Vilks.net

Lars Vilks konstnären konceptualisten målaren skulptören

Del 1007: Livet efter Uppsala, bloggen efter hackningen

85 kommentarer

Det blev en del följdeffekter efter tumultet i Uppsala. Diskussionen fortsätter och jag kan konstatera att det fortfarande är så att åtskilliga anser att det var mitt eget fel. Den som provocerar fundamentalister bär själv ansvaret.

Min enkla åsikt i denna fråga är att man skall ta avstånd ifrån och marginalisera dessa fundemantalister som bringar stor skada för den stora gruppen av muslimer. Jag har haft flera samtal med kränkta muslimer som diskuterat saken med mig på ett alldeles civiliserat och vänligt sätt.

Andra, och det är väl de som mest vill göra sig hörda, är inte lika artiga. Men ensidiga, otroligt ensidiga. Liksom jag har kunnat se i kommentarer och på facebook så är denna kategori av fanatiska muslimer uppfyllda av könsord. Min telefon har fått mottaga många doser av detta ”knulla din mamma” men ocks ”jag skall knulla dig” (sagt av unga kvinnliga muslimer) etc. Jag minns sedan inte alla invektiv som de inte fattar att jag bara gäspar åt.

Medan den här bloggen var hackad skrev jag ett par inlägg på konstvilks. Har ni inte sett dem kan de vara värda att läsa.

En fråga som ställdes bland kommentarerna är vilka politiska uppfattningar jag har och vilket parti jag tänker rösta på. Jag har inga uttalade politiska uppfattningar, i det stora hela följer jag konstvärldens värderingar (såsom jag själv är en sådan medlem). Men några avvikande meningar hyser jag som bekant. Ingen religion är värd mer än någon annan. Och kritik av Islam skall inte undanhållas för att den eventuellt skulle kunna missförstås. Om man t ex vill protestera mot att man lynchar homosexuella i lyftkranar i Iran bör man kunna göra detta utan att avstå för att det eventuellt skulle kunna drabba svenska muslimer genom missförstånd hos allmänheten.

Som konstnär tar jag annars inte ställning och röstar därför inte på något parti.

En del skribenter har anklagat mig för att ha ”unkna” uppfattningar om muslimer och att jag hyser ett hat mot Islam. Jag har funderat över vad detta skulle grunda sig på. Kan någon tipsa mig.

En kuriös detalj är att jag har blivit anmäld till diskrimineringsombudsmannen för att jag skulle ha sagt att ”invandrare är tråkiga”. Så kan det gå. Jag har ofta framfört åsikten att de flesta invandrare och inte minst muslimer är tråkiga, liksom människor i allmänhet är tråkiga. Med detta har jag avsett att de inte är intressanta för medierna vilka föredrar de fundamentala som är explosivt intressanta i debatter och annat. Men de kommer därvid att också framstå som representativa för hela invandrargruppen. De småtråkiga, som är måttligt engagerade i konstprojekt och konstföreläsningar, för vi aldrig se.

Publicerat av Lars Vilks

2010, 14 maj kl 23:06

85 kommentarer till 'Del 1007: Livet efter Uppsala, bloggen efter hackningen'

Prenumenera på kommentarerna via RSS eller kopiera TrackBack-adressen till 'Del 1007: Livet efter Uppsala, bloggen efter hackningen'.

  1. kan du bara berätta tror du att du är intelligent?

    eller de du visar dina teckningar och dina föräläsningar är de intelligent för dig ?

    jag har läst att du är 63 år, för mig en som är 63 år och sysslar med sådant konstvärk, är onormal bettende
    har du funderat på att söka psykiatri vård och bearbeta din trauma . eller har du för lågt intelligens att söka vård ?

      (Citera)  (Svara)

    ali hasan mustafa al shabaz

    2010, 14 maj kl 23:22

  2. Ge mussemobben One-Way-Ticket till Mecka!
    De har ingenting här att göra.

      (Citera)  (Svara)

    Hobbydebattör

    2010, 14 maj kl 23:38

  3. @ ali hasan mustafa al shabaz:

    Snälla, seriöst, döp om dig till ett kortare namn. Helvete bara att skriva ditt namn tog mig 2 minuter och jag hann ledsna. Kan du inte döpa om dig till ”bob” eller ”kalle” eller något simpelt?

    Lars Vilks borde ta mig fan skrivas i historien. Muslimerna visar sitt sanna ansikte nu. Jag är själv invandrare och jag garvar ihjäl mig åt alla dessa idioter som tar åt sig av vilks’ tecknickar och hur uppsala kvinnan skrek ”allah akhbar” för helvette du är inte i afghanistan elle rirak eller vart fan du kommer ifrån. Skrik allah akbar i ditt djävla hemland. Eyre fikon w bi yalle khala2kon akho sharmota. < - Arabiska.

      (Citera)  (Svara)

Romeo Patrick

2010, 14 maj kl 23:48

  • Vilks din kuksugare, du kan inte ens rita, du är värdelös!

      (Citera)  (Svara)

    defendwe

    2010, 14 maj kl 23:58

  • Intressant att du inte röstar. Det står dig givetvis fritt och jag respekterar naturligvis ditt val.

    Samtidigt blir jag lite överraskad, eftersom jag uppfattar dig som en i högsta grad samhällstillvänd och reflekterande person, och därtill besjälad av genuint demokratiska värderingar. Min upplevelse är att du står upp för den fria tanken, för ett mångstämmigt debattklimat och för den fria andens konstnärliga skapande. Utifrån dessa värderingar skulle man kunna komma till den slutsatsen, att det vore en bra sak, att på valdagen visa sin lojalitet med den demokratiska överideologin, och därför rösta på vilket demokratiskt parti som helst.

    Men som sagt så tycker jag absolut, att den som inte vill rösta måste ha rätt att avstå, och naturligtvis utan att motivera detta närmare. Och kanske är det så att du upplever, att du som konstnär inte vill ta ställning. Detta för att inte ett inre upplevt lojalitetsband skall hindra dig i din skapande process?

      (Citera)  (Svara)

    Jacob C

    2010, 15 maj kl 00:14

  • Bra kämpat Vilks!

