar dock viktig roll; Såväl Sverige såsom Pakistan har ingen lagstiftad samvetsfrihet.
2. Vilks, dessutom hävdande sin egen totala frihet, (frihet FRÅN samvete) är paradoxalt i ett låst läge – ”Lasses Limbo”; För evigt skild från både demokrati och diktatur, kärlek och hat.
Ja, detta är givetvis bara ett par av slutsatserna; Den digra rapporten skall inom kort redovisas på högre ort (om Gud vill).
Överseende önskas med att jag då själv, med den professionellas rätt, stundom tolkat och broderat ut de inblandades andemening (eller brist på dito).
Farväl.
Bäckström et al.
Ps. Lyss ej på falska profeter, bara de äkta. Ds.
Gurun Gudrun(Citera) (Svara)
Gurun Gudrun
2012, 2 oktober kl 03:26
Det vill jag. Jag har visserligen läst den långt innan du kom på tanken att skriva den, men det skadar inte att den inhumane humanisten och den ryggradslöse ryggraden också får ta del av innehållet. För övrigt är jag med er alla era dagar.
Gud(Citera) (Svara)
Gud
2012, 2 oktober kl 08:50
Gud.
Den inhumane humanistens humanism visar sig dock tydligt
i dennes humana handling att låta en dåres försvarstal för samvete, där länkar fattas för helhet, beredas plats att fritt sväva i det trängda utrymmets vrår.
Chiaro
CeDe(Citera) (Svara)
CeDe
2012, 2 oktober kl 09:56
Med tanke på Guds återkommande totala brist på humanism är det inte utan att man misstänker att Gud här är ute på svag is…
markus(Citera) (Svara)
markus
2012, 2 oktober kl 21:58