Husattentatet
Sedan polisen gjort sin förundersökning och under en tid avspärrat platsen som brottsplats kunde ett ytterligare fynd göras: En lätt böjd, ganska vacker kniv som låg nedanför det fönstret som hade slagits in. Mer kniv fanns eftersom ytterligare en kniv har återfunnits i vägkanten. Frågan är varför attentatsfigurerna slänger eller eventuellt placerar ut sina dolkar.
Det känns väldigt obehagligt att en svensk medborgare ska behöva utsättas för sådana hot.
Vi lever i ett modernt samhälle där alla har rätten till att kritisera religioner, vare sig det är Kristendom, Judendom, Islam, Scientologi eller någon gren/sekt inom nämnda religioner.
Det är tur att du finns och provocerar; på så vis visar de här knäppgökarna sitt rätta ansikte.
SwedishTeen(Citera) (Svara)
SwedishTeen
2010, 15 maj kl 17:10
hej lars vilks !
tror du är nån sorts ARISTOTELES som ger föräläsningar vid uppsala universitet. jag hade likadant i min svenska skola min svenska lärare försökte berätta hur man uppför i sverige, men i slutändan så förstod att min svenska lärare va, alkis,narkoman totalt misslyckat liv. och hon hade blivit anställd att ge mig föräläsningar om livet.
de är likadant med deg och många svenskar som är besatta att spela ARISTOTELES men i botten är ni alkisar,narkomaner . du kan leka aristoteles konstnär här i sverige, åk till europa, italien,kroatien,spanien. Dem hade skrattat åt din intelligens 63 år misslyckat svenne bannan .
al mustafa ali shabaz kebab pizza(Citera) (Svara)
al mustafa ali shabaz kebab pizza
2010, 15 maj kl 17:14
kebab rullaren, alla kanske inte delar Vilks uppfattning om sättet att uttrycka konst på men i sverige så har vi rätten att diskutera öppet alla frågor. Det skiljer din och min uppväxt just öppenheten det är säkert därför du valde sverige, så det är bara att tåla detta eller lämna landet valet är ditt du får gärna vara kvar i sverige för mig men anpassa dig så går det säkert bra för dig med.
svensk(Citera) (Svara)
svensk
2010, 15 maj kl 17:55
al mustafa ali shabaz kebab pizza
Kan du försöka uttrycka dig klart och tydligt för jag förstod inte ditt budskap?
Christer Eriksson(Citera) (Svara)
Christer Eriksson
2010, 15 maj kl 17:57
Ha ha vilken smörja hr al musstafa skriver om någon borde flytta så kanske det är bättre att du flyttar!!!!
alexander lucas(Citera) (Svara)
alexander lucas
2010, 15 maj kl 18:11
Nej slutdebaterat för idag ska grilla vildsvin och mina hundar ska få vara med på hörn.
alexander lucas(Citera) (Svara)
alexander lucas
2010, 15 maj kl 18:23
kebaben, alla kanske inte delar Vilks uppfattning om sättet att uttrycka konst på men i sverige så har vi rätten att diskutera öppet alla frågor. Det skiljer din och min uppväxt just öppenheten det är säkert därför du valde sverige, så det är bara att tåla detta eller lämna landet valet är ditt du får gärna vara kvar i sverige för mig men anpassa dig så går det säkert bra för dig med.
svensk(Citera) (Svara)
svensk
2010, 15 maj kl 18:24
Onekligen märkligt med knivarna! Men stå på dig Lars; har själv nu idag och igår fått utså hot och höra att jag är rasist på min blogg och mail bara för att jag försvarar yttrandefriheten… helt sjukt att man ens måste försvara den…
William C. Woxlin(Citera) (Svara)
William C. Woxlin
2010, 15 maj kl 18:30
63 år och misslyckad säger kebab pizzan. Ändå så har Lars Vilks blivit ett känt namn världen över. Och muslimernas namn återigen ett fiasko. Ja du. Jag tror nog han hyllas i alla länder och definitivt av oss kristna.
Romeo Patrick(Citera) (Svara)
Romeo Patrick
2010, 15 maj kl 18:52
Tja – muslimer har jo et særligt forhold til knive, så overraskende er det vel ikke.
Boel Tammes(Citera) (Svara)
Boel Tammes
2010, 15 maj kl 18:56
Norbagga her, vi står med deg i kampen for ytringsfriheten. Desverre ser det ut til at det offentlige Sverige enda en gang svikter sine innbyggere for å ikke provosere sine nye følsomme landsmenn. Skummel utvikling.
Norje(Citera) (Svara)
Norje
2010, 15 maj kl 19:04
al mustafa:och jag skrattar åt din svenska…..
sture(Citera) (Svara)
sture
2010, 15 maj kl 19:26
När Darwin kom med Origin of Species blev kristenheten oerhört provocerade. Var det därför fel av Darwin att släppa detta verk?
Vakna upp och tänk för bövelen! Varför lierar sig pk-människorna med de muslimska fundamentalisterna snarare än de progressiva muslimer som är sekulära?
J(Citera) (Svara)
J
2010, 15 maj kl 19:28
ARISTOTELES hade knappast hyllat en våldsam mobb som försöker stoppa en föreläsning vid ett lycaeum. Thst for sure. Hade han nog sett det som höjden av barbari. Så sluta gå in på Vilks blogginlägg och hota och hata honom och skaffa dig lite bildning.
Svar till Mustafa(Citera) (Svara)
Svar till Mustafa
2010, 15 maj kl 20:07
Det svenska etablissemanget fortsätter att tiga.
Trots att vi inte längre kan tala fritt. Trots att möte om just yttrandefrihet stoppas med våldsamheter.
Uppenbarligen är yttrandefriheten inte viktigt för dessa. Eller rättare sagt, vissa företeelser, hur mycket de än strider mot det vi alla säger oss tro på, får inte kritiseras. Varför?
Fredde, Mona och de andra tiger som muren!
Därför, ställ er upp för Lars Vilks och svensk yttrandefrihet.
SJSD(Citera) (Svara)
SJSD
2010, 15 maj kl 20:22
My deepest respect for you, Mr. Viks, and all my gratefulness for being courageous and helping us believe in freedom of speech, the best tool against the nonsense of religious fanaticism.
A warm hug from the Basque Country.
zigaurre(Citera) (Svara)
zigaurre
2010, 15 maj kl 20:26
Al Kebab Pizza, om du verkligen har studerat på universitets-nivå och det var det bästa som som du lyckades uttryck alla dig på svenska så tycker jag du skall flytta tillbaka dit du ursprungligen kom ifrån. Vi klarade oss nämligen alldeles utmärkt innan raketforskare som dig kom hit och ”berikade” oss.
Robin Shadowes(Citera) (Svara)
Robin Shadowes
2010, 15 maj kl 20:27
Al Kebab Pizza, om du verkligen har studerat på universitets-nivå och det var det bästa som som du lyckades uttrycka dig på svenska så tycker jag du skall flytta tillbaka dit du ursprungligen kom ifrån. Vi klarade oss nämligen alldeles utmärkt innan raketforskare som dig kom hit och ”berikade” oss.
Sorry, men min dator klabbar, därför det blev fel ovan.
Robin Shadowes(Citera) (Svara)
Robin Shadowes
2010, 15 maj kl 20:29
verkar som att Al kebab (alias: vanlig svensk pojke, iförd bomberjacka ) försökt att ta fram provokationskniven. låt er ej luras av dåligt skriven svenska, affekten avslöjar dubiösa karaktärer.
Chgod(Citera) (Svara)
Chgod
2010, 15 maj kl 20:32
japp jag gick i skolan hade svensk hora som lärare
hon brukade ta med sig sina bilder för att visa hur hon en gång i livet va gift. ju mer jag lärde känna horan så förstod jag att hon va den vanliga svenska horan som lekte ARISTOTELES . men hon va den vanliga svenska horan,ALKIS,NARKOMAN I BOTTEN.
Sådan är svenskar män som kvinnor, killar som tjejer
de har i sina GENER att de tror att de är ARISTOTELES.oftast försöker dem mätta sin intelligens med folk från mellanöstern. för att de kan lätt vinna matcher.
Ja du Lars Vilks och ni andra svenne ARISTOTLESAR komm och mätt eran intelligens med KROATER,SLOVENER,ITALIENARE.
Kom och visa dina konstärliga bilder pÅ KROATIENS UNIVERSITET .
Du har jättehög intelligens LARS de kan jag se, har du också haft alkohol problem, narkotika problem ?har du de fortfarande. EN GÅNG NARKOMAN ALLTID NARKOMAN.
al mustafa ali shabaz kebab pizza(Citera) (Svara)
al mustafa ali shabaz kebab pizza
2010, 15 maj kl 20:58
Har tidigare försökt publicera en kommentar här på detta inlägget, men den verkar inte ha blivit accepterad. Jag vet inte varför. Därmed försöker jag nu med annan e-postadress och annat namn (mitt riktiga namn då det förra var ett smeknamn).
Jag vet inte om jag tidigare brutit mot kommentarsregler då jag inte hittar några sådana på bloggen. Om så skett, då accepterar jag det.
(Jag har inte varit rasistiskt eller försökt söka uppmärksamhet i form av blogglänk. Jag har heller inte hotat någon.)
Jag vill bara framföra min åsikt att det är obehagligt att man i Sverige kan bli såhär hotad av olika knäppgökar, för något så självklart som kritik mot religion.
Religion ska kunna kritiseras även i fortsättning i detta land oavsett vilken religion det handlar om.
Vilks har mitt fulla stöd.
Christopher(Citera) (Svara)
Christopher
2010, 15 maj kl 21:01
Lars Vilks; flykting i sitt eget land!
Kan Migrationsverket erbjuda Vilks en trygg plats i Sverige om han söker asyl?
Attacken mot Vilks är en attack mot Grundlagen
Terrorattackerna mot Vilks är både planerade och organiserade och de riktar sig mot grundpelaren i vår demokrati; Rätten att yttra sig fritt. Makthavare, allmänhet och polis tycks inte förstå allvaret av detta.
Terroristerna vill statuera exempel
De muslimska terrorattackerna mot Vilks syftar till att markera vem som bestämmer i landet och i världen. Den som vågar utmana världens största kolonialmakt Islam får betala ett högt pris. Salman Rushdie, Teo von Gogh och Lars Vilks är bara några exempel.
Terror lönar sig!
Det vet pedofilens anhängare. Terror är islams vinnande koncept. Det har fungerat tidigare i historien och det fungerar även idag. De har redan lyckats skrämma makthavare och media till tystnad. I nästa steg tvingas alla till total underkastelse.
Vem bär ansvaret för att Vilks och Sverige har hamnat i den här situationen?
Hobbydebattör(Citera) (Svara)
Hobbydebattör
2010, 15 maj kl 21:02
Skulle man inte kunna dra igång någon demonstration för yttrandefriheten? Bestämma ett datum där vi går ut på gator och torg och demonstrerar för yttrandefriheten? Någon liten festival där vi visar kontroversiell konst, käkar varmkorv och dricker kaffe? Det vore väl något. Och så kunde man skänka överskottet till Vilks för hans viktiga insatser i yttrandefrihetens tjänst.
Robert(Citera) (Svara)
Robert
2010, 15 maj kl 21:04
admin
vad hände,, maila mig är du snäll
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 19 maj kl 14:10
Vill bara framföra ett stort tack till dig Lars Vilks för att du har det stora modet att undersöka var yttrandefrihetens gränser går.