      (Citera)  (Svara)

    Christine

    2010, 15 maj kl 00:38

  • Lars, det första jag vill säga är att du kommer dö snart. Jag hotar inte dig utan ditt liv är förstört, du gömmer dig som en råtta och ändå ritar du fler bilder.
    Om du inte är rädd så gå ut på gatan och så får du se vad som händer med dig, det första som kommer hända med dig är att du inte kommer ha kvar ditt huvud. Och om du har tur så kidnappar någon dig och lämnar dig till Al qaida och får ”lön”.
    Inom Islam så avbildar man inte profeter det är Haram, alltså synd!
    Du har gjort det och du kommer att få ditt straff, jag kan bara säga att du är död…

      (Citera)  (Svara)

    Muhammed Abdu"Allah"

    2010, 15 maj kl 00:42

  • Romeo.

    Jag tycker inte att man kan säga att ”muslimerna visar sitt rätta ansikte nu”. Det finns en miljard muslimer och den övervägande majoriteten av dem är varken bättre eller sämre än du och jag; de är människor precis vi. Och som människor förtjänar de all respekt, och ifall de utövar sin religion förtjänar de respekt också för sin tro och andlighet.

    Sedan är det en annan sak att det måste det vara möjligt för konstnärer (och andra) att använda sig av mänsklighetens gemensamma förråd av myter och berättelser (i det här fallet Muhammed) för skapande syften. Detta gäller också när religiösa symboler infogas i ett satiriskt sammanhang. Vi kan inte undanta någon viss religion från detta! Och denna tankegång tror jag att även troende muslimer kan förstå och omfatta. Särskilt om de betänker att det är det sekulära arvet i Västeuropa som gör det möjligt för dem, och för alla andra religiösa minoriteter, att fritt utöva sin religion här.

      (Citera)  (Svara)

    Jacob C

    2010, 15 maj kl 00:45

  • Ge Muhammed One-Way-Ticket till öknen.
    Han har ingenting här att göra.

      (Citera)  (Svara)

    Hobbydebattör

    2010, 15 maj kl 00:47

  • Kämpa på Vilks, du är kung! Muslimerna måste lära sig vad yttrandefrihet är, bara att forsätta provocera.

      (Citera)  (Svara)

    Muhammed var bög

    2010, 15 maj kl 00:49

  • Muhammed – nu är du taskig!
    Man ska inte hota folk på det sättet du gör. Även om du mest känner dig ledsen för att Lars har ritat fula och elaka teckningar av din profet ska du veta att han bara är en simpel mobbare.
    Gör som jag – jobba lite mer med humor!
    Kolla t.ex. in Christine här ovan, hon är pigg och glad. Det känns ju genast mycket fräschare än alla haters som Romeo mfl.
    Skit i Vilks – han är en pajas!

      (Citera)  (Svara)

    Kalle

    2010, 15 maj kl 00:51

  • Muhammed är historiens absolut vidrigaste figur. Han var både
    * falsk profet
    * envåldshärskare
    * krigsförbrytare
    * terroristledare
    * och PEDOFIL.

    Muhammeds anhängare förtjänar ingen respekt, Jacob C

      (Citera)  (Svara)

    T Y

    2010, 15 maj kl 00:55

  • Lars Vilks! konstnären, konceptualisten, målaren, skulptören,kuksugaren,rasisten,sionisten, och mycket mera….

      (Citera)  (Svara)

    Lars Vilks, the cocksucker!

    2010, 15 maj kl 01:00

  • T Y
    Varför denna ilska? Vilken gud hejar du på?

      (Citera)  (Svara)

    Kalle

    2010, 15 maj kl 01:02

  • Det största hotet mot miljön är Miljöpartiet.

    Genom att driva skrämselpropaganda om den påstådda globala uppvärmingen försöker Miljöpartiet m fl avleda uppmärksamheten från det riktiga hotet mot livet på jorden; nämligen den muslimska terrorismen.
    I ett enda slag den 11 september 2001 dödade muslimska terrorister fler än 3000 människor (för att ta ett enda exempel). Hur många har dött pga den sk globala uppvärmningen?!

      (Citera)  (Svara)

    Hobbydebattör

    2010, 15 maj kl 01:07

  • Vilken jäkla ”global uppvärmning” gaggar de om?

    Jag har frusit i flera månader i rad nu i en av de kallaste höst- och vinterårstiderna i mannaminne och än är det ingen riktig sommarvärme i sikte!

    Miljöpajaserna är ena miljökatastrofer (de ser så ut i alla fall)…

      (Citera)  (Svara)

    T Y

    2010, 15 maj kl 01:15

  • Hobbydebattör,
    Dont quit your day job! Jag har några frågor till dig:
    - Varför skriver du den ”påstådda” globala uppvärmningen när det finns överväldigande vetenskapliga belägg för detta?
    - Varför skriver du att miljöpartiet försöker ”avleda” när de uppenbart är övertygade om miljöhotet?
    - Vad skulle krävas för att övertyga dig om den globala uppvärmningen?

      (Citera)  (Svara)

    Kalle

    2010, 15 maj kl 01:19

  • Bäste Kalle,

    Barbariet bereder ut sig, civilisationen retirerar. så är läget i världen idag. Befolkningarna i den civiliserade världen reproducerar sig inte. De blir allt färre och allt äldre. Medan barbarerna förökar sig som husflugor och invaderar hela världen.
    Så ser läget ut idag. Och jag kan bara konstatera vad jag ser.
    Jag vill inte spekulera i framtida naturkatastrofer. Jag är ingen siare.

      (Citera)  (Svara)

    Hobbydebattör

    2010, 15 maj kl 01:36

  • Efter händelsen i Uppsala står det helt klart att islamister behöver genomgå en kurs i demokrati och yttrandefrihet innan de kvalificerar till svenskt medborgarskap.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2010, 15 maj kl 01:43

  • Sluta trolla farbror kalle :-)

      (Citera)  (Svara)

    Christine

    2010, 15 maj kl 01:47

  • Folkpartiet (med dess allierade) har importerat fler mussar till Sverige än vad Miljöpartiet (med bundsförvanter) gjort under en enda mandatperiod.
    Så Folkpartiet är ett större hot mot Sverige än Miljöpartiet.

