Vilks.net

Lars Vilks konstnären konceptualisten målaren skulptören

Del 549: Gud gör comeback men ändå inte

86 kommentarer

I det senaste numret av Konstperspektiv (2008:1) aviserar redaktören Anders Olofsson att ”Gud gör comeback”. Konstperspektiv är Sveriges största konsttidskrift för samtidskonst (ja, konkurrensen är begränsad). Tydligen något som förpliktigar emedan tidskriften inte bara är politiskt korrekt utan fanatiskt politiskt korrekt. Ett så känsligt ämne som Gud skulle kunna styra över i spår som är svårbemästrat olämpliga. Redaktionen undkommer emellertid alla besvärliga stickspår genom att hålla sig till kristendomen. För att temanumret inte skall framstå som fullständigt uddlöst försöker man skapa ett problem: Det skall vara känsligt med religion. Karin Faxén skriver:

”I samtidskonsten har det länge varit lika tabubelagt, och konstigt, att ta upp frågor om andlighet och vårt kristna arv som att hålla på med måleri.”

Hallå! God dag! Var har ni varit de senaste åren? Måleri håller man på med och det är inte alls konstigt. Ihågkom att Wilhelm Sasnal, polsk målare, blev rankad etta (intressantaste konstnär just nu) i en enkät med 100 kritiker och 100 gallerister 2006. Att religionen inte haft någon stor plats hänger samman med att andra områden ägt betydligt större aktualitet. Feminism, postkolonialism, migration, institutionskritik och en del annat har med viss rätt haft förkörsrätt.

Man försöker också med exemplet Bill Viola ta fram ett offer för konstvärldens ovilja och motsträvighet. Han fick dålig kritik av Germaine Greer 2003 när han visade sin video Emergence där vi fick se någon uppstå från de döda. Väl kitschigt, sade Germaine Greer. Nog hade hon rätt i det. Inte är nestorn Viola mycket till offer med sin 59:e plats på artfacts.

Annat finns förstås också, Maurizio Cattelans behandling av den knockade påven eller varför inte Dorota Nieznalskas installation med kors och snopp i Polen, något som renderade henne åtal och fällande dom. Och gamle Chris Ofili med sin porriga och elefantspillningsförsedda negermadonna inte att förglömma.

Men ändå, det är inte där det bränns. Antyd Allah, profeten och Koranen och läget blir ett helt annat. Sooreh Hera, som jag skrivit om flera gånger, fick ju inte för så länge sedan en ordentlig censurering i Amsterdam. Exemplen är många. Ett aktuellt men känsligt ämne. Tabubelagt i konstvärlden, men inte ens i den vildaste fantasi att jämföra med eventuella restriktioner i måleriet.

Konstperspektiv kryper runt i sin egen lilla korrekta konstvärld och uppfinner motstånd som inte existerar. Och hur var det med konstnär Vilks? Tidskriften har inte utelämnat denne heretiker utan redovisat (med bild) att han faktiskt arbetat med temat religion. Jodå, han deltog i utställningen ”Sjätte sinnet”, konst i kyrkor i Västerås stift 2007. Mer än 20 konstnärer visade vördsamt konst i kyrkorummet. Mitt enkla bidrag var att bygga upp en ersättningskyrka på den plats där den gamla kyrkan i Surahammar hade stått (en mordbrand iscensatt av en lokal nekrofil låg bakom dådet; självfallet borde jag ha byggt en moské men troligen hade ett dylikt företag stött på bestämd patrull) I enlighet med Konstperspektivs ideologiska framtoning har konstnär Vilks tydligen inte på annat sätt varit involverad i ämnet religion.

notre-dame1notrelit.JPG
Notre Dame de Surahammar

viola-emergence-2002.jpg
Bill Viola Emergence videostill 2002

Publicerat av Lars Vilks

2008, 26 mars kl 18:26

86 kommentarer till 'Del 549: Gud gör comeback men ändå inte'

Prenumenera på kommentarerna via RSS eller kopiera TrackBack-adressen till 'Del 549: Gud gör comeback men ändå inte'.

  1. DORINEL MARC – TRYING TO UNDERSTAND RELIGION
    A history of violence, sex, censorship and bling bling
    2008.03.06 – 08.03.29
    http://www.miraiprojects.com/

      (Citera)  (Svara)

    Jazz

    2008, 26 mars kl 19:28

  2. Er det muligt at gøre islam moderat?

    Symposium: The Fictional Muhammad?