Du är en svensk national hjälte och borde få en staty uppförd.
Hoppas du tar väl hand om dig och tänker på din säkerhet.
Johnny(Citera) (Svara)
Johnny
2010, 19 maj kl 14:23
Varför har många muslimer så dumma kommentarer, primitiva och vulgära? Är ni primitiva och vulgära?
KLARTEXTEN!(Citera) (Svara)
KLARTEXTEN!
2010, 19 maj kl 14:33
Vad har hänt med alla kommentarer från den 16 till den 19 maj?
Håkan W(Citera) (Svara)
Håkan W
2010, 19 maj kl 14:36
Har ni inget att göra så kan ni spela: http://spel.gameandgain.com/slapshot/slaget/aftonbladet/index_fb.php
Har ni inget att göra så kan ni spela: http://spel.gameandgain.com/slapshot/slaget/aftonbladet/index_fb.php(Citera) (Svara)
Har ni inget att göra så kan ni spela: http://spel.gameandgain.com/slapshot/slaget/aftonbladet/index_fb.php
2010, 19 maj kl 14:51
Husattentatet och knivarna.
Kan det inte vara så att de glömde knivarna i röran? Den yngste blev ju brännskadad. Men det kan ju också vara en form av hot.
LeBe(Citera) (Svara)
LeBe
2010, 19 maj kl 15:20
Vilks, tack för allt du gjort och stå på dig.
Du har mer stöd än du nog tror.. Inte från de fega politikerna och vår usla förljugna media..
Men från folk i allmänhet.
VX(Citera) (Svara)
VX
2010, 19 maj kl 16:13
”Frågan är varför attentatsfigurerna slänger eller eventuellt placerar ut sina dolkar.” Expressen antyder ett svar på frågan i denna artikel, de hade liksom annat som krävde deras omedelbara uppmärksamhet.
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1992932/broderna-alija-drevs-av-hat-mot-lars-vilks
Sam(Citera) (Svara)
Sam
2010, 19 maj kl 16:42
Känns bra att Allah hatar muslimer. Den fula, missbildade albanen har rejält med brännskador.
proxxy(Citera) (Svara)
proxxy
2010, 19 maj kl 16:54
Här kan ni få en artikel från en australisk sida som visar hur absolut vidrigt islam är. Ett gott råd, läs inte detta innan ni tänker gå och äta för då är risken stor att ni kommer kasta upp den igen. Ja, precis så underbar är islam som förväntat.
http://islammonitor.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3462:why-muslims-are-so-inclined-to-seduce-rape-and-marry-non-muslim-girls-&catid=192&Itemid=68
Robin Shadowes(Citera) (Svara)
Robin Shadowes
2010, 19 maj kl 17:28
Åtal för Muhammedaffisch/Tryckfrihetsbrott?
http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1993828/atal-for-muhammedaffisch
LeBe(Citera) (Svara)
LeBe
2010, 19 maj kl 18:16
Finns det något sätt man kan stödja Lars Vilks på nu när muslimerna ska sätta hårt mot mjukt, som vanligt? Insamling eller liknande?
Markus(Citera) (Svara)
Markus
2010, 19 maj kl 20:08
Godt å ha dere tilbake. Takk for innsatsen!
Gunxel(Citera) (Svara)
Gunxel
2010, 19 maj kl 20:13
Hobbydebattör skrev: Vem bär ansvaret för att Vilks och Sverige har hamnat i den här situationen?
Våra politiker är ytterst ansvariga! Om svenska folket fick säga sitt om massinvasionen av muslimer skulle det säkerligen bli nej till fortsatt mottagande. Vi är trötta på att ta emot och försörja folk som inte vill anpassa sig och bara förstör för landet.
LeBe(Citera) (Svara)
LeBe
2010, 19 maj kl 21:08
JK anser att Skånepartiet omtalade affisch förmedlar ett budskap som uttrycket missaktning för en folkgrupp med anspelning på trosbekännelse, nämligen personer med muslimsk tro.
På affischen, som satts upp på flera platser i Malmö, står bland annat ”Han 53 hon 9″. ”Är det sådana bröllop vi vill se i Skåne”.
Tillspetsat javisst, men om sådana ålderskillnader förekommer, får man då inte tala om det?
joanna(Citera) (Svara)
joanna
2010, 19 maj kl 23:32
Kul att se att någon vågar stå upp för våran yttrande och tryckfrihet och visa att man ej viker sig under hot. OM dem tycker att deras religion är så helig så varför ens gå och kolla på det?
Ta det försiktigt, vill inte läsa i tidningen om några dagar att du har blivit mördad.
Robert(Citera) (Svara)
Robert
2010, 20 maj kl 01:45
I don’t understand a word you guys talking about. But we need more people like Mr.Vilks! If i can support you in any way, just let me know! I would even sponsor an exhibition for your work! The world needs to understand that we don’t take censorship for pictures of a guy that died more than a thousand years ago! I Respect your religion, whatever it may be. So you have to respect my thoughts about it! And to quote Mr.Vilks ”If you don’t want to see it, don’t look at it”
Greetings from Germany!
Okami(Citera) (Svara)
Okami
2010, 20 maj kl 02:04
Dear Mr Vilks,
I hope that you will be safe and I wanted to give my best wishes to you. It’s unfortunate when a one set of people decide they have the right to dictate the lives of others. This is, I suppose, nothing new in our world- power struggle exists everywhere and in many forms; but the fact that attempts to curb freedom must be fought still remains important. And I am happy that you’re a part of that.
best,
Samita Chatterjee(Citera) (Svara)
Samita Chatterjee
2010, 20 maj kl 05:53
Är grundligt trött på att höra att svenska folket är horor som en uttrycker sig här.
Pengarna då är det horpengar ni tar emot??
Man kan ju för fan inte hänga upp svenska flaggan utan att vara rasist
Trött på dem(Citera) (Svara)
Trött på dem
2010, 20 maj kl 07:40
Vad hände med hela tråden från i går!!???
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 20 maj kl 09:03
Censur eller kanske det det blev för mycket för admin?
Skulle som sagt vara bra att vet vad som hände med tråden?
lucas(Citera) (Svara)
lucas
2010, 20 maj kl 09:45
Det har inte funnits censur på sidan och lär inte bli heller. Vi backade upp till en några dagar gammal backup och där fanns inte inlägget med då inlägget i sig skapades efter att sidan blivit hackad. Under dagen ska jag försöka få in det inlägget som fanns med.
Site Admin(Citera) (Svara)
Site Admin
2010, 20 maj kl 09:52
Glöm inte att det är Draw Muhammad Day idag !
http://i.imgur.com/kw8tU.jpg
Ni finner massor mer på http://www.reddit.com/
Pelle(Citera) (Svara)
Pelle
2010, 20 maj kl 10:06
Adm
Verkar som dom gett dig gråa hår där!?
håller dom fortfarande på och hackar?
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 20 maj kl 10:38
Det pågår hackförsök ganska regelbundet, så vi avstyr det mesta vi kan och täpper igen alla luckor dom kan tänkas försöka ta sig in på.
Men nu så börjar det mesta ordna sig.
Site Admin(Citera) (Svara)
Site Admin
2010, 20 maj kl 11:03
Adm
Säg till om ni behöver server plats jag har ni kan få använda gratis på servage
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 20 maj kl 11:10
http://www.aftenposten.no/kul_und/article3657999.ece
Lars Vilks(Citera) (Svara)
Lars Vilks
2010, 20 maj kl 12:02
Hej Lars. Nu försöker Jönsson sätta fyr på din konsteori: http://www.dn.se/kultur-noje/konstrecensioner/lars-vilks-i-cyberspace-m-fl-platser-i-offentligheten-1.1108400
ganska grumlig artikel….
david 31 malmoe(Citera) (Svara)
david 31 malmoe
2010, 20 maj kl 13:53
Jag skrev detta i Kristianstadsbladet som en kommentar till Christer Nylanders insändare var han uppmanar till stöd för din yttrandefrihet.
http://www.kristianstadsbladet.se/asikter/insandare/article877860/Stoumld-Vilks-yttrandefrihet.html
Här är inlagan från mig och jag ser gärna att du ger replik på om jag har ett argument där täcker upp i bred allmänhet.
//Den dagen konsten kommer att styras av någon mätbar opinion av vad som kan anses moralisk ansvarigt eller kulturellt acceptabelt, då har vi hamnat i något där historisk bäst kan jämföras med socialismens brutaliserade realism eller den nationalsocialistiska målriktade idealisering där sorterade verk i syfte att forma betraktaren.
Att införa konsekvensanalys (risk för brännande flaggor) i det konstnärliga skapande, eller genom religiösa/ideologiska filter anpassa ett skapande där vilar på det fria uttryckets grundar, vill ovillkorligen döda först konsten, sen debatten och i slutändan det fria ordet.//
Peer.
Peer(Citera) (Svara)
Peer
2010, 20 maj kl 14:02
Hej Lars!
Varifrån kommer futuristernas citat ifrån? ”Konst kan i själva verket inte vara annat än våld, grymhet och orättvisa”. Varför valde du det som titel till förra tisdagens föreläsning?
Jonas Vasur(Citera) (Svara)
Jonas Vasur
2010, 20 maj kl 14:25
Ser att mustapha härjar fritt igen du är inget annat än en tjänare åt umayyaderna och dina rasistiska otrogna sunnnifascister, och vilks du är ingen förespråkare av yttransfrihet, du är bara en spegelbild av mustapha.
ImamMahdi(Citera) (Svara)
ImamMahdi
2010, 20 maj kl 16:17
ImamMahdi
Ta ditt shia vs sunni prat dit det hör hemma -> Mellanöstern.
Daniel(Citera) (Svara)
Daniel
2010, 20 maj kl 17:49
Jag tycker att vilks har härlig konst, tänkte be han rita en roldel Muhammed hund.
riktiga Muhammed profeten ser ju för jävlig ut så det var på tiden att någon kom på något nytt och snyggt!
bor bara 3 km från han
linsan(Citera) (Svara)
linsan
2010, 20 maj kl 17:53
”Demonstranter i Lahore trampade på en svensk, en norsk och dansk flagga och krävde att Pakistan bryter de diplomatiska förbindelserna med länderna.”
Hoppas dom inte bara bryter dom diplomatiska förbindelserna utan även flygförbindelserna
Va bra för flagg fabriken kronan som får sälja många flaggor!!
När ska dom förstå att vi inte har någon ”symbolextremism”!?
Du gamla du fria,,,,hmmm,,fria,,,kanske snart får skriva om texten
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 20 maj kl 17:58
Daniel Jag är den Riktige Imam Mahdi och hela världens folk skall nedfalla inför mig, Jag Är Allahs högra hand, Jag är den riktige Kristus.Jag är morgonstjärnan, gryningens son.
ImamMahdi(Citera) (Svara)
ImamMahdi
2010, 20 maj kl 18:03
Sen så är det så Jag bryr mig inte om dina rondellhundar konstärer är udda figurer ibland, Jag dyrkar inte muhamed, endast Allah.Peace Upon You Vilks.
ImamMahdi(Citera) (Svara)
ImamMahdi
2010, 20 maj kl 18:20
En nyligen intressant iakttagelse ur vetenskaplig synpunkt. Homo sapiens är beblandade med neandertalare. Afrikaner har inte DNA från neandertalare i sitt blod.
Med anledning av tidsaspekten när befruktning skedde (låg 1 km tjock is över Europa), vet vi att det borde ha skett i Mellanöstern.