      (Citera)  (Svara)

    Bouven

    2010, 15 maj kl 01:51

  • Hobbymannen,
    Du sprider dåliga vibbar, så djäkla dystert är det inte!
    Om du istället försöker tänka att alla människor är lika mycket värda, så är det ju bara bra att vi blir fler som kan hjälpa till med att ta itu med olika sorters problem.
    Du är sannerligen en siare, både när du förutspår ”barbarernas” övertagande och att jordklotet inte kommer att bli varmare. Problemet är att du fokuserar på fel grejer – du ser allt så negativt. Tänk t.ex. på att det aldrig har funnits så många olika sorter av Ben & Jerry glass som det gör nu – vilken underbar mångfald!

      (Citera)  (Svara)

    Kalle

    2010, 15 maj kl 01:52

  • Christine,
    Sluta stalka mig! Måste man vara Sverigedemokrat med avsaknad av korrekt verklighetsuppfattning och konsistenta argument för att få skriva på den här sajten

      (Citera)  (Svara)

    Olle

    2010, 15 maj kl 01:54

  • Christer
    Kan inte du ta och damma av din gamla kurslitteratur i demokrati och slå upp avsnittet gällande mänskliga rättigheter och skydd av minoriteter? Du måste nog fräscha upp dina kunskaper här annars riskerar du att skeppas iväg med samma båt…

      (Citera)  (Svara)

    Olle

    2010, 15 maj kl 01:58

  • Du menar alltså att om man hindrar en föreläsning med våld, så är det enligt konventionerna om man är en minoritet?

      (Citera)  (Svara)

    Christine

    2010, 15 maj kl 02:03

  • Olle
    Det vore intressant att höra vilka mänskliga rättigheter det är som du menar skyddar från kritik av någons religiösa och ideologiska övertygelser?

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2010, 15 maj kl 02:08

  • Säga vad man vill om Vilks, men han är ingen våldsverkare.
    Där är skillnaden mot mussemobben.

      (Citera)  (Svara)

    T Y

    2010, 15 maj kl 02:12

  • En namninsamling skapad av uppsalastudenter till stöd för Lars Vilks, yttrandefrihet och akademisk frihet.

    http://www.ipetitions.com/petition/larsvilksuppsalauniversitet/

      (Citera)  (Svara)

  • Man kan inte skriva på utan att donera? Fuffens ;-)

      (Citera)  (Svara)

    Christine

    2010, 15 maj kl 02:28

  • Christine: Låter mycket konstigt???

      (Citera)  (Svara)

  • Det är helt gratis att skriva på och inga donationer är involverade, är du möjligen ett troll Christine????

    Namninsamlingen är hundra procent seriös.

      (Citera)  (Svara)

  • Christine: Ser att du dock inte verkar trolla ovan i kommentarerna. Kan du beskriva problemet närmare är du snäll? Hittills har hundratals personer skrivit på utan några som helst problem och det finns ingen insamling av pengar kopplat till denna petition överhuvudtaget. Namnsinsamlingen har startats av uppsalastudenter endast för att uttrycka sitt stöd för Vilks, yttrandefrihet och akademisk frihet.

      (Citera)  (Svara)

  • Jag skrev just på den själv, men antar att Christine råkade ut för samma sak som mig där jag efter att ha godkänt min namnunderskrift hamnade på en ny sida där jag ombads att donera pengar utan att alternativ att avstå.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2010, 15 maj kl 02:54

  • Ok, vi har testat att göra en signatur (som vi kommer att ta bort nu) och ser att Christer och Christine har rätt, dock är det bara att klicka bort det fönstret. Det är iPetitions.com som ber om en *frivillig* donation, vi nyttjar deras tjänster gratis och till viss del kan man förstå att dom också behöver få in pengar på nått sätt för att vi ska kunna använda deras sida utan att betala pengar. Vi vill poängtera att det inte handlar om någon donation till OSS (vilket klart och tydligt framgår av texten också), samt att om man inte vill donera till iPetitions.com så är det bara att klicka bort fönstret. MVH/Namninsamligen för Lars Vilks

      (Citera)  (Svara)

  • Lars,

    Jag håller med dig om konstens alla principiella rättigheter.Min fråga är:

    Står konsten över människan?

    Vi lever i en värld där vi förhåller oss till människor,inte principer.Hur vi väljer att göra detta brukar kunna beskrivas inom begreppet ”Moral”.

    Det vore mycket intressant att få läsa om dina tankar kring ”Konst vs. Moral”,då jag tycker du visat att de inte lever i…

    ..ständig symbios med varandra.

    Med vänliga hälsningar!

    Stefan

      (Citera)  (Svara)

    Stefan

    2010, 15 maj kl 03:17

  • Stefan
    Frågan som du bör ställa dig själv är om ideologierna står över konsten och människan.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2010, 15 maj kl 03:29

  • Skönt att någon fortfarande tar upp kampen och vågar ifrågasätta föråldrade religioner.

      (Citera)  (Svara)

    Alexander

    2010, 15 maj kl 03:42

  • det du gör är ingen konst det är bara porr och inget annat.om du inte vet någoting om profeten muhammed så drå åt helvete och rita om något annat .du säger att det är yttrandefrihet . vi är inte emot det men vi är emot dina lögner när du publicerar lögn om profeten jag är hundra procent säker på att du vet inget om han ,men det du vill bara att du ska jävlas med muslimer.vad har du förtjänat efter all detta lita extra pengar kanske inget mer de som springer och hajjar på dig nu efter några månader bara de komer kasta dig i sopptunna för att din uppgift som du jävlade med muslimer är slut .kan du säga till mig varför ingen hörde av dig innan dess .du har bara gjort hat mellan folk ,Vad är vitsen med att ständigt förolämpa muslimer? Vill du visa att de är våldsbenägna? Vad är du då ?”det är ingen ursäkt att du inte tror på nån relijon . vi väntar inte på dig att du ska bli muslim islam behöver inte dig ,vi är många och vi kommer att spridas i hela värden och efter den här händelse tro mig att fler och fler kommer att bli muslimer tro mig .

      (Citera)  (Svara)

    www

    2010, 15 maj kl 04:03

  • Lars!
    Filmen var inte som det beskrivits i media en ”sexfilm” utan behandlade ett mycket adekvat ämne nämligen homosexualitet inom islam. I Iran lynchas man om man blir ertappad med sådant. I media har beskrivit att publiken blivit upprörd när du visat en ”sexfilm”, vilket på något underligt sätt skulle berättiga den våldsamma reaktionen. Du har provocerat och kränkt heter det. En grupp fundamentalistiska muslimer vars högsta önskan är att bli just provocerade och kränkta, det är uppenbart. Med anledning av vissa journalisters påstående om ”unkna åsikter om muslimer” så skrev jag till Karin Olsson på expressen och bad henne kort berätta vad i dessa åsikter består, men hon har inte svarat (än?). Det borde väl vara ett rimligt krav att ställa på en kulturchef på sveriges näst största tidning. Kan du inte själv ställa frågan direkt till henne. Då måste hon väl ändå svara.