    Bill Warner:…..There is no universal view of humanity in the Trilogy (Koran, Sira, Hadith). It always has a dualistic view of Muslim and kafir. The closest thing to a universal view is that all of humanity must submit to Islam.
    Dualism and political submission is the divide between Islam and the rest of the world. There is one principle which will heal this division. All of the world cultures, except Islam, have the ethical principle of the Golden Rule: treat others as you would be treated. The Golden Rule establishes a unitary ethical system. ……Unitary ethics is a rational basis for reforming political Islam and its dualistic ethics. A comprehensive reform of Islamic politics must reform the Koran as well as the Sira and Hadith.
    What happens if we apply the Golden Rule to the Trilogy? All of the hurtful, negative and harmful words about the kafir disappear. The Sira is reduced in size by 75%. Only 20% of the Hadith vanishes. The Koran is reduced by 61%. But that is not the only reduction. The Golden Rule will also eliminate the prejudice about women and this will reduce the texts even more.
    The way to reform Islam is to add the missing ethical principle—the Golden Rule.
    But here is the problem. Not even Mohammed could make the religion of Islam a success. He preached the religion of Islam for 13 years and garnered only 150 Muslims. But when he turned to politics and jihad in Medina , he conquered all of Arabia in his last 9 years. He averaged an event of violence every 7 weeks for those 9 years, not including assassinations and executions. Political violence against the kafir succeeded, when preaching failed. Dualism and political submission worked……

    http://www.frontpagemag.com/Articles/Read.aspx?GUID=5A39DDF5-9CA9-4543-8B6E-6C83B92AB59E

      (Citera)  (Svara)

    Arn

    2008, 26 mars kl 22:30

  3. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=754285
    ”Huruvida holländarna flyr undan islamofoberna eller islamisterna är dock oklart”. Inte oklart för mig i alla fall. Hur sköter DN sitt journalistiska uppdrag?

      (Citera)  (Svara)

    mellis

    2008, 27 mars kl 11:21

  4. mellis :
    Po Tidholm har säkert fått beröm från redaktionschefen för sin förmåga att beskriva Holland som ett oestetiskt koncentrerationsläger och holländarna som en intressant djurart med rasistiska böjelser.
    Vi får också veta att dessa frånstötande exemplar kan bli en förlustaffär för de svenska skattebetalarna. Svensken uppmuntras till att visa en hedervärd form för främlingsfientlighet mot de muslimhatande
    holländarna.
    Mitt tips är att vi kan vänta oss mer från denna lysande skribent i DN.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 27 mars kl 16:43

  5. ja herrejävlar..har en gratisprenumeration eftersom jag behöver papper till kaminen…råkade läsa det där…de lyckades inte riktigt förklara varför vita holländare flyr rasismen (rasism i dn:s ögon givetvis = vit godtycklig ondska riktad mot oskyldiga färgade)

      (Citera)  (Svara)

    Rogosjin

    2008, 27 mars kl 17:03

  6. Uriasposten om filosoffen Kai Sørlander, der tvivler på en indre reformation af islam:

    ”Sørlander: “Der har været mange reformationer inden for islam, en af dem er wahabismen.”
    Bogaktuelle Kai Sørlander i et interview i dagens Jyllandsposten – Demokratiets rod i kristendommen (ikke online).

    ”Du (Sørlander, red.) har heller ikke megen tillid til tidens almindelige relativisme, som mener, at den ene verdensanskuelse ikke har noget at lade den anden høre.

    »Man kan ikke drage den konsekvens af det frie demokrati, at den ene holdning er lige så god som den anden. Demokrati bygger ikke på relativisme, men på politisk ligeværdighed, og den kræver beskyttelse.

    Vores nye relativisme åbner derudover for den naive antagelse, at demokratiet i sig selv kan bære demokratiet. Vi får demokratiets tro på sig selv som sit eget fundament.«”"

    http://www.uriasposten.net/?p=5618#respond

      (Citera)  (Svara)

    Demokrati skal påtvinges udefra

    2008, 27 mars kl 17:34

  7. Rogosjin :
    Faktalänken upplyser om att hälften av alla utvandrare är hemvändande imigranter.( 65 000 / år )
    Orsaken till utvandringen anges vara ( i statistisk ordningsföljd) :
    1. Klimatet
    2. Intoleransen (mot immigranterna)
    3. Levnadskostnaderna
    4. Ett alltför regelstyrt samhälle

    Som synes föreligger inget som helst faktaunderlag för den anti-holländska vinklingen och de insinuanta antydningarna.
    Däri ligger självfallet också det geniala i DN`s journalistik!

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 27 mars kl 18:37

  8. hehe, ja herre gud, svenska konsttidskrifter…tack för rapporten.