Det ger förklaring till folkens infantillitet i Mellanöstern. Med andra ord: har Du en annan åsikt än mig, då slår jag ihäll Dig. (Abrahams folk).
P.S. Ingen PK information men vetenskapligt delvis bevisat.
Kenneth(Citera) (Svara)
Kenneth
2010, 20 maj kl 18:37
Hejsan är intresserad av att köpa en robdelhund tror det här kommer slå hårt och då är det fax att vara i tid hör av dig vill gärna ha en äkta så ge ett pris tack
Linsan(Citera) (Svara)
Linsan
2010, 20 maj kl 19:54
Arbetarbladet, Gävler skriver:
”M-politiker rev ner Muhammed-bilder (Gävle)
Moderaten Inger Källgren Sawela har polisanmält affischeringar på Kyrkogatan i Gävle. Hon rev också ner affischerna som föreställde en skäggig man med turban, skriver SR.se.
I mannens turban fanns en bomb med brinnande veke och under bilden av mannen stod det skrivet ”This is Muhammed”.
Till Sveriges Radio säger Inger Källgren Sawela så här om varför hon rev ner bilderna:)
- För det första såg det skräpigt ut och för det andra tycker jag det är synd om det blir bråk, säger hon.
Det är oklart vem som satt upp bilderna.”
(Arbetarbladet.se)
Göran Gustafsson(Citera) (Svara)
Göran Gustafsson
2010, 20 maj kl 20:00
Pakistan släcker ner Facebook
Pakistan har beslutat att stänga ner Facebok till och med sista maj. Anledningen är en fan-grupp som kallas ”Draw Mohammed Day” som uppmanar sina tiotusentals anhängare att rita Muhammed-teckningar.
Efter ett domstolsbeslut har nu Informationsministeriet beordrat Pakistan Telecommunication Authority (PTA) att blockera Facebook och andra sociala nätverk som sprider Muhammedbilder.
Gruppen ”Draw Mohammed Day” uppger att syftet med gruppen är att visa extremister att hot inte ska kunna stoppa yttrandefriheten. På onsdagkvällen hade gruppen drygt 53 000 medlemmar.
http://www.nyhetsverket.se/nyhet/7637/Pakistan-släcker-ner-Facebook
Göran Gustafsson(Citera) (Svara)
Göran Gustafsson
2010, 20 maj kl 20:30
Cartoonist Molly Norris disavows ‘draw Mohammed day’
AN AMERICAN cartoonist whose work inspired the controversial ”Everybody Draw Mohammed Page” on Facebook has condemned the effort and issued an apology to Muslims.
http://www.heraldsun.com.au/news/breaking-news/cartoonist-molly-norris-disavows-draw-mohammed-day/story-e6frf7jx-1225869413050
Göran Gustafsson(Citera) (Svara)
Göran Gustafsson
2010, 20 maj kl 20:34
Vilks
Varför gör du inte provocerande konst av Selma, Astrid, Kungafamiljen eller rentutav hela AIK’s fotbollslag. Då får du säkert ännu mer uppmärksamhet. Kan ju inte ta så länge att klottra ihop dina taffliga teckningar..Är du rädd att dessa ”svenska” svenskar sviker dig då? Att ingen vill stå vid din sida och försvara dig i din kamp för ”yttrandefriheten”?
eyes wide shut(Citera) (Svara)
eyes wide shut
2010, 20 maj kl 20:49
”Pakistan släcker ner Facebook”
Var ligger logiken? stänger för vem? för muslimska pakistanier?
Varför stänger man inte ner varenda sökmotor typ google, Yahoo mm, där finns minst lika många teckningar
Har muslimer funderat på om kanske internet t.o.m är ett brott mot islam och koranen, wow! undrar hur många som konverterar då
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 20 maj kl 20:53
ImamMahdi
Och jag är jultomten,påskharen och Darth Vader allt så samma gång
Akta dig så jag inte slinker ned genom din skorsten och skuttar fram med min ljussabel i högsta hugg.
Skämt åsido, du verkar lida av vanföreställningar men det finns hjälp inom psykiatrin.
Daniel(Citera) (Svara)
Daniel
2010, 20 maj kl 21:22
ImamMahdi
”Jag Är Allahs högra hand, Jag är den riktige Kristus.Jag är morgonstjärnan, gryningens son.”
Tala om för din herre att både han och koranen han är busted.
koranen skrevs med några ödestigra misstag gällande hur planeter och universum är uppbyggt
Tyvärr hann vetenskapen ifatt Allah´s enkla gissning (redan på 1700 talet) om planeterna han såg på himlen
Läs koranen min grynings son, jag tror du får svårt a bortförklara detta fundamentala misstag
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 20 maj kl 21:50
”Jag Är Allahs högra hand, Jag är den riktige Kristus.Jag är morgonstjärnan, gryningens son.”
Morgonstjärnan är ju Lucifer så det säger ju allt om var islam, allah och mohammed verkligen kommer ifrån, nämligen underjorden! Så imam mahdi, du har ett riktigt räjält grill-party att se fram emot!
Robin Shadowes(Citera) (Svara)
Robin Shadowes
2010, 20 maj kl 22:15
Även om din rondellhund var rudimentär och konsthöjden var av den sorten att även jag skulle kunna gjort den; Så skulle man kunna säga att du i detta fallet var i paritet med en annan konstnär – Eddie Meduza.
Nu till min fråga: Vad tycker du om Eddie Meduza’s konstnärsskap?
P.S. Själv tycker jag Eddie Meduza är en ny Bellman. Men om du tycker annorlunda, är du i din fulla rätt att tycka det!
nobody(Citera) (Svara)
nobody
2010, 20 maj kl 23:41
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4663
Join(Citera) (Svara)
Join
2010, 21 maj kl 01:30
Nu till min fråga: Vad tycker du om Eddie Meduza’s konstnärsskap?
Vad har musikvärlden med konstvårlden att göra? Personligen tror jag att du gillar Johnny Rotten!!
Christer Eriksson(Citera) (Svara)
Christer Eriksson
2010, 21 maj kl 06:24
Äntligen en välskriven artikel om Lars Vilks och islamism på Newsmill efter de senaste stolpskotten!(Jag avser bl.a. artiklarna av Victoria Thoors, Jorge Capelán och Elaine Bengtsson.)
http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/18/att-hada-ar-inte-att-kranka
Håkan W(Citera) (Svara)
Håkan W
2010, 21 maj kl 08:05
Håkan W
Håller med! klart läsvärd och sätter lite perspektiv..
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 21 maj kl 09:54
Maktmissbruk utnyttjas av Vilks. Och en ytterst banal sådan. Det handlar inte om yttrandefrihet. Det stödjer alla. Men vilks okänslighet är ganska så vidrig. Teoretiskt har han och media rätt gällande yttrandefrihetens regel, men realisationen av yttrandet är vulgärt utfört av Vilks. Visst, Vilks KAN skapa något som visar ”gränser” (?) och media KAN utöva pressfrihet. Men vad åstadkoms?
Hur bra konstnär är du Vilks? Visade inte Jyllands-Postens Muhammedkarikatyr de gränser som du önskade visa med ditt ”verk”? Varför kopierar du? Du står bakom ”konsten” och ”yttrandefriheten” – vilket gör det väldigt enkelt då man inte kan ha fel. Hur många av dina anhängare stödde Anna Odells verk tror du? Ytterst få gissar jag. Men hon bör väl också få yttra och tänja på gränser? Du rider på en våg av små-Sveriges islamafobi. För enkelt. Snacka om att sparka upp öppna dörrar.
Välkommen till det nya Sverige: Mer segregation och främlingsfientlighet – mer rädsla och mer våld. För i helvete Sverige. Stöd yttrandefrihet då och där den behövs!
Jakob
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 21 maj kl 11:25
”Din kommentar väntar på granskning!.”
Vad paradoxalt.
Hycklare.
Jakob
Site Admin: Då ska vi ha en lektion så du kanske kan lära dig hur saker och ting fungerar med bloggar. Du måste ha EN godkänd kommentar för att kunna posta utan godkännande. Detta för att http://vilks.net/ får ca 100-200 spam mail om dagen. Vissa dagar kan det dyka upp flera tusen. Om vi låter alla godkännas automatiskt så har vi flera tusen spam kommentarer inom loppet av några dagar.
Så innan du öppnar munnen nästa gång, ta reda på fakta. // Site Admin
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 21 maj kl 11:28
@Jakob: ”Det handlar inte om yttrandefrihet. Det stödjer alla.” Om det är någonting Vilks konstprojekt (eller kanske man kan säga forskningsprojekt) visar så är det hur löst yttrandefriheten sitter! ”Visst ska vi ha yttrandefrihet men den får inte missbrukas.” Vad är en sådan yttrandefrihet värd? Det är ju först när man yttrar något kontroversiellt som yttrandefriheten testas; att skriva och säga något som alla är överens om är verkligen inget bevis på yttrandefrihet!
Håkan W(Citera) (Svara)
Håkan W
2010, 21 maj kl 12:21
@Håkan W
”Om det är någonting Vilks konstprojekt (eller kanske man kan säga forskningsprojekt) visar så är det hur löst yttrandefriheten sitter!”
På vilket sätt visar den det? Visste vi inte att symboler likt Muhammed – om placerade i ”fel” kontext – hetsar en hel folkgrupp? Såg vi inte det år 2005 i Danmark? Vi vet efter smärtsam erfarenhet hur ett hakkors kan påverka en hel folkgrupp. Behöver vi visa hakkors lite då och då för att bevisa yttrandefrihetens gränser? Bara för att tänja på gränserna? Tveksamt. Vi visste var gränsen låg innan – vad bidrar vi till om upprepar vad vi redan vet? Inte mycket. Eller kanske ökade klyftor mellan folk, mera oro och därav våld.
”Vad är en sådan yttrandefrihet värd? Det är ju först när man yttrar något kontroversiellt som yttrandefriheten testas; att skriva och säga något som alla är överens om är verkligen inget bevis på yttrandefrihet!”
Ja, verket är kontroversiellt. Mycket kan skapas som är kontroversiellt och med ganska så enkla medel. Konstnären Dan Park gör kontroversiella verk. Men hans hemsidor stängs ner av Passagen och Expressen, blir kritiserade av DN, GP, Sydsvenskan samt åtalas för hets mot folgrupp på grund av hans kontroversiella verk. Varför diskuterade Sverige inte yttrandefriheten då? För att vi vet att religiösa symboler – i fel kontext – kan såra. Dans verk var mer kontroversiellt kan tyckas. Stödjer du honom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dan_Park
http://www.vk.se/Article.jsp?article=41389
@Site Admin: Jag ber om ursäkt för föregående kommentar.
MVH
Jakob
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 21 maj kl 13:26
(Jag har postat flera gånger men mina kommentarer ska ändå granskas, varför?
joanna(Citera) (Svara)
joanna
2010, 21 maj kl 14:25
Joanna:
Vissa kommentarer uppfattas av wordpress som skräppost och då sätts dom för granskning istället. Men det är inget att oroa sig över för vi godkänner dom ganska snabbt efter.
Site Admin(Citera) (Svara)
Site Admin
2010, 21 maj kl 14:29
Jakob
Du blandar lite hej vilt tycket jag.
För det första så är judar en folkgrupp, judendomen är trosbekännelsen.
Ett hakkors riktar sig då mot folkgruppen judar, inte mot judendomen.