    / Golge

      (Citera)  (Svara)

    Golge

    2010, 15 maj kl 04:14

  • ”Sura gubbar blir inte bjudna på kaffe”, heter det ju i ordstävet. Och Vilks ser sig som en medlem i konstvärlden. Min erfarenhet säger mig att gubbar i konstvärlden är lyckliga och glada om de har makt, inflytande och tjänar pengar. Om inte, så surare typer i det Svenska samhället får man leta efter. Gäller även konstnärer och konstvärlds-medlemmar med kvinnligt kön.

      (Citera)  (Svara)

    benkebusbyggare

    2010, 15 maj kl 06:00

  • Lars Vilks verkar sakna intellektuella funktionshinder:

    http://news.google.co.uk/news/search?aq=f&pz=1&cf=all&ned=uk&hl=en&q=lars+vilks

      (Citera)  (Svara)

    Gotiska Klubben

    2010, 15 maj kl 06:25

  • LIVET EFTER UPPSALA

    Du är lyckligt lottad Vilks, som kan ta din tillflykt till Ladonia.
    Voltaire var en geografisk gränsmänniska, hans kamp emot den ”Stora skökan” stötte på patrull hos ”goda katoliker samhällspotentater”, Voltaire hade alternativa flyktalternativ: För vem gillar hyckleri, intolerans, religiös fanatism, vidskepelse och okunnighet. Inte vår Vilks, ej heller humanisten.

    Allt är inte estetik, något är

      (Citera)  (Svara)

    benkebusbyggare

    2010, 15 maj kl 06:35

  • Vilks påstår sig vilja testa konstens gränser. Självklart kan inte vilka handlingar som helst rättfärdigas bara för att de kallas konst. Det är helt enkelt så att även konstnärer tvingas följa lagen. Ägnar man sig åt exempelvis hets mot folkgrupp, förtal eller förargelseväckande beteende så måste samhället reagera och det bör få straffrättsliga konsekvenser.
    En del konstnärer har dock modet att utmana samhället genom att på ett skickligt sätt uppföra konstverk som illustrerar orimliga lagar, otidsenliga rättsprinciper och orättvisa samhällsförhållanden. Anna Odells verk visade på ett lysande sätt hur illa behandlade många psykiskt sjuka blir behandlade. Odell tog även föredömligt konsekvenserna av detta, trots en ganska hårdhänt behandling i media. Det är dock en helt annan sak med Lars Vilks.
    Hans provokationer är bara usla – det är oklart vad han vill ha sagt och han verkar inte själv kunna förklara vad han håller på med.
    Men det värsta är att han till skillnad mot Odell inte utmanar samhället på något angeläget sätt. Han pekar inte på några orimliga lagar, rättsprinciper eller verkliga orättvisor. Han är bara en utstuderad mobbare, specialiserad på att reta muslimer.
    Jag undrar om vi inte har haft tillräckligt med diskriminering och systematiska förföljelser i Sverige. Vi har ägnat oss åt att kränka svarta, kvinnor, funktionshindrade, romer, homosexuella med flera – måste vi verkligen ge oss på även muslimerna?

      (Citera)  (Svara)

    Kalle

    2010, 15 maj kl 07:43

  • Alla ni principfasta som stödjer Lars Vilks och som bidrar till namninsamlingen kan dessutom kvittera ut en gratis negerboll på Ofvandahls.

    Säg bara ”negerboll” eller ”Voltaire” högt och tydligt när ni kommer fram till kassan.

    Ni kan även visa upp kursintyg från rasbiologiska instituttionen.

    Stå på er i den ärorika kampen för yttrandefriheten!

      (Citera)  (Svara)

    Kalle

    2010, 15 maj kl 07:50

  • Alla ni principfasta som stödjer Lars Vilks och som bidrar till namninsamlingen kan dessutom kvittera ut en gratis negerboll på Ofvandahls.

    Säg bara ”negerboll” eller ”Voltaire” högt och tydligt när ni kommer fram till kassan.

    Ni kan även visa upp kursintyg från rasbiologiska instituttionen.

    Stå på er i den ärorika kampen för yttrandefriheten!

      (Citera)  (Svara)

    Olle

    2010, 15 maj kl 07:51

  • Alla ni principfasta som stödjer Lars Vilks och som bidrar till namninsamlingen kan dessutom kvittera ut en gratis negerboll på Ofvandahls.

    Säg bara ”negerboll” eller ”Voltaire” högt och tydligt när ni kommer fram till kassan.

    Ni kan även visa upp kursintyg från rasbiologiska instituttionen.

    Stå på er i den envisa och ärorika kampen för yttrandefriheten!

      (Citera)  (Svara)

    Olle

    2010, 15 maj kl 07:52

  • Christer, du skriver:
    ”Det vore intressant att höra vilka mänskliga rättigheter det är som du menar skyddar från kritik av någons religiösa och ideologiska övertygelser?”

    Lite kritik får man tåla, särskilt om man är religiös eftersom det finns en hel del som kan ifrågasättas inom samtliga religioner.

    Men (och det är nu det kanske kan bli lite komplicerat…) du kan inte kränka personer hur som helst bara du hänvisar till yttrandefriheten. I en modern demokratisk diskussion använder vi inte invektiv som ”neger”, ”mongo”, ”homo” ”judesvin” etc. då det uppenbart enbart är till för att såra eller provocera.

    Och (detta kan också vara lite svårt att greppa) denna hänsyn är särskilt viktig att iakta då det gäller grupper som är utsatta i samhället – som exempelvis funktionshindrade, svarta, judar etc. I dagens Sverige tillhör faktiskt muslimska minoriteter en ytterst utsatt grupp och de är svårt diskriminerade i samhället. Jag förstår att du inte gillar muslimer – men det ger dig ingen rätt att kränka dem.