      (Citera)  (Svara)

    TJ

    2008, 27 mars kl 19:19

  9. Nu har filmen Fitna kommit
    http://www.liveleak.com
    Finns den.
    Har lagt upp den också på min blogg
    http://muhammedbilder.blogspot.com
    Som direktlänk till liveleak.

    /Omar kalb

      (Citera)  (Svara)

    Omar Kalb

    2008, 27 mars kl 20:20

  10. Filmen Fitna tar 15 minuter. Den första hälften är i mina ögon bäst, med bilder från WTC 9/11 och Madrid, m.m., följt av korta avsnitt av imamers predikningar etc. Allt får tala för sig själv; det finns ingen kommentator som ger den ”rätta” tolkningen. Senare delen är om Holland och islamiseringen, med tidningsrubriker m.m. Som helhet är Fitna lågmäld, och låter bilderna tala.

    Omar’s länk härovan är kanske den bästa. Snaphanen länkar till filmen, men där gick det ytterst långsamt. Bättre var då
    http://poligazette.com/2008/03/27/fitna-online/
    Direktlänken är
    http://www.liveleak.com/e/7d9_1206624103
    men jag är så okunnig att jag inte får riktigt bra bild där. Det är väl ofta bäst att försöka se på förmiddagen, när man sover i USA och europeerna är på arbetet.

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 27 mars kl 22:05

  11. UPPROP TILL DET SVENSKA FOLK
    .
    Yttringsfrihet till varje pris.
    Yttringsfriheten och rätten till att ha en egen mening är garanterad i Islam och är sedan mer än 1400 år ett av Islams viktigaste bidrag till världen.
    Faktiskt tillerkänner alla himmelskt uppenbarade religioner, trosinriktningar och lagar människan rätten till att tänka och uttrycka sig fritt under förutsättning att sådana förehavanden icke leder till respektlöshet, hån eller förlöjligande av profeterna och budbärarna.
    .
    I förbindelse med våra fortsatta strävanden i att minska följdverkningarna av de populära sk mohammed-karikatyrerna har vi flera gånger besökt Skandinavien. Vi har upplevt de svenska, danska och norska folken som fredsälskande, som folk som uppskattar samexistens mellan olika kulturer, civilisationer och religioner och därför är vi överbevisade om att republiceringen i Danmark av de hånfulla teckningarna, såväl som den svenske konstnären Lars Vilks’ publicering av teckningar föreställande ”rondellhunden Mohammed” inte är typiska för vare sig det danska eller svenska folket.
    .
    Enligt muslimsk uppfattning är alla profeter, även Moses, Jesus förutom Mohammed, fred vare med dem evinnerligen, i en särskild situation som borde tillerkänna dem frihet från hån och förlöjligande. De bör respekteras av alla istället för att behöva utstå falska tillvitelser.
    .
    Vi blev självfallet mycket överraskade av att några enskilda personer ville hämnas på en av de danska tecknarna för att denne genom republiceringen bevisligen hade förorsakat medvetet hån av samtliga muslimska nationer djupt in i deras innersta religiösa hjärterum.
    .
    Vi önska här understryka att Islam fördömer varje handling som försvagar samhällets säkerhet, inte minst avdagataganden och mordbrand. Faktiskt saknar muslimer fortfarande ett formellt avståndstagande från berörda myndigheter för republiceringen av de hånfulla teckningarna. Vi är helt övertgade om att ett officiellt avståndstagande skulle medverka till att förhindra en upprepning av sådana olyckliga tilltag.
    .
    Slutligen önskar vi gärna uppfordra alla förnuftiga och fredsälskande personer samt ekomomiska och kulturella organsationer att anstränga sig till det yttersta för att säkra goda kulturella och ekonomiska relationer mellan folk från Skandinavien och folk från den muslimska världen

    The World Muslim League
    Riyadh
    Saudi-Arabia
    …………………………………………………

      (Citera)  (Svara)

    Dr. Abdullah bin Abdul Mohsin Al-Turki

    2008, 27 mars kl 22:09

  12. Grieg’s ”Åses död” utgör musikbakgrund i första delen.

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 27 mars kl 22:11

  13. Andra möjligheter att se Fitna:

    http://www.ajm.ch/wordpress/?p=1028
    Man kan välja mellan en server i Europa och en i USA

    http://rapidshare.com/files/102861434/LiveLeak-dot-com-197203-1fc4_1_.flv
    För nedladdning – ”free” med limits. Se närmare själv!