Islam är en trosbekännelse och du kan vara svart,vit,brun,gul och ändå vara en muslim.
Det är ingen homogen grupp och absolut ingen folkgrupp, men ändå ser man folk som dig som i sann paternalistisk anda som försöker framställa sig som någon slags representant för alla muslimer och säga vad som gäller.
Men vad vet du egentligen?
Bär ALLA kvinnliga muslimer slöja?
Bär ALLA kvinnliga muslimer burqa?
Är det så att ALLA muslimer inte brukar droger som alkohol och nikotin?
Är det så att ALLA muslimer inte äter grisskött?
Är det så att ALLA muslimer inte tar lån mot ränta?
Tror du att ALLA muslimer i Sverige ser sig som en svag och utsatt grupp, tror du att de ens vill få den stämpeln?
Vill ALLA muslimer mörda Lars Vilks?
Slutligen är det så att ALLA muslimer i Sverige blir kränkta av en hafsig teckning/video?
/Daniel
Daniel(Citera) (Svara)
Daniel
2010, 21 maj kl 15:31
@Jakob
Ursäkta min okunnighet, men jag har aldrig hört talas om Dan Park. Tydligen har han gått över gränsen eftersom han har åtalats för hets mot folkgrupp. Lars Vilks verk Profeten M som rondellhund har prövats och inte befunnits vara olagligt. Alltså är hans verk inget yttrandefrihetsbrott! Dina andra exempel är ju sådana brott.
Håkan W(Citera) (Svara)
Håkan W
2010, 21 maj kl 16:10
@Håkan W: Men som jag frågade, vad är skillnaden mellan Parks och Vilks position? Varför är det ena inte OK medan det andra är OK? Och jag menar inte en juridisk skillnad. Vad anser DU är skillnaden? Jag försöker själv förstå och är villig att ändra min ursprungliga position. Men jag har inte hört någonting än som kan förändra den.
@Daniel: Jag förstår inte varför jag får paternaliststämpeln. Får man det per automatik under dessa diskussioner kanske? Hade jag fått samma stämpel i fall jag försvarade pensionärer som gruppering? Jaja. Ni får tycka det då. Men mina åsikter grundas INTE på att jag tycker synd om folk. Det handlar inte om gulliga känslor som jag hyser för en minoritet – snarare anser jag att jag står på ett rationellt fundament.
”Slutligen är det så att ALLA muslimer i Sverige blir kränkta av en hafsig teckning/video?”
Jag har aldrig påstått det. Antingen så har du tagit det från luften eller antagit att jag tycker det. Det är självklart att alla INTE blir förbannade över Vilks verk. Men det är också självklart att (1) verket visade ingenting nytt gällande yttrandefrihet i Sverige och (2) att folk – majoriteten förmodligen muslimer – reagerar med ilska då de anser att det är en (onödig) känga i ansiktet. Jag anser därmed att verket var onödigt då det bidrog till mer ilska och oro och att det knappast tillförde någonting för yttrandefriheten.
Jag har svårt för att dela den religiösa ilskan som Vilks verk skapade. Jag är inte religiös själv. Snarare ateist. Men återigen, det var ett dumt verk då Vilks själv hamnar i fara, att folk blir förbannade och att verket ej bevisar någonting som vi redan visste – nämligen att bara för att man KAN säga någonting så ska man säga det. Den regeln stämmer inte. Därav förstår jag inte hur debatten handlar om yttrandefrihet.
Fast det kanske snarare är media jag bör reagera på?
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 21 maj kl 17:06
Jkaob
Det finns ingen anledning att problematisera Vilks verk mer än exempelvisvis Davit Isaac. Yttrandefriheten är total.
Christer Eriksson(Citera) (Svara)
Christer Eriksson
2010, 21 maj kl 17:34
@Christer Eriksson
Ja, yttrandefriheten är total – precis som jag skrev i mitt första inlägg. Det är därav irrelevant av Vilks att försöka tänja på gränser som inte bör tänjas – då detta inte visar någonting. Denna diskussion som har uppstått som konsekvens av rondellhunden handlar därmed inte om yttrandefrihet. Snarare om moral.
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 21 maj kl 17:58
Att Parks konst inte är OK är ju verkligen ett bevis på att yttrandefriheten inte existerar i landet där vi har yttrandefrihet.
eyes wide shut(Citera) (Svara)
eyes wide shut
2010, 21 maj kl 18:12
Dags att börja tvångskonvertera Muslimer till den rätta läran, Kristendomen!
proxxy(Citera) (Svara)
proxxy
2010, 21 maj kl 18:19
@Jakob
”då detta inte visar någonting.”
Där finns kanske en annan sida att se på detta
jag ska svara på detta men först svara på 2 frågor
Vad tror du händer om någon ifrågasätter eller på annat sätt kritiserar, utmanar, islam i typ Iran pakistan?
samma fråga igen men byt ut Islam mot Kristendom,judedom (samma länder) ?
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 21 maj kl 18:23
Jakob..
Det Vilks visar är inte irrelevant utan just att även om yttrandefrihetn är total i lag (och princip) finns det odemokratiska, facistiska krafter som försöker avskaffa yttrandefriheten och ibland även angripa den, och de som vågar utöva den, med våld.
Det är problemet, inte att Vilks visar på problemet.
Sen kan du prata hur länge som helst.. dina personliga åsikter om vad som är ”onödigt” eller liknande är totalt irrelevanta. Frågan som spelar roll här är: Accepterar du att Vilks har yttrandefrihet eller inte? Ja eller nej?
VX(Citera) (Svara)
VX
2010, 21 maj kl 18:58
@Gustav.
Jag förstår inte hur det är relevant. Jag är här för att diskutera konsekvenserna av rondellhunden – inte konsekvenserna av religionskritik i Iran. Två helt olika ting. Eller har jag missförstått dig? Hur är yttrandefriheten i exempelvis Pakistan kopplat till Vilks konst?
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 21 maj kl 18:59
För övrigt vill jag ge Vilks 100% stöd gentemot all aggressivitet som är riktat mot honom. De aktionerna fördömer jag självklart med all kraft. Himla tråkig och skrämmande historia.
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 21 maj kl 19:05
@Jacob
Det är väldigt relevant då religion står för och bland dom största inskränkningarna vad gäller yttrandefrihet!
Kan du inte svara i all enkelhet?
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 21 maj kl 19:11
Jakob:”Denna diskussion som har uppstått som konsekvens av rondellhunden handlar därmed inte om yttrandefrihet. Snarare om moral.”
Menar du då att vi bör införa samma morallagar i Sverige som finns i de muslimska länderna?
Christer Eriksson(Citera) (Svara)
Christer Eriksson
2010, 21 maj kl 21:52
Jag tror inte att jag är ensam om at vilja höra Lars Vilks kommentar till att JK har valt att väcka åtal mot Carl P Herslow för de planscher som sattes upp i Malmö i Skånepartiets namn. Enligt min mening var de varken mer eller mindre taffliga än dina rondellhundar.
För er som inte vet så var det en bild av en naken 53-årig Muhammed som går hand i hand med en nioårig flicka (Aisha), med undertexten ”Vill vi ha sådana här äktenskap i Skåne?” Anser du, Vilks, att vissa saker ska vara tillåtna så länge det sker inom konstens ramar, eller ska vanligt folk och politiker ha rätt at uttrycka sig lika ”provocerande” mot en religion?
Skåning(Citera) (Svara)
Skåning
2010, 21 maj kl 23:59
Universitetet skal være fritt.
Det er det eneste dette handler om.
Hver eneste universitetsrektor som ikke tar avstand fortjener kun hån.
Sorry Lars at jeg ikke har giddet å engasjere meg før. Leve kunsten, leve Ladonia.
Morten(Citera) (Svara)
Morten
2010, 22 maj kl 00:11
@VX: Ja, det finns odemokratiska krafter världen över som är oerhört brutala. Vem är inte överens om det? Men Vilks visar inte det. Slår jag någon på käften så förväntar jag mig konsekvenser – det borde han också gjort med referens till Danmark 2005. Att odemokratiska krafter skulle sprida sig som en följd av det här känns naturligt. Det här är ren provokation då verket kränker människor – likt odemokratiska krafter kränker människor. Skillnaden är?
”Frågan som spelar roll här är: Accepterar du att Vilks har yttrandefrihet eller inte? Ja eller nej?”
Ja. Men, som jag har försökt argumentera för, så handlar det inte om yttrandefrihet. Vilks utnyttjar en rätt (yttrandefrihet) för att kränka en annan rätt (religionsfrihet). Han är mobbaren som ger sig på mig med hänvisning till att han kan och att har rätt att göra det. Svagt. Hade en svensk muslim ritat en våldtagen drottning hade hela Sverige yrkat på hans förvisning. Då skulle det inte handla om yttrandefrihet längre.
@Christer Eriksson: ”Menar du då att vi bör införa samma morallagar i Sverige som finns i de muslimska länderna?”
Hur kopplar du detta med mina åsikter? Snälla. Jag stödjer ALL yttrandefrihet men jag stöder inte Vilks provokation då detta inte har visat någonting nytt utan är ENBART kränkande – likt muslimska morallagar. Vilket är för jävligt. Snälla, visa mig dina tankar kring hur du kopplar mina åsikter till muslimska morallagar? Herregud.
@Gustav
”Det är väldigt relevant då religion står för och bland dom största inskränkningarna vad gäller yttrandefrihet!
Kan du inte svara i all enkelhet?”
Ja, religion kränker yttrandefrihet i vissa länder. Vilket bör fördömas hårt. Men lika mycket som religionen kan kränka människor så kränker Vilks människor. Vad är skillnaden?
Vem svararar på Skåningens fråga? Eller är den för komplex för er? Den lyder som följer:
”För er som inte vet så var det en bild av en naken 53-årig Muhammed som går hand i hand med en nioårig flicka (Aisha), med undertexten ”Vill vi ha sådana här äktenskap i Skåne?” Anser du, Vilks, att vissa saker ska vara tillåtna så länge det sker inom konstens ramar, eller ska vanligt folk och politiker ha rätt at uttrycka sig lika ”provocerande” mot en religion?”
Om Vilks har rätt, har vi alla rätt att kränka människor i konstens och yttrandefrihetens namn?
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 22 maj kl 10:37
Jakob,
det finns ingen rätt att inte bli kränkt. Inte i demokratier.
Svårare än så är det faktiskt inte.
markus(Citera) (Svara)
markus
2010, 22 maj kl 10:41
Jag får väl svara på min egen fråga då
I Iran Pakistan mm skulle Vilks inte överlevt till eftermiddags kaffet ( vilket var ytterst nära här med)
Som utmanare av kristendom judedom skulle han bli hyllad i samma länder.
Så vad har detta med yttrandefrihet att göra här @jakob?
(En sak du ska tänka på är vart dom flesta muslimer fostrade från början)
Man kan konstatera att yttrandefrihet fortfarande inte gäller, Vilks och mordbrännarna har visat detta
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 10:46
Markus,
Så alla kränkningar är godkända?
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 22 maj kl 10:46
Gustav,
Jag förstår fortfarande inte vad du försöker visa.
”Man kan konstatera att yttrandefrihet fortfarande inte gäller, Vilks och mordbrännarna har visat detta”
Samma. Gamla. Argument. Och det säger ingenting. Vilks visade inte detta. Det visste vi innan.