    Lars Vilks teckningar är ju inget annat än usla provokationer. Han påminner om dumskallen som envisas med att säga ”negerboll” – för principens skull…

      (Citera)  (Svara)

    Olle

    2010, 15 maj kl 08:09

  • i 60 år har dere trodd at islam var tusen og en natt, gruppe sex (haram) og mave dans.

    I dag har dere sett at islam er kun gresshopper. Men det er for seint.lANDET DERES ER ALLREDI UNDER ISLAMISATION. Dere må slås for deres frihet…som berberne har gjort i mange hundre år.

      (Citera)  (Svara)

    Kabyle

    2010, 15 maj kl 08:17

  • AVSKAFFA ALL RELIGION PÅ JORDEN! DEN GER BARA ELÄNDE!

      (Citera)  (Svara)

    Christina

    2010, 15 maj kl 08:37

  • Är det någon som på allvar tror att Lars Vilks själv i sina vildaste fantasier trodde att föreläsningen skulle gå att genomföra under de förutsättningar som rådde? Alla som sett ett avsnitt av Jerry Springer inser väl direkt åt vart det skulle bära hän.

    Hur som helst, Lars provocerar på ett snyggt sätt fram det sämsta (eller är det det bästa månne?) hos den grupp av muslimer vi inte ska ha i det svenska samhället. Det är muslimerna som skapar debatten om sig själva genom att agera på ett sätt som inte är förenligt med svensk etik.

    Att polisen sedan viker ned sig och inte försvarar den GRUNDLAGSSKYDDADE yttrandefriheten måste ses som otroligt svagt och borde både anmälas och utredas vidare.

    Sedan bör det tilläggas att Islam inte bara är en religion utan en totalitär ideologi som inte är förenlig med vårt svenska samhälle och som inte ska uppmuntras eller ges vidare utrymme.

      (Citera)  (Svara)

    Johan

    2010, 15 maj kl 09:57

  • Är lite fascinerad av att du aldrig verkar bli upprörd när du råkar ut för sånt här, ganska beundransvärt.

    Förresten, den 20 maj anordnas ”Draw Muhammad day”, det låter ju som en trevlig högtid. ;)

      (Citera)  (Svara)

    Uno

    2010, 15 maj kl 10:20

  • Stå på dig Vilks!

      (Citera)  (Svara)

    Mats

    2010, 15 maj kl 10:33

  • Lars Vilks bringer trollene frem i lyset. Hadde vi bare hatt en ærlig og intelligent journaliststand og politikere med ryggrad, så ville trollet ha sprukket for lenge siden.

    Kampen mot islamismen må kjempes i skolene, og første steg er å forby hijab i skolene og den offentlige forvaltning. Denne ideologien må røskes opp med roten!

    Stå på Vilks.

      (Citera)  (Svara)

    Nils Svendsen

    2010, 15 maj kl 11:56

  • Vilks i mitt hjärta! <3 Jävla muslimer som tar med sig Afghanistan till Sverige.

      (Citera)  (Svara)

    Kalle

    2010, 15 maj kl 12:27

  • @Namninsamling för Lars Vilks

    Då jag skrivit under så kom jag till en sida för betalning, jag fick med andra ord aldrig se min underskrift.

      (Citera)  (Svara)

    Christine

    2010, 15 maj kl 12:45

  • Jag älskar den enkla konstnärens kamp mot den till synes överväldigande besten Islam. Besten Islam är mycket stor och aggressiv men samtidigt otroligt lättlurad och enfaldig. Den har knappt några ben att stå på! Jag stödjer alla som bidrar till att leda den utför stupet.

    Stå på dig Vilks, och förlora inte din humor!

      (Citera)  (Svara)

    NikTorn

    2010, 15 maj kl 12:54

  • Att Lars Vilks går igenom allt detta utan att, som det verkar, drivas till rasism eller allmänt människohat, borde noteras av fler. Jag hoppas att jag själv hade klarat det under liknande förhållanden, men jag är verkligen inte säker.

      (Citera)  (Svara)

    Villgott

    2010, 15 maj kl 13:35

  • Islam med liten bokstav: islam. Kan alla fatta det, liksom Vilks? Lär er stava.

      (Citera)  (Svara)

    Josef Marnell

    2010, 15 maj kl 13:55

  • Jag förstår ärligt talat inte problemet. Om man inte gillar teckningen, titta inte på den då? Varför bli förolämpad för en sådan sak?
    Om reaktionerna inte hade blivit så starka hade jag tyckt att Vilks var barnslig och onödigt provokativ. Nu tycker jag istället att det var modigt och välbehövligt. Extremisterna behöver lära sig åsiktsfrihet. Man kan inte bara döda allt som inte håller med en, då skulle hela världen se ut som… ja ni vet vilket land jag tänker på. :P

      (Citera)  (Svara)

    Patrik

    2010, 15 maj kl 14:43

  • Det er bra Lars ikke er redd selv etter det som har skjedd.

    Når folk blir redde og ikke tør uttrykke seg fritt så har fundamentalistene vunnet, noe vi ikke kan være bekjent med i et demokratisk samfunn.

    Muhammed skriver ”Inom Islam så avbildar man inte profeter det är Haram, alltså synd!”

    Shia-muslimer avbilder profeten Muhammed uten at det blir opptøyer av det, og karikaturer har vært trykket i egypisk presse uten at det ble reaksjoner.

    Europa må vise at det setter demokratiet i fokus og trykke karikaturer helt til fundamentalistene har forstått at det er en nyttesløs kamp de aldri vil vinne.

      (Citera)  (Svara)

    Jørgen

    2010, 15 maj kl 14:47

  • Drittsekk!

      (Citera)  (Svara)

    Kristian

    2010, 15 maj kl 16:02

  • Kör hårt Lars! Det är uppfriskande att se någon som vågar gå emot strömmen!

      (Citera)  (Svara)

    Nenis

    2010, 15 maj kl 16:41

  • Konflikten hadde vært enklere å forstå hvis Vilks motstandere kunne artikulere sin kritikk og forklare hva de ønsker å oppnå. Trusler og angrep forteller bare at de er kriminelle og bråkmakere.

    Å forlange respekt for religiøs tro, eller respekt for en profet, er å gi uttrykk for et ønske som aldri kommer til å gå i oppfyllelse. Jeg forsøker å respektere alle mennesker, og har de en religiøs tro så forsøker jeg å ta hensyn til det. Men profeten Muhammed får aldri min respekt, Gud får aldri min respekt, og jeg vil aldri respektere krav om at religiøs tro skal medføre særbehandling (egne fridager, egne skattefradrag, egne skolebøker, særskilt vern mot kritikk osv). Religion er en privat fritidsinteresse. Mange tar sin hobby svært alvorlig, og det er i orden… jeg synes de skal få lov til det. Men bare innenfor rammene av det sekulære lovverk.