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 27 mars kl 22:27

  14. Dr. Abdullah bin Abdul Mohsin Al-Turki

    Vi skandinavier älskar det arabiska folket och sänder årligen miljarder av kronor i bistånd till olika delar av den arabiska världen, Afghanistan, Irak, Palestina m.m. för att skänka ett bättre liv och minska lidandet för våra arabiska bröder. Däremot har vi ingen respekt för religiösa symboler och döda profeter som Jesus eller Muhammed. Både religionen och profeterna är för all framtid någonting dött och kan inte såras av en teckning. Civilisationen i västländerna bygger på sekulära värderingar, inte religiösa, och har idag en ny ”profet” sedan över 200 år tillbaka, och han heter Voltaire, frid över hans minne!

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 27 mars kl 22:48

  15. (Dr.) Abdullah bin Abdul Mohsin Al-Turki,

    1. I arabvärlden är (Dr.) något som imponerar på de illitterata araberna, men här i Sverige blir vi inte imponerade; särskilt inte när den som titulerar sig med (Dr.) heter Allahsträl (Abdullah)!

    2. Nedan några ”trevliga” stycken ur islams oheliga bok; Koranen, som vittnar om att islam är en ”fredlig, tolerant och demokratisk lära!”:
    “ På de som framhärdar i att förneka islam, efterföljarna av äldre tiders uppenbarelser och de som sätter gudar vid Allah´s sida, väntar helvetets eld och där ska de förbli till evig tid. De är de uslaste av alla skapade varelser”! Sura 98, Vers 6.
    “Låt dem (förnekarna) därför veta att de har att se framemot ett plågsamt straff”! Sura 84 Vers 24.
    “För dem som väljer förnekelsens väg har vi kedjor och järn och en flammande eld i beredskap”! Sura 76, Vers 4.
    “Grip honom och slå honom i en krage av järn och låt helvetets lågor sveda honom. Kedja därefter ihop honom (med andra syndare) i en kedja vars längd är sjuttio alnar. Han ville nämligen inte tro på Allah´s höga majestät”! Sura 69, Vers 30.
    ”Vi ska låta förnekarna grillas i denna eld. I den takt som deras hud förbränns ska vi ersätta den med ny hud så att de får pröva straffet helt och fullt! Allah är allsmäktig och vis”! Sura 4, Vers 56.
    ”..ett plågsamt straff i beredskap för förnekarna”! Sura 4, Vers 161.

    3. Jag har flytt till Sverige för att komma så långt bort som möjligt från islam och muslimer.
    Kan du tala om för mig varför ni muslimer är här?!
    Ni trivs uppenbarligen inte i Sverige bland alla svenska kuffar som kränker er och er pedofet Muhammed kalb-ibn-alkalb.
    Är det inte bättre då att ni flyttar härifrån till något av de 51 länder som ni ockuperar ex Iran eller varför inte till ert kära Mecka, så ni slipper känna er kränkta och jag slipper se er?!

      (Citera)  (Svara)

    Flykting i Sverige undan islam och muslimsk terror

    2008, 27 mars kl 23:47

  16. Eva Eksell skriver i dagens DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=755323

    Artikeln är balanserad och förnuftig, tills ett välbekant ämne dyker upp: ”För att se likheterna [med antisimetismen] – och det obehagliga och förnedrande i islamofobin – behöver vi bara byta ut rondellhunden och de danska karikatyrerna mot en judisk variant av dem. Skulle vi fortfarande tycka att de var roliga och angelägna satirer?”

    För det första, har rondellhunden någonsin varit rolig och angelägen? Den blir möjligtvis angelägen av att skribenter som Eva Eksell envisas med att skriva om den. Annars är den ju tråkig och onödig, det är väl de flesta överens om. För det andra, hur skulle en judisk variant se ut? Moses som rondellhund? Mordhot någon?

      (Citera)  (Svara)

    Yngve Rådberg

    2008, 28 mars kl 00:02

  17. (Dr.) Abdullah bin Abdul Mohsin Al-Turki,

    Jag är också Dr. som du kan se ovan!

    Vad för slags varelse är en muslim?!
    Vad är det för varelser som kan komma på idén (jag talar nu bara om idén) att kapa ett civilt flyplan, skära av halsen på den flygvärdinna som serverat dem maten och piloten och sedan flyga in planet i en skyskrapa?! Vad är det för slags varelser som kan komma på en sådan sjuklig tanke?!
    Och för att sedan verkställa den….
    Nej, jag kan inte hur jag än försöker göra mig ett begrepp om detta.
    Jag vet ännu inte vad dessa är för slags varelser men de kallar sig MUSLIMER!
    Muslimer kan inte vara människor, för så gör inte en människa!

      (Citera)  (Svara)

    Dr. Flykting i Sverige