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 22 maj kl 10:49
Enligt undersökningar är mer än 50% av Muslimer i Europa ”extremister” och även om dom lever i demokratier skall inte dessas lagar stå över koranen
2 bröder från Landskrona har fått erfara att Vilks och yttrandefriheten står över Koranen och det är dessa signaler som är viktiga att sända till dessa extremister
Så Jakob, Vi behöver VILKS!
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 10:56
Jag bygger mitt ovanstående påstående på fakta där
En komplex och certifierad undersökning bland 1000 muslimer i europa!.
Där 50% accepterar död för brott mot koranen, samt är inte villiga att anpassa koranen till gängse demokratiska lagar.
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 11:12
Jakob
”Så alla kränkningar är godkända?”"
Man kan kränka en människa inte en relion eller illusion!
Om så vore fallet är Koranen en stor kränkande källa i sig själv
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 11:19
”Frågan är varför attentatsfigurerna slänger eller eventuellt placerar ut sina dolkar.”
Frågan är väl först om det är rimligt att anta att de agerar särskilt rationellt överhuvudtaget. De förefaller mest ha närapå eldat upp sig själva av bara farten.
Jag ser för mitt inre öga hur horder av kränkta terrorister springer runt som levande facklor på grusvägarna, åkrarna och klipphällarna i den pittoreska Kullabygden, vilt kastandes brandbomber på varandra medan potatisbönderna sitter storögda vid köksborden med kaffekopparna och undrar vad som står på.
Joacim Persson(Citera) (Svara)
Joacim Persson
2010, 22 maj kl 11:58
@Jakob
”Vilks utnyttjar en rätt (yttrandefrihet) för att kränka en annan rätt (religionsfrihet). Han är mobbaren som ger sig på mig med hänvisning till att han kan och att har rätt att göra det. Svagt. Hade en svensk muslim ritat en våldtagen drottning hade hela Sverige yrkat på hans förvisning. Då skulle det inte handla om yttrandefrihet längre.”
Hur kränker Vilks religionsfriheten? Det är en frihet som ger var och en rätt att tro på vad man vill, det är inte en rätt att ens tro inte ska ifrågasättas eller ”kränkas” (vad nu det är). Jag är övertygad om att om en muslim hade ritat en våldtagen drottning så hade han hyllats av konstvärlden och absolut inte riskerat förvisning!!
Håkan W(Citera) (Svara)
Håkan W
2010, 22 maj kl 13:02
Kan du utveckla våldtagen drottning mot en rodell hund var i ligger liknelsen?
svensk(Citera) (Svara)
svensk
2010, 22 maj kl 13:07
@svensk
Jag antar att du ställede frågan till Jakob.
Håkan W(Citera) (Svara)
Håkan W
2010, 22 maj kl 13:09
Sorry missadade det, svar ja
svensk(Citera) (Svara)
svensk
2010, 22 maj kl 13:12
Inte en dag för tidigt,,så här hanterar man saker i en demokrati
Lars Vilks och förnuft
Den senaste veckan har det rapporterats om två händelser mot Lars Vilks, den man som avbildat profeten Mohammed dels som rondellhund, dels i en provokativ återspegling av en film med sexuellt tema där skådespelarna bär masker som skall föreställa profeten.
Vi muslimer älskar vår profet och sätter honom högt i vår vardag och i våra hjärtan. Vi ska inte acceptera det sätt Vilks försöker förnedra honom och islam men vi måste ta avstånd från allt våld, oavsett om det riktas mot Lars Vilks eller andra som omdömeslöst eller av rasistiska orsaker förnedrar islam och muslimer.
Vi får aldrig ta lagen i egna händer, vi är och måste vara laglydiga och låta lagupprätthållande myndigheter hålla ordning i Sverige. Vi lever i ett modernt land där majoriteten välkomnar muslimer. Vi har en frihet och rättigheter som saknas i många andra länder, får bygga moskéer och skolor samt visas stor respekt.
Därför, och i sann anda som medborgare, måste vi ta vårt ansvar och inse att ett ogenomtänkt agerande från en individ kan medföra svårigheter för alla muslimer i Sverige.
Vi måste därför i våra moskéer, församlingar och organisationer diskutera hur man ska agera kring personer som Lars Vilks. Våld och hot, alla icke fredliga aktioner är förbjudna och vi ska inte ta till dem hur kränkta och arga vi än känner oss.
Vi bör ta upp detta i våra fredagspredikningar och upplysa om att Lars Vilks och människor med hans inställning är ute efter att provocera och skapa klyftor i samhället. Vi måste sträva efter ett harmoniskt samhälle och att förstärka broarna mellan religionerna.
Vi måste förvalta vårt ansvar. Det kommer alltid att finnas lycksökare personer som Lars Vilks, men Islamiska Förbundet i Sveriges ståndpunkt är att bemöta dessa på ett lagligt och konstruktivt sätt och vi hoppas att alla muslimer ska följa vår linje och agera med förnuft och värdighet.
http://islamiskaforbundet.se/sv/component/content/article/6/327-lars-vilks-och-fornuft.html
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 14:20
Det här börjar bli lite irriterande. Kan ni eller någon försöka besvara de frågor jag ställer istället för att kritisera lite allt möjligt som jag skrivit. I så fall kan vi kanske komma någon vart. Jag är villig att ändra min position (ibland tycker jag att Vilks gjorde rätt), men det gäller att någon försöker övertyga genom att besvara istället för att kritisera utryckta meningar från mina inlägg.
Annars lämnar jag det här stället och Vilks.net blir ett näste för Sverigedemokrater. Men det kanske ni vill.
Men jag återkommer snart. Ni kan ju läsa det här så länge:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/article7147985.ab
MVH
Jakob
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 22 maj kl 14:28
Jakob,
det beror ju på vad du menar med ”godkända” kränkningar. I fallet med Vilks rondellhund menar sig vissa muslimer vara ”kränkta” (dessutom har uppenbarligen en bunt kulturskribenter kränkts). Frågan blir då varför kränkningar av islam inte skulle vara ”godkänt”. Vem avgör det i så fall? Domstolar? Shariadomstolar? Irans Högste Ledare? Sunnimuslimer? Radikala islamister? Svenska kulturskribenter med vänstervridning? Och: är det bara islam som inte får kränkas?
Vari består argumentet för att det är ej ”godkänt” att driva med en kvinnoförtryckande, homofob och våldsinriktad patriark som varit död i över 1000 år? Och i vars namn kvinnor kränks dagligen, och i vars namn bögar hängs från lyftkranar? Den moraliska kritiken kanske borde börja där nånstans?
markus(Citera) (Svara)
markus
2010, 22 maj kl 14:44
@Jakob
Jag förstår inte din irritation. Jag tar upp några citat från ditt inlägg och ber om en förklaring. Du borde i stället känna dig smickrad över att någon bryr sig om vad du skriver!
MVH
Håkan W
Håkan W(Citera) (Svara)
Håkan W
2010, 22 maj kl 14:50
@Jacob
Du har tydligen inte fattat ett skit
Detta handlar inte bara om yttrandefrihet utan även om demokrati
Åter igen !! Vilks har visat att vissa inte respekterar demokratin!!
Dessutom vet jag inte vart du vill komma i ditt resonemang
INGEN Sverigedemokrat!!
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 14:54
@jakob
vänligen kommentera några utdrag från undersökningen och inställningen av så stort antal muslimer
Q.6 The following is a list of laws that are defined in most scholarly interpretations of Sharia law. Please say if you personally agree or
disagree with each law mentioned?
”That Muslim conversion to another religion is forbidden and punishable by death”
Agree 308 st 31%
Disagree 576 st 57%
Refuse 16 st 2%
Don´t know 103 st 10%
Är det inte ganska olustigt att veta att av 1000 muslimer är där 308 st som är beredda till extrema åtgärder för en så elimentär rätt att tro vad man vill??
Jacob,,svara på detta!!
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 15:03
@jacob
Detta är vad vi talar om!!
OBS! Denna sida innehåller oerhört magstarka/obehagliga bilder. Känsliga läsare rekommenderas inte att klicka på länken! OBS!
http://klartexten.wordpress.com/2009/09/11/muslimer-diskriminerar-kristna/
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 15:36
@Gustav
Du borde varna för den där länken, inte alla vill se resultatet av grovt våld.
Christine(Citera) (Svara)
Christine
2010, 22 maj kl 17:52
Just avskurna halsar har jag sett i alla konflikter mellan islam och väst.
Var det inte så muhammed gjorde?
Christine(Citera) (Svara)
Christine
2010, 22 maj kl 17:53
Gustav: Om det är demokrati du vill skydda (vilket du bör göra) så får du nog tänka om. Odemokratiska brott begås av vänster- och högerextremister i Sverige – inte av folk som är kopplade till en specifik religion. Framförallt begås de av arga, vita män i tjugoårsåldern. Är det då inte olustigt att det är dina egna ”medmänniskor” som sprider anti-demokrati i vårt land? Anti-demokratiska krafter kommer inte utifrån Sverige – utan innanför. Stå emot dom istället. Där är hotet.
Lite statistik (från Sverige – vilket land berörde din statistik kan man undra?):
”I siffror handlar det sammanlagt om 1 409 personer som dömts eller misstänkts för politiskt motiverade brott under en tioårsperiod. Av de 9 329 brott de misstänkts för bedöms 2 432 vara politiskt motiverade, varav hälften kan knytas till vit makt-rörelsen och hälften till de autonoma grupperingarna. En stor del av det våld som begås är riktat mot politiska meningsmotståndare. Den autonoma miljön angriper vit makt-anhängare, företrädare för myndigheter och förtroendevalda. De ägnar sig också åt skadegörelse. Vit makt-miljön angriper anhängare till de autonoma grupperingarna men också personer som man vill skrämma eller skada på grund av hudfärg, sexuell läggning och etnicitet, samt journalister.” Källa: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=981&module_instance=12
Direkt aktion gentemot Sveriges demokrati från religiösa grupperingar har inte förekommit till någon nämnvärd grad. Om du är rädd så är din fiende vänster- och högerextremism – inte religionsextremism.
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 22 maj kl 18:04
Enligt min mening så slåss den extrema vänstern och vitmakt rörelsen till stor del med varandra. Man anmäler säkert även varandra ganska frekvent. Däremot har jag inte sett någon av de grupperna försöka stoppa en föreläsning på Uppsala universitet.
Religionsextremism av den graden, är hotet enligt mig.
Christine(Citera) (Svara)
Christine
2010, 22 maj kl 18:09
”I siffror handlar det sammanlagt om 1 409 personer som dömts eller misstänkts för politiskt motiverade brott under en tioårsperiod.”
Skandalöst att man inte separerar dömd och misstänkt, det är ju stor skillnad.
Christine(Citera) (Svara)
Christine
2010, 22 maj kl 19:01
Snart är vi nere på samma antal personer som attackerade Vilks.
Christine(Citera) (Svara)
Christine
2010, 22 maj kl 19:08
@Jakob
Jag är emot alla extrema grupperingar, jag trodde du förstod detta
Vad vi diskuterade om Vilks gjorde rätt eller fel,i fallet islam
Christine
Förlåt! absolut skulle jag varna för dessa bilder och kanske ADMIN kan rätta till detta
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 20:09
@jakob
””Lite statistik (från Sverige – vilket land berörde din statistik kan man undra?):”"
Här är rapporten:
http://www.populus.co.uk/policy-exchange-poll-of-muslims-living-apart-together-131206.html
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 20:13
@ADMIN
Gällande inlägg länk ”2010, 22 maj kl 15:36″
Vänligen sätt in en varning på den länken eller ta bort den helt enkelt
Vänligen
Gustav
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 22 maj kl 20:40
Jakob;
”ramförallt begås de av arga, vita män i tjugoårsåldern.”