    Å svare på en ytring med spark, slag og trusler, er å utslette sin egen eksistensberettigelse i det offentlige rom. En slik måte å opptre på diskvalifiserer en fra enhver respekt. Heldigvis for disse trenger man ikke å berettige sin eksistens for å eksistere… ellers ville man bare sendt dem ut på et isflak, eller til et søppelforbrenningsanlegg. Siden deres oppførsel ikke fører til utslettelse, håper jeg de benytter anledningen til å resirkulere seg selv til anstendige folk, og returnere i ny form til en sivilisert samtale.

      (Citera)  (Svara)

    CEK

    2010, 15 maj kl 17:01

  • Muslimers sanna ansikte kommer fram, romeo patrik? Du har inte kollat upp ordentligt. På varje sida som handlar om Vilks teckning har svenskarna skrivit ”ni muslimer har ingenting här att göra, stick hem till ert hemland”, så jag skulle snarare säga att DERAS sanna ansikte har kommit fram. Det står ”nu vet man att man helt klart ska rösta på sverigedemokraterna”. Nu vågar helt plötsligt alla svenskar visa sin rasistiska sida. Titta bara på vad hobbydebattören har skrivit. Och du är invandrare säger du. Då ska du vara medveten om att de menar att du också ska sticka, även om du tar detta rätt bra. Jag tog detta rätt bra, jag med. Men en viktig sak i detta är respekt och förståelse. Vad hade muslimer gjort för kränkande mot svenskar innan detta? Och förståelse, att profeten muhammed anses vara som en bror till muslimer. Hur skulle det kännas om jag skickade ett klipp på när någon annan än din pappa knullar din mamma? När det kommer till ali hasan mustafa al shabaz namn, så har faktiskt det ingenting med detta att göra. Sådant som du borde tänka på. Du som är arab borde ändå förstå att allahakbar betyder gud är störst, tycker du att det är fel om man säger det? Well, din åsikt. Men då får muslimer väl mycket väl tycka att det är fel med det där ”konstverket” av vilks.
    Det är viktigt att tänka på vad denna målning innebär för muslimer, att ta hänsyn till detta. Visst, alla snackar om yttrandefrihet hit och yttrandefrihet dit. Men yttrandefrihet, UTAN ATT KRÄNKA. Han kränker ned en viss folkgrupp och att sedan fortsätta måla är att provocera, skulle jag säga. Man får tänka på konsekvenserna med sina handlingar.
    Och till hobbydebattören, den dagen du behöver komma ifrån ditt hemland för en viss anledning så önskar väl du att länder i övriga världen ska ta emot dig med öppna armar, eller har jag fel? Jag kan tänka mig att du hade blivit förbannad om vi hade kränkt ned ditt hemland, vilket jag tar som exempel eftersom att det skulle kunna vara lika viktigt för dig som Islam är för muslimer.
    Jag kommer själv från afghanistan, men vad jag undrar är vad menar ni med till exempel ”jävla muslimer som tar med sig afghanistan till Sverige”? Tycker det är en mycket rasistisk och onödig kommentar. Jag har ju faktiskt inte gjort något, även om jag är afghan. Hans målning gör mig inte upprörd utan det som gör mig upprörd är alla dessa kommentarer. Är det mitt fel att det är krig i afghanistan? Och för er som inte vet, talibaner är inte bara afghaner. Det är folk från många olika länder som är så kallade talibaner. Men tror ni att vi afghaner vill ha det så? Tror ni verkligen att jag skulle vilja vara en av talibanerna? Jag avskyr talibanerna för det de gör så vad gör det att jag bor här i sverige? Ännu en gång, är det mitt fel?

      (Citera)  (Svara)

    sara

    2010, 15 maj kl 17:03

  • ”Men yttrandefrihet, UTAN ATT KRÄNKA.”

    Hvordan fungerer det i praksis? Hvordan kan man ytre seg, og være sikker på at ingen blir krenket av ens ytring?

      (Citera)  (Svara)

    CEK

    2010, 15 maj kl 17:13

  • fattar inte vad du skriver, någon som vill översätta?

      (Citera)  (Svara)

    sara

    2010, 15 maj kl 17:51

  • GoogleTranslate: Hur fungerar det i praktiken? Hur kan en uttrycka sig, och vara säker på att ingen kränks genom vad de säger?

      (Citera)  (Svara)

    CEK

    2010, 15 maj kl 18:00

  • Tack Sara för ditt konkreta och ärliga (och förklarande) inlägg, jag hoppas att du skriver fler. Jag förstår att muslimer kan känna sig kränkta men samtidigt tycker jag också att det är viktigt att kunna ta avstånd från det och kalla sig upprörd och kränkt istället för att ta fram knytnäven och bruka våld.
    Sverige är nog ett av världens mest sekulariserade länder och även om handlingen att rita en karikatyr-bild av Muhammed är onödigt provocerande lyfter det ändå fram ett problem. Jag har sett många karikatyrer av Jesus (vet dock inte om de är gjorda av muslimer… ;) ) och jag känner personer som skulle bli kränkta av dem. Dock känner jag inga som skulle attackera tecknaren, bränna hans hem och sätta ett pris på hans huvud? Det känns som att denna diskussion kommer att fortgå ett par decennier men min åsikt är att ju snabbare man inser att idioter är idioter desto bättre. Då talar jag förstås både om herr Vilks OCH de där mordbrännarna. :)

      (Citera)  (Svara)

    Patrik

    2010, 15 maj kl 18:19

  • @Christine

    Din underskrift har sparats och finns registrerad. Den sidan du kommit till är en sida som iPetitions.com har för att be om *frivilliga* donationer (då vi använder oss av deras tjänster gratis), det är bara att klicka bort denna om man inte vill donera. Tack för att du uppmärksammat oss på detta och beskrivit problemet.

    Vad gäller de bisarra anklagelser som signaturen ”Kalle” kommer med ovan om att vi skulle vara rasister så vet jag inte ens om vi egentligen borde förära sådana låga förolämpningar med ett svar men naturligtvis och självklart tar vi avstånd från alla former av rasism. Som det klart och tydligt framgår av petitionstexten så stödjer vi uttryckligen ett ”fritt, öppet och tolerant samhälle”; dvs alltså raka motsatsen mot det som rasister och andra vill införa (eller våldsamma religiösa fundamentalister för den delen).

    Yttrandefriheten och rätten att tänka, tycka och tala fritt utan rädsla för sin säkerhet och sitt liv är en fundamental del av detta fria, öppna, och toleranta samhälle. MVH/Namninsamlingen för Lars Vilks

      (Citera)  (Svara)

  • Anledningen till att VISSA muslimer försöker lösa detta med våld är just för att det uppenbarligen inte har hjälpt med att försöka lösa det på annat sätt. Vilks fortsätter att måla profeten muhammed och det kallas provocera. Jag tycker heller inte att det är rätt av de att göra så som de gör, men se det från deras synvinkel. De blir alltmer frustrerade och då känns det kanske som enda utvägen för de, det enda sättet att få ut ilskan eller att få honom att förstå. I en intervju svarar vilks att han inte kan ta hänsyn till varje enskild människa, men det handlar ju faktiskt inte bara om en enda människa. Då kan man ju ställa sig frågan vad poängen med målningarna är egentligen?
    Men om man säger såhär, skulle vi muslimer ritat en målning av Jesus där han till exempel framstår som en pedofil eller annat kränkande, tror jag knappast att svenskar hade tagit lätt på det. DÅ hade det blivit kaos, men just för att det inte är det så är det okej.
    Men min fråga till Kalle kvarstår. Vad har jag gjort för fel?

      (Citera)  (Svara)

    sara

    2010, 15 maj kl 18:58

  • När Darwin kom med Origin of Species blev kristenheten oerhört provocerade. Var det därför fel av Darwin att släppa detta verk?

    Vakna upp och tänk för bövelen! Varför lierar sig pk-människorna med de muslimska fundamentalisterna snarare än de progressiva muslimer som är sekulära?

      (Citera)  (Svara)

    J

    2010, 15 maj kl 19:29

  • Det er forståelig at man føler seg maktesløse og at frustrasjonen bygger seg opp når man ikke får sin vilje gjennom. Løsningen er ikke å bruke vold, men å stille mer realistiske krav.
    Hvis kravene er ”Dere skal ikke tegne profeten Muhammed. Dere skal ikke omtale profeten Muhammed på måter som setter ham i et dårlig lys.”, da stiller man ikke realistiske krav. Man har urealistiske forventninger.
    Ved å stille krav som ikke vil bli tilfredsstilt, legger man til rette for dårlig mental helse hos seg selv. Selvsagt blir man frustrerte, ulykkelige og sinte.
    Forståelsen for det disse menneskene sier, vil være: ”Jeg hører hva du sier, men jeg er av motsatt oppfatning. Med mindre du kommer med overbevisende argumenter, vil det fortsette slik. Lær deg å leve med det.”
    Når jeg stiller det opp slik, kan det lyde nedlatende. Men jeg mener – iallfall for min egen del – at det ikke er mulig å strekke seg lenger. Ved å bruke trusler eller vold, oppnår man å bli diskvalifisert fra samtaler med dem man ønsker å irettesette. Man oppnår ikke forståelse eller sympati.

    (Ved hjelp av Google Translate:
    Det är förståeligt att man känner sig maktlös och att frustrationen bygger sig upp när man inte får sin vilja igenom. Lösningen är inte att använda våld, men att ställa mer realistiska krav.
    Om kraven är ”Du ska inte göra teckningar av profeten Muhammed.” ”Nämn inte profeten Muhammed på ett sätt som satte honom i dålig ljus.”, då ställer man inte realistiska krav. Man har orealistiska förväntningar.
    Genom att ställa krav som aldrig vill bli uppfylld, lägger man till rätta för psykisk ohälsa i sig själv. Naturligtvis kommer du att bli frustrerad, olycklig och arg.
    Den längsta man kan gå för att förstå dessa människor är: ”Jag hör vad du säger, men jag är av motsatt uppfattning. Om inte du kommer med övertygande argument kommer det att fortsätta så. Lär dig att leva med det.”
    När jag säger det på det här sättet, kan det låta nedlåtande. Men jag tror – åtminstone för min egen del – att det inte är möjligt att sträcka sig längre. Genom att använda hot eller våld, uppnås att man diskvalificeras från samtal med dem du vill tillrättavisa. Uppnått ingen förståelse eller sympati.)

      (Citera)  (Svara)

    CEK

    2010, 15 maj kl 19:29

  • Tycker att det är komiskt att man inte kan ta konst med en nypa salt.
    Vi lever i 2000-talet, det vill säga inte 1500-talet då kristna dödade ”häxor” och även andra människor för att de hade en annorlunda tro. Varför gå tillbaka till hot och våld som hände förr i tiden? Varför kan inte muslimer anpassa sig som både kristna, katoliker mfl har gjort? Visserligen är homo och abortfrågan stor inom katolismen men man uppför ändå sig som människor (trots att man ”dödar ett liv” eller attraheras till samma kön).
    Vilks har tecknat Jesus som pedofil, och som ni kanske vet är han en stor symbol, men ändå vill ingen lyncha honom för det.
    Kan inte folk bara leva i harmoni och hålla sin tro för sig själva istället för att låta andra lida för något de själva inte tror på?

    I’m just saying….

      (Citera)  (Svara)

    Miss N

    2010, 19 maj kl 14:47

  • Religionen är, i vårt sekulariserade samhälle, en privatsak. Kan man inte acceptera detta så kan man, inom ramen för samhällets norm- och regelverk ge uttryck för sin åsikt.

    Så varför är ett antal muslimer förbannade egentligen? Jag får inte ihop det…Enligt deras egen teologi så kommer Vilks att få sitt eviga straff av Gud. Dessutom riskerar ju ingen att falla av från den sanna tron (eller möjligtvis ansluta sig till den) eftersom allt sker in’shalla (om Gud vill). Tron på ödet är central i Islam.