Hoppsan, rasist…Vad har färgen på huden med brott att göra, plötsligt. Och det är inte det som diskuteras öht.
”Anti-demokratiska krafter kommer inte utifrån Sverige – utan innanför.”
Nej Jakob, antidemokratiska krafter är starkare utanför Sverige än innanför. BEtydligt starkare. I den mån de finns innanför Sveriges gränser bör de motarbetas.
markus(Citera) (Svara)
markus
2010, 22 maj kl 22:16
@ gustav & admin
likdelar är en tämligen vanlig företeelse inom konsten, vare sig det gäller djur el människor har det visats i en el annan form tidigare. Jag ser ingen som helst anledning till att köra in varningar a’la socialstyrelsen i denna blogg el på internet i övrigt. man får det man klickar på, ngt de flesta användare vet.
Chgod(Citera) (Svara)
Chgod
2010, 22 maj kl 23:42
inget roligt med självmord i konsten : http://konsten.net/?p=3250
Chgod(Citera) (Svara)
Chgod
2010, 22 maj kl 23:43
@Jacob
Den statistik du la in, vad har den med detta att göra???
Låt mig påminna dig igen vad som hänt
Vilks har utmanat/tecknat en religion, illusion en figur och klart påvisat att han klart passerat dödsdommens gränser i denna illusion, allt i enlighet med den statistik jag visade dig
Anser du att alla mäniskor har rätten att tro på vad dom vill???
Well..mer än 1/3 av muslimerna och islam gör inte det
Hur kan vi acceptera detta i ett demokratiskt samhälle??
Nu kan du säga, ja detta är ju ”bara” statistik och dra upp all världens annan brotts statistik,vad jag la in var inte statistik om brott och kriminella!!
Det var statistik på islams rätt att döda för sin tro(läs gärna tillvägagångsättet på den)
Vilks har klart visat att dödsgränsen är nådd!! alltså passerade han gränsen för yttrandefrihet i islams värld.
En sista fråga jakob:
Hur kan man ens kränka, håna en tro som själv i skrift anser rätten till olik tro ska dömmas till döden???
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 23 maj kl 06:11
@Chgog
”likdelar är en tämligen vanlig företeelse inom konsten”
Detta var nu inte konst utan grym verklighet, Islams verklighet dvs rätten att döda ikke muslimer
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 23 maj kl 06:19
Vilks, du har dig själv och skylla, lägga ännu mera press på folk som har det värst pga media manipulerat hela västvärlden.. Försök inte få andra och bry sig om dina problem, det är du som är problemet, inte någon annan.
Hussein(Citera) (Svara)
Hussein
2010, 23 maj kl 07:36
@gustav
iom att du deltar i denna blogg kan man säga att du deltar i ett konstprojekt, således även bilden du postade via länk.
Chgod(Citera) (Svara)
Chgod
2010, 23 maj kl 07:36
Är sanningen att Islam inte tål kritik och granskning dvs. är sanningen för pinsam!??
Titta bara på detta:
””In that essay, Ali demonstrates that the prohibition against depicting Mohammed did not arise until as late as the 16th or 17th century, despite the media’s recent false claims that it has always been forbidden for Muslims to draw Mohammed”"
http://www.zombietime.com/mohammed_image_archive/islamic_mo_full/
Det visar helt klart att Mohamed var avtecknad redan i tidig ålder av islams egna konstnärer!!
Notera följande:
Mohameds häst bär alltid en kvinnas huvud, Ska kvinnan känna sig förnedrad och underlägsen??
Vidare notera bilden med undertext:
”Mohammed, along with Buraq and Gabriel, visit Hell, and see a demon punishing ”shameless women” who had exposed their hair to strangers. For this crime of inciting lust in men, the women are strung up by their hair and burned for eternity. Persian, 15th century.”
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 23 maj kl 08:31
Ärligt talat kan jag inte se någon skillnad på Ku klux klan och islam mer än att:
Ku klux klan är klassifierad som en förbjuden kriminel sect
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 23 maj kl 08:45
””Next, Mohammed sees women strung up by hooks thrust through their tongues by a green demon. Their crimes were to ”mock” their husbands and to leave their homes without permission. Persian, 15th century.”"
””Further on, Mohammed sees a red demon that is torturing women by hanging them up by hooks through their breasts, as they are engulfed in flames. The women are being punished for giving birth to illegitimate children whom they falsely claimed were fathered by their husbands. Persian, 15th century.”"
INGET HAR ÄNDRATS!!!!!
Q.6 The following is a list of laws that are defined in most scholarly interpretations of Sharia law. Please say if you personally agree or
disagree with each law mentioned?
”That Muslim conversion to another religion is forbidden and punishable by death”
Agree 308 st 31%
Disagree 576 st 57%
Refuse 16 st 2%
Don´t know 103 st 10%
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 23 maj kl 08:58
Gustav,
du har en del poänger där. Muhammed var en riktigt vidrig homofob och kvinnoförtryckare. Dagens feminister och queer-aktivister bör reagera. Att teckna honom som rondellhund är alltför lindrigt. Mer kritik av islam behövs.
markus(Citera) (Svara)
markus
2010, 23 maj kl 09:40
Att inte Islam redan är bannlyst i hela västvärlden måste bero på uteslutande politiska skäl
ju mer man gräver om dess historia ju mer groteskt blir det
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 23 maj kl 11:01
Lars : ( Arabic )ya kelb ya n33al ya hmar ya ebnel zefre, ya kondaara, ya ibnel kelb, ya tharte,ya zerbe, ya gahbe, ya goaad, ya belbol, ya zip, ya tizz, qoozelqort, ya hakir, ya schenzir, ya safel, ya ta33ban, ya moti, ya 3rabanchi, ya haiwan, ya tiz el schenzir, ya Cahech. (English)
you fucker,you assface, you cunt, you whore,you slut,you prostitute, you cockshaped face,you faggot,gay,you pussy,you bitch.
(Svenska)Din kuksugare, din kuk, din hora, din bögiga skitunge, din fucking fegis horunge, har du din egen bögklubb jävla gamling, jävla hagga, jävla skitunge, jävla horunge, jävla ärselhåla, din jävla toffla, jag kommer att kasta ägg och tofflor på dig när du kommer hit till linköping din gamla skitunge, knulla dig din fucking fegis.
Som alla säger ”Yttrandefrihet kommer först” Jag vill tala om min yttrandefrihet, Om jag dödar lars vilks, tar in en kniv i hans håriga TIZZ kan jag då säga ”NÄMEN AA DE E YTTRANDEFRIHET JAG FÅR DÖDA NÄR JAG VILL” Din fucking hora
Lars rövvilks(Citera) (Svara)
Lars rövvilks
2010, 25 maj kl 17:23
DITT STRAFF ÄR DÖDEN..lars vilks ….
Du är en liten ful råtta,hund,kossa och APA …
DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
emma(Citera) (Svara)
emma
2010, 25 maj kl 18:12
Vad härligt med ”intelligenta” kommentarer.
Vi kan ju ta och lära dig vad yttrande frihet är: Det handlar om att uttrycka sig fritt. Inte om att döda människor.
Och du är inte från ”linköping”. Du är från motala, du vet väl om att alla dessa saker polisanmäls? Du skapar ju baraproblem för dig själv. Och att du sen skriver på 3 olika språk, vad exakt innebär det när alla 3 språk innehåller samma sak? Försöker du visa att du kan 3 språk? Grattis, nu kan du ju bli tolk.
Site Admin(Citera) (Svara)
Site Admin
2010, 25 maj kl 18:29
Apropå hot så måste jag göra en jämförelse med ayatollah Khomeini och en maffiaboss. Det finns folk som försvarar Khomeini genom att säga att han bara yttrade sig när sa att Salman Rushdie skulle dödas och att det föll under yttrandefriheten. Det är som att säga att en maffiaboss bara yttrar sig när han beordrar sina torpeder att döda folk.
Ett annat exempel är en rånare som går in i en bank med en oladdad pistol och går ut med en säck pengar. Allt han gjorde på bankan var ju att prata. Det är väll inget olagligt med det?
Nej, hot om våld skyddas inte av yttrandefriheten.
Wolfenstein(Citera) (Svara)
Wolfenstein
2010, 25 maj kl 18:53
Hej igen.
Riktigt tråkigt att det gjordes intrång i siten. Inte bra.
En fråga bara: vad hände med de senaste inläggen? Det verkar vara en del som är borta.
MVH
Jakob
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 25 maj kl 18:56
I’m sorry for writing in English, I hope you understand it. I just wanted to thank you for you’re doing, and I wish I lived in Sweden so I could support you. You are fighting for the principles that have made modern society great — and these animals want to kill you for it. Please stay strong, because for every brave person like you, there are a hundred people scared of threats and violence that would rather silence themselves than stand up for what they believe. I admire you.
Hank(Citera) (Svara)
Hank
2010, 25 maj kl 19:05
Åter igen så ser vad det blir med inavel….
svensk(Citera) (Svara)
svensk
2010, 25 maj kl 19:07
Lars rövvilks kan inte tre språk, har översatt fel.
Han skriver:
”(English)you fucker,you assface, you cunt, you whore,you slut,you prostitute, you cockshaped face,you faggot,gay,you pussy,you bitch.”
På svenska skulle det bli:
Din knullare, ditt rövansikte, din slida, din hora, din slampa, din prostituerade, ditt kukformade ansikte, din bög, bög, din fitta, din subba.
Men på svenska skriver han, lägg märke till att han använder engelska ord i svenskan:
”(Svenska)Din kuksugare, din kuk, din hora, din bögiga skitunge, din fucking fegis horunge, har du din egen bögklubb jävla gamling, jävla hagga, jävla skitunge, jävla horunge, jävla ärselhåla, din jävla toffla, jag kommer att kasta ägg och tofflor på dig när du kommer hit till linköping din gamla skitunge, knulla dig din fucking fegis.”
På engelska skulle det bli:
You cucksucker, your cock, you whore, you gay brat, you fucking cowardly bastard, you have your own gay club, fucking geezer, fucking hag, fucking brat, fucking ass cave, you are fucking whipped, I will throw eggs and slippers on you when you arrive in Linköping you old brat, fuck you you fucking coward.
Jag försökte rätta till den mesta av den felaktiga grammatiken när jag översatte. Jag antar att det är lika många fel i arabiskan också.
Utöver kassa språkkunskaper så har Lars rövvilks, som säker inte är hanns rätta namn, just erkänt att han är homosexuell själv om han är en man. För att han har uttryckt ett önskemål om att ha samlag med Lars Vilks, konstnären, som också är man.
(Till: admin: låg kommentar jag vet, men jag kunde inte låta bli för jag tyckte det var så roligt.)
Wolfenstein(Citera) (Svara)
Wolfenstein
2010, 25 maj kl 19:09
@Lars rövvilks
Pouvez-vous traduire en France s’il vous plaît?
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 25 maj kl 19:10
Hej igen Jacob
””Riktigt tråkigt att det gjordes intrång i siten. Inte bra.”"
Ja,, är det inte konstigt? någon gillar inte yttrandefrihet
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 25 maj kl 19:17
Begåvningsreserven från Motala har talat. Vi har fått in de mest fega, idioterna från hela världen.