    Att skrika sönder en föreläsning på ett svenskt lärosäte är för en stor majoritet av svenskar och invandrare helt oacceptabelt. Tråkigt nog så får de skötsamma muslimerna (vilket är de allra flesta) lida för dessa missnöjesyttringar. Lika tråkigt också är att Sveriges muslimska organisationer är helt tysta i detta. Om de vill vara de integrerade delarna i vårt samhälle som de ger uttryck för, så borde de fördöma handlingar som undergräver yttrandefriheten.

    Vad jag vill säga med detta är dels att muslimerna i stort tar avstånd från dessa samhällsfientliga handligar som Vilks utsatts för. De som säger att ”alla muslimer är terrorister”, riskerar att sabotera möjligheterna för en bra integration med dessa ”goda” muslimer.
    Dels vill jag be de muslimska företrädarna för de stora muslimska organisationerna att fördöma dessa gärningar, eftersom en tystnad kan ge uttryck för ett tyst medgivande. Detta är lika saboterande för integrationssträvandena som ”alla muslimer är terrorister”. Man behöver ju inte älska Lars Vilks konstnärliga uttryck, men man måste acceptera hans rätt att uttrycka sig.

      (Citera)  (Svara)

    Martin

    2010, 19 maj kl 16:14

  • Man ska komma ihåg ett par saker hær. Ett:
    De klipp som Vilks visade dær mæn stod i utmanande positioner med masker av Muhammed var inte gjord av honom sjælv, utan klipp från en film som en iransk kvinnlig frihetskæmpe gjort.
    Två: Filmen bestod inte endast i att krænka islam, utan æven andra religioner. Føga førvånande var det bara muslimerna som reagerade fanatiskt.
    Tre: Tystnaden från politiker efter att Vilks blev utsatt før attacker var slående. Ingen politiker på høg nivå førdømde detta.
    Fyra: Islam ær en ytterst kontroversiell religion dær det som står skrivet i Koranen med avseende på profetens liv, i jæmførelse skiljer sig markant från Nya testamentet och Jesu levnad. Muhammed skar t.ex. halsen av øver femhundra kristna.
    Fem: Sættet islam tillæmpas på idag med sændningar i TV från Irak dær præster står i moskéer och drar sværd och skriker att judar ska dødas. Samt att de som kritiserar den s.k. religionen får utstå dødshot av otacksamma folk som flytt till sitt nya land och inte respekterar vår frihet.

    Jag skulle kunna fortsætta rætt længe…
    Lars Vilks gør det som hela svenska folket med respekt før intelligenta disskusioner och ømsesidig respekt vill. Næmligen kritiserar en helt sjuk religion. Om inte han gør det så kommer vi i længden att mista vår frihet.

    Lars Vilks ær en hjælte som står upp før fredliga diskussioner i stællet før våld och brist på respekt før oliktænkande.

      (Citera)  (Svara)

    Dansken

    2010, 19 maj kl 16:27

  • Omar Hund

    2010, 19 maj kl 17:21

  • Sara, en stilla undran, varför är ni muslimer alltid så sex-fixerade? Här i Europa fanns ingen marknad för anal-sex innan ni kom hit. Så det är helt enkelt dina bruschor som är intresserade av sånt. Allting inom islam handlar om sex och handlar det inte om sex så är det våld. Eller en kombination av båda. Om du händelsevis tror att det bara är hitte-på så kan du läsa följande artikel:

    http://islammonitor.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3462:why-muslims-are-so-inclined-to-seduce-rape-and-marry-non-muslim-girls-&catid=192&Itemid=68

      (Citera)  (Svara)

    Robin Shadowes

    2010, 19 maj kl 17:40

  • Hej!
    Jag tyckte om ditt inlägg. Jag studerar själv i Uppsala och tycker att det är jätte synd att du inte fàtt avsluta din fôreläsning.

      (Citera)  (Svara)

    Pam

    2010, 20 maj kl 07:45

  • Fortsätt kämpa Vilks!

      (Citera)  (Svara)

    Polar

    2010, 20 maj kl 09:54

  • Ana Emme sharmouta

      (Citera)  (Svara)

    sdad

    2010, 20 maj kl 17:00

  • Hej Lars,

    Utan att vara expert på vare sig konst, yttrandefrihet eller religion, tror jag spontant att problemen med våldsinslagen och alla dessa fantasilösa invektiv ytterst har att göra med en intelligensförbistring om uttrycket tillåts.

    De antagonister som du Lars Vilks ofrivilligt har skaffat dig via rondellhundar mm., förefaller till en absolut övervägande del bestå av individer som i en snarast omedveten men likväl överväldigande drift söker ett socialt tolerabelt sätt att få utlopp för sina enkla drifter, och som slutligen ramlat på en för dem begriplig källa till ”övertygelse”.
    Djupare konstnärliga eller filosofiska tankegångar vars innehåll av någon icke avsedd anledning händelsevis råkar reta upp dessa fyrkantiga personer (p.g.a. vad de förstått eller missförstått) står sig beklagansvärt slätt mot deras svingande träpåkar etc.

    Men jag är övertygad om att även detta utgör en del av konstverket. Och självfallet stöder jag dina intentioner.

    Bästa hälsningar/Martin H

      (Citera)  (Svara)

    martin h

    2010, 20 maj kl 23:10

  • Vilks, you are an artistic hero. Fight on!

      (Citera)  (Svara)

    Rohan Claude

    2010, 21 maj kl 15:20

  • Universitetet skal være fritt. Død over tyste rektorer

      (Citera)  (Svara)

    Morten

    2010, 22 maj kl 00:17

  • Tjaa, jag får väl lov att instämma i en hel del journalisters och kommentatorers åsikter om att ”yttrandefrihet är bra, men..” och ”Lars Vilks får skylla sig själv”.
    Precis som jag instämmer i att dom kvinnor som klär sig i korta kjolar kanske inte direkt förtjänar att bli våldtagna. Men. Dom får faktiskt skylla sig själva.
    Vidare så anser jag att man i ett demokratiskt samhälle ska ha rätt att mordhota och misshandla folk som gör saker som man irriterar sig på.
    Själv är jag irriterad på muslimer.

      (Citera)  (Svara)

    scheisse

    2010, 22 maj kl 12:01

  • Hej! Är det någon som vet adressen för att kunna läsa de inlägg Vilks skrev medan bloggen var hackad? De som han skrev skulle gå att läsa på konstvilks? Hittar inte dem…

      (Citera)  (Svara)

    Rut

    2010, 3 juni kl 16:21

  • Skriv en kommentar

    Konst bloggar