Muhammed den nedskitna(Citera) (Svara)
Muhammed den nedskitna
2010, 25 maj kl 19:21
Hehe
Ja, det är konstigt. Någon reagerar på ett provocerande.
Men jag orkar nog inte tjöta mer om det.
Vad hände exakt?
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 25 maj kl 19:35
Detta är hur världen ser på Sverige
http://www.youtube.com/watch?v=5a1PM6YB8wg&feature=related
islam Extremister jagar judarna
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 25 maj kl 20:05
Vi vill passa på och be om ursäkt för att sidan har varit nere men vi blev utsatta för ännu ett hackningsförsök. Men då vi nu backar upp databasen kontinuerligt så är det mesta dom lyckas med är att få ner sidan under en tid.
Nu har vi dock fixat så att om det blir hackat igen så är vi snabbt uppe på fötterna.
Site Admin(Citera) (Svara)
Site Admin
2010, 25 maj kl 20:07
Svar till Jakob:
När dom hackar sidan så raderar dom dessutom vår databas. Eftersom detta är gjort så har vi endast en viss punkt att gå tillbaka till.
Och eftersom man backar upp sidan 2 gånger per dag så kan vi endast återgå till en backup som är tagen senast. Så mellan backup’s intervallerna så kan det alltså komma in en hel del inlägg =)
Site Admin(Citera) (Svara)
Site Admin
2010, 25 maj kl 20:11
””Därför, och i sann anda som medborgare, måste vi ta vårt ansvar och inse att ett ogenomtänkt agerande från en individ kan medföra svårigheter för alla muslimer i Sverige.”"
Det är nog dags att se till att det blir verklighet innan alla börjar hata er!!
Om inte muslimera själva kraftigt fördömmer sina egna ”extremister”
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 25 maj kl 20:26
Såg vilks är inbjuden till uppsala igen
Ku Klux Klan kommer Och stå utanför
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 25 maj kl 20:34
Det är för härligt. Här förs en någorlunda sansad debatt mellan de som är pro eller kontra islam. Sedan dyker en fåntratt som ”Lars Rövvilks” upp och ger oss islamkritiker allt stöd vi kan få.
Känns det tungt, Jakob?
Skåning(Citera) (Svara)
Skåning
2010, 25 maj kl 20:48
Haha
Nej då.
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 25 maj kl 21:54
Site Admin, angående obehagliga mejl och kommentarer. Först tycker jag ni gör helt rätt i att polis-anmäla direkta hot mot Lars. Jag kan förstå om ni känner för att ta bort dessa kommentarer. Tycker Pat Condell har löst det på ett bra sätt på sin hemsida. Han har lagt upp hot och otrevliga kommentarer i en speciell flik på hemsidan. Vet inte om det är precis alla, kanske snarare ett urval, ett ”best of” om man nu skulle uttrycka sig så. På så sätt slipper man dem bland dom mer balanserade kommentarerna utan gå till censur. Tycker det är viktigt att folk får läsa deras kommentarer trots allt så dom kan bilda sig en egen uppfattning. Som t ex Emma och Lars rövvilks ovan.
Robin Shadowes(Citera) (Svara)
Robin Shadowes
2010, 25 maj kl 22:13
Robin, det var ett bra förslag. Ska ta upp det med Mr. Vilks och se vad han säger =)
Site Admin(Citera) (Svara)
Site Admin
2010, 25 maj kl 23:33
Är det hatbrev man pratar om så är det ingen som gör det bättre än Maddox =)
Wolfenstein(Citera) (Svara)
Wolfenstein
2010, 25 maj kl 23:53
Återigen, jag skulle vilja hör an en kommentar från Vilks om hur han se på Carl P Herslows yttrandefrifet. Är det konst nog eller inte?
/Grender
Skåning(Citera) (Svara)
Skåning
2010, 26 maj kl 00:38
Undrar var alla människorättsaktivister tagit vägen?? Varför håller ni ….en?? Egentligen har någon vågat rita upp den främsta symbolen för människoförtrycket dvs. Muhammed som är samtidigt den största bluffen som mänskligheten har skådat. Det finns inte så många som har vågat göra detta under de gångna århundraden; just för det som hände Lars vilks. Häromveckan avrättade den ISLAMISKA regimen i Iran 5 unga människor mellan 20 och 30 år (10000 avrättningar mellan 1980-1988). Kan någon gissa varför?? Just för att de vågade kritisera den ISLAMISKA förtryckarregimen. ISLAM är i grunden emot demokrati. Det finns ingen plats för diskussioner. Sharia-lager gäller för all evighet. Om någon muslim eller icke muslim kritiserar delar av ISLAM så räknas han som otrogen och hedning eller fiende. Vad gör man med hedningar och fiender i Muhammeds ISLAM?? För de som har blivit hjärntvättade av någon mullah så rekommenderas en läsning av Koranen som annars finns på svenska. För de som inte har blivit drabbade av denna hemska religion är det lätt att begå självbedrägeri och referera till religionsfrihet. Dessa barbarer som attackerade Lars Vilks under föreläsningen i Uppsala, kan knappast stava sina egna namn. Hur kan man då ha en konstruktiv diskussion med dessa intellektuellt obegåvade varelser. Jag vet vad jag pratar om, tro mig. Jag har levt 20 år av mitt liv bland dessa fascister. Här följer en definition på detta för de som inte vet exakt vad fascism är. ”I överförd bemärkelse har icke-demokratiska styrelseformer som betonar våldets rätt över demokratin och friheten kallats fascistiska”.
Lars Vilks är en hjälte för miljoner människor som tvingats fly sina hem eller förlorat sina barn, bröder, systrar, vänner på grund av denna svarta religion som har byggt och bygger sin existens på människoblod.
För dem som är intresserade av ISLAMS sanna historia rekommenderas ”Tarikh ar-Rusul wa al-Muluk eller Tarikh at-Tabari” eller om Muhammeds liv ”Twenty Three Years ISBN 1568590296 A,Dashti”. Eller läs Koranen helt enkelt och dra dina egna slutsatser!!!!
23Years…(Citera) (Svara)
23Years...
2010, 26 maj kl 00:40
Skåning:
Viktig fråga.
Jakob(Citera) (Svara)
Jakob
2010, 26 maj kl 07:00
Emma varför flyttar du inte tillbaka då om du stör dig på friheten i Sverige som du säkert kom hit för?
svensk(Citera) (Svara)
svensk
2010, 26 maj kl 07:38
@Skaning
Vilks har redan kommenterat affishen av Carl P Herslows. Den affishen ar rent Invandrarfientlig. Lars Vilks teckning av en Rondell Hund ar riktad mot konstvarlden. Kan inte vissa manniskor som kommenterar lyssna pa vad Lars har att saga. Jag skulle vara sa himla trott pa att upprepa mig hundra ganger. Hoppas han far forelasa i Uppsala en gang till. Det jag sag av forelasningen (innan den blev avbruten av homofober) var intressant.
Frida(Citera) (Svara)
Frida
2010, 26 maj kl 10:59
Site Admin
Tack för att du polisanmäler alla direkta hot mot Lars Vilks. Jag har följt med den här bloggen sedan hösten-07 och är chockad av det jag har läst av vissa som påstås förespråka en ”fredlig religion”. Det vore hedervärt om Ni systematiskt gick tillbaka till de första hoten och polisanmäler alla även om det ligger några år tillbaka i tiden. Det vore synd om någon tror att de kan komma undan med dödshot med förevändning att de känner sig ”kränkta”.
Christer Eriksson(Citera) (Svara)
Christer Eriksson
2010, 26 maj kl 12:57
Muslimerna visar sitt ansikte även på min blogg. Läs och häpa, ena stunden är jag en neger och andra är jag en whigger:
Romeo Patrick(Citera) (Svara)
Romeo Patrick
2010, 26 maj kl 13:48
@Romeo Patrick
Med tanke på den allmänna intelligensen på Uppsala mobben kan man inte förvänta sig annat språk än det dom kallar dig
Att ge dessa hjärntvättade personer tillgång till koranen är lika livsfarligt som att ge dom fysiska vapen
Jag citerar: detta vara mina landet ocsså, ja betala skat javla fitta,, bog,,:: ta utt ham fran Upsalla nou,,jagg vet inte adras hånda honoem,,,jauvla bog skalle,,
Hmmm, frågan är om man inte snart är både rasist o sverige demokrat
Det jävliga är att muslim föreningarna gör inte ett skit för att få dom fatta folk tröttnar
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 26 maj kl 16:26
Allen Ginsbergs reaktion pa fatwan mot salman rushdie: ”Soon after news of the fatwa broke, Ginsberg and his assistant climbed into the back seat of a taxi in Manhattan. After a glance at the cab driver’s name, Ginsberg politely inquired if he was a Muslim. When the cabbie replied that he was, Ginsberg asked him what he thought about the death sentence on Rushdie. The cabbie answered that he thought that Rushdie’s book was disrespectful of Islam, and that the Ayatollah had every right to do what he had done. At this point, according to his assistant, Ginsberg, one of the gentlest men ever to walk the planet, flew into a rage, screaming at the cabbie as he continued to drive, “Then I shit on your religion! Do you hear me? I shit on Islam! I shit on Muhammad! Do you hear? I shit on Muhammad!” Ginsberg demanded that the cabbie pull over. The cabbie complied, and, without paying the fare, Ginsberg and his assistant climbed out. He was still screaming at the cabbie as the car drove off.”
http://www.newsrealblog.com/2010/05/15/the-poet-versus-the-prophet-on-standing-up-to-totalitarian-islam/
per(Citera) (Svara)
per
2010, 26 maj kl 17:20
http://reason.com/archives/2010/05/14/the-poet-versus-the-prophet
per(Citera) (Svara)
per
2010, 26 maj kl 17:22
Läs denna dagsfärska artikel, den säger en hel del
”Why is the Arab world frozen in time?”
Editor’s note: Kai Bird is a Pulitzer Prize-winning historian and biographer. He has also won the National Book Critics Circle Award. His most recent book is ”Crossing Mandelbaum Gate: Coming of Age Between the Arabs and Israelis, 1956-1978.”
http://www.cnn.com/2010/OPINION/05/26/bird.arab.modernity/
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 26 maj kl 20:39
@Fröken Frida
Då får du hemskt gärna hänvisa mig till var Lars Vilks har uttalat sig om fallet Herslow. För egen del så ser jag det som en skrämmande om man under täckmanteln av ”konst” skulle ha rätten att uttrycka hån mot religioner som icke-”konstnärer” inte har rätt till. Det är fundamentalt att yttrandefriheten är lika för alla. Om du eller Lars Vilks är av en annan uppfattning, så är det verkligen av högsta intresse för oss andra att få veta det.
Jag har respekterat Lars Vilks rätt att provocera för att testa yttrandefrihetens gränser. Men om han bara är ute efter att testa konstens gränser så kan han, uppriktigt sagt, dra åt helvete. Yttrandefriheten är inte förunnat en liten krets personer som kallar sig konstnärer. Det är en grundläggande frihet som gäller alla.
Skåning(Citera) (Svara)
Skåning
2010, 26 maj kl 20:44
Bäst effekt åt dessa spammare som inte hotar med döden är att abuse-anmäla till deras ISP och fråga vad det är deras kunder egentligen sysslar med.
Det som ska stå med ska vara:
Datum och tid, vad som hänt, vilken IP och vilken tidszon.
HDR-fotografen(Citera) (Svara)
HDR-fotografen
2010, 26 maj kl 23:06
Intressant debatt på Flashback om lämpliga säkerhetsåtgårder och rätt beväpningh för Lars Vilks för att kunna skydda sig och sin åsiktsfrihet!
https://www.flashback.org/t1205767
Hans i Gbg(Citera) (Svara)
Hans i Gbg
2010, 27 maj kl 10:24
Jag beundrar er att ni dag ut och dag in orkar diskutera dessa ociviliserade muslimer. Det är bara så sorgligt att vi fått de här barbarerna på halsen och jag önskar att vi kunde skicka iväg hela hopen till mellanöstern eller var helst de nu kommer ifrån. För jag kan inte se att de på något som helst sätt utvecklat Sverige i positiv riktning.
LeBe(Citera) (Svara)
LeBe
2010, 27 maj kl 11:01
@Hans i Gbg
rätt skrämande man ska behöva diskutera och beväpna sig i Sverige
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 27 maj kl 14:00
@Herr skaning
Visst i detta reportaget har han yttrat sig.
http://www.vilks.net/2010/04/22/del-994-om-det-som-inte-blev/
Frida(Citera) (Svara)
Frida
2010, 27 maj kl 16:14
@Frida
”Jag skulle vara sa himla trott pa att upprepa mig hundra ganger.”"
Källgranskning,,var exact har han uttalat sig den är ”invandrar fientlig”
Tyvärr kan inte hitta detta
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 27 maj kl 17:18
Det var jag som sa att affishen fran Skanepartiet var invandrarfientlig inte Lars Vilks. Jag kanske uttalade mig oklart. Jag menar att han far alltid svara pa samma fragor om och om igen. tex ” vad tycker du om muslimer” ”vill du bara provocera” ”varfor gjorde du denna teckning.” etc jag menade inte att anklaga nagon. Ha det bra.
Frida(Citera) (Svara)
Frida
2010, 27 maj kl 17:49
Du är en modig man som står upp mot extremisterna! I Sverige har vi yttrandefrihet. Detta måste invandrarna respektera.
Hälsningar,
Leif
P.S. Roligt att läsa hatinläggen från invandrare som inte ens kan skriva och stava på svenska.
Leif Leikin(Citera) (Svara)
Leif Leikin
2010, 27 maj kl 19:27
Baloney, Fröken Frida. Det är inte avsikten som ska avgöra lagligheten. I så fall är vi ute på mycket djupa vatten där vissa fär säga saker som inte andra kan, under exvis konstens täckmantel. Det är inte acceptabelt. Det skulle innebära att Carl P Herslow och Lars Vilks kan publicera exakt samma bild fast Herslow begår ett lagbrott medan Vilks inte gör det.
Skåning(Citera) (Svara)
Skåning
2010, 28 maj kl 04:41
Fler och fler väljer Sverigedemokraterna nu och det är muslimernas eget fel!!
Ett parti som snart har mer röster än många av dom redan etablerade kan inte ignoreras hur länge som helst!!
Se på schweiz, där har dom stoppat alla byggen av minareter f ex.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/schweiz-folkomrostar-om-minareter-1.1004112
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 28 maj kl 13:35
Men nu har ju Sverigedemokraterna backat kraftigt, enligt media.
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/ras-for-sverigedemokraterna_4758589.svd
LeBe(Citera) (Svara)
LeBe
2010, 28 maj kl 15:36
Vad är den sanna orsaken att vissa värstingar döms aldrig t.ex. muthärvan i MIGGAN: jo, allra största katastrofen var inte i hemlandet som jag flydde; tvärtom, HÄR: MIGGANs handläggare FADIME BAKIR TAR BETALT (mutor). Eftersom jag är gömd asylsökande kan inte ens besöka polisen. Vart skulle jag anmäla sådana kriminella anställda?
Mvh.
m.jallow
m.jallow@libia.com
m.jallow(Citera) (Svara)
m.jallow
2010, 28 maj kl 15:41
Sen har dom ökat igen, dock utan stora rubriker i media.
http://www.novusgroup.se/cms/files/ZZaQKt9yBrZ_h6HD.pdf
Christine(Citera) (Svara)
Christine
2010, 28 maj kl 16:10
@LeBe
Jag tror dom kommer in denna gång med med bra över 4%
Den dagen dom kommer med ett mer ”komlett” program blir dom livsfarliga hehe
Gustav(Citera) (Svara)
Gustav
2010, 28 maj kl 20:00
@M.Jallow,
Om du ger mig mer information om på vilket sätt denna migga har missbrukat sin ställning och tagit mutor kan du maila mig det på min adress: ceasar2002@hotmail.com
Jag kommer undersöka saken med berörda
Ceasar(Citera) (Svara)
Ceasar
2010, 29 maj kl 00:33
Som om det inte redan räckte … och ja, Gustav det här kan nog hjälpa Sverigedemokraterna på traven:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2005147/migrationspolitiken-splittrar-de-rodgrona
LeBe(Citera) (Svara)
LeBe
2010, 29 maj kl 14:10
The fact that someone tried to kill the pig, but not managed properly, it does not mean that no one will try, just for planning, and wherever the pig escapes, he will not escape!
You are dead, and all those who try to protect yourself and standing in the way!
Have you heard about the sniper? All have collected money to buy one, just because nobody is going to miss your name more!
And no, do not try to track me, I may sit and write from mobile phone, from the library, abroad, so, you can never trace me through the ip-number, so that when we chop your fucking website, always with different IP addresses!
K S(Citera) (Svara)
K S
2010, 2 juni kl 07:41
Det är ganska lärorikt och intressant om få ta del av historie experters berättelser om den svenska historian. Det råder en oerhörd okunnighet bland svenska folket som anser att man ska ha mer mjukare förhållningsätt till invandrare som har inte med sig demokratiska värderingar.
Jag lyssnade på SVT Gokväll där det finns ett inslag om den svenska historian. Där framgick det att i mitten på 1800 – talet i Sverige sattes det igång en process som innebar att för svenska folket var det en intellektuell tid och det fanns ett industrisamhälle. Svenska folket hade faktiskt börjat ifrågasätta den rådande världsordningen, kristendomen var i frågasatt och dess skapelseberättelse, det ifrågasattes även varför en del ska vara finare än några andra t.ex. prästerna(första tanken på allas lika värde?). Sedan hände något som idag är den första viktigaste milstoplen för den svenska demokration bland annat för att den första regering och rikdag skapades i Sverige. Under ett möte år 1866 hade Adeln i Riddarhuset, Gamla Stan, Stockholm gick med på att upplösa det gamla stånds samhälle med adeln, prästerna, borgarna och bönderna som hade varit i bruk ända sedan medeltiden. Istället skapades en två kammare riksdag med 361 röster (oj rösträtt? oj demokrati?). Hur många som har tänkt på att år 1866 tog en oerhörd viktigt förändring mot demokrati i Sverige? Hur många tänker på att i mitten av 1800 – talet ville svenska folket redan då ha religonfrihet med idag som är grundtanken att rätten att vara fri från religon var det som folket ville och inte vara påtvingade? När svenska folket fick höra nyheten om vad som hände i Riddarhuset, då jublade och hurrade svenska folket. En adlesman frågade varför pigorna skrattade: en svarade: jo, nu är vi också människor. Det kan tolkas som om 1866 var också den första milstoplen för den svenska jämställdheten! Då är min fråga: varför ska en infödd svensk medborgare med rötterna i den svenska historan ge vika åt nikabklädda islamister? Svenska folket vill vara fria från religon! Varför NU 2010 debattera om stat och religon ska vara separerad eller inte, när den separerades 1866? Det är som att komma 150 år för sent!
Källa: SVT PLAY GOKVÄLL
Akademiker(Citera) (Svara)
Akademiker
2010, 3 juni kl 14:51
It is quite instructive and interesting if access to the historical narratives of experts on the Swedish history. There is a tremendous ignorance among the Swedish people who believe that we should have more softer attitude to immigrants who are not with the democratic values.
I listened to the SVT e v ening where there is an element of the Swedish history. It showed that in the middle of 1800 – most in Sweden it was initiating a process which meant that the Swedish people, it was an intellectual time and there was an industrial society. Swedish people had actually started to question the prevailing world order, Christianity was in question was sitting and its creation story, it was also questioned why some should be finer than any other example clergy (first the idea of parity of esteem?). Then something happened that today is the first major milstoplen for the Swedish demokration including for the first government and rikdag was created in Sweden. During a meeting in 1866 had the nobility of Nobility, Old Town, Stockholm, Sweden agreed to abolish the old class society, with nobles, priests, burghers and peasants who had been in use since the Middle Ages. Instead, created a bicameral parliament with 361 votes (oops vote? Wow democracy?). How many people have thought of that in 1866 took a tremendous important change towards democracy in Sweden? How many think that in the mid – 1800s the Swedish people would even then have religonfrihet with today is the basic idea that the right to be free of Religion was what people wanted and not be forced? When Swedish people heard the news of what happened in the House of Nobility, cheered and cheered when the Swedish people. A adlesman asked why the maids laughed: one said yes, now we are also human beings. It can be interpreted as if 1866 was also the first milstoplen of the Swedish gender equality! Then my question is: why would a native Swedish citizen with roots in the Swedish historan give way to nikabklädda Islamists? The Swedish people want to be free from Religion! Why NOW 2010 debate on the State and Religion should be separated or not, when it was separated in 1866? It is like coming 150 years too late!
Source: The SVT PLAY e v ening
Akademiker(Citera) (Svara)
Akademiker
2010, 3 juni kl 18:25
Muhammed var en arabisk religiös, politisk och militär ledare som mottog religionen islam som ett politiskt fenomen. Muhammed har enligt Koranen ställningen som Guds sista profet och Guds lag är med honom slutgiltigt uppenbarad.
Akademiker(Citera) (Svara)
Akademiker
2010, 3 juni kl 18:41
”Kan man vara rasist och jobba på Migrationsverket? Nej, inte om det tar sig den här formen, då är man inte lämplig att handlägga ärenden som rör andra människor”, säger Jonas Lindgren.
- Seriös?! Om han är verkligen en milimeter ärlig på sin attityd varför då de sionistiska rasisterna fortfarande i maktpositioner i sådana smutsiga myndigheter?
- Konkret namn? Vilken sekt?
- Handläggarens namn t.ex. israeliska demaskerade agenten kurdoförrädiska judekonvert Fadime BAKIR.
- Sekt då?
- Sekt t.ex. Knutby-sekt, mestadels fanatiska helt cyniska provokatörer av den ökända sekten erövrar Uppsala avdelningen av Migrationsverket. Stegvis andra offentliga områdena genom liknande jäviga metoder….
- (Dödstystnad)…
- Svara då!
- (Prutt)!!!
Då tittar Johan LINDGREN ned på sina fötter… Även sina nära kamrater föredrar att lämna scenen som svansen nere….
- Analysera den här graden av dubbelmoralen, hur du vill nu!
~~~~~~~~~~~~~~
Greta Svensson
Relaterade info-källan:
http://politisktinkorrekt.info/kontakttips/
eller lika innehållsrika:
http://gotiskaklubben.wordpress.com/2010/07/03/stall-jerzy-sarnecki-infor-domstol/
plus faktarika avslöjande f.d. Miggan som liknar Merit Wager:
http://daddys.blogg.se/2009/december/detta-ar-ondska-i-sin-renaste-form.html
Greta Svensson(Citera) (Svara)
Greta Svensson
2010, 4 juli kl 21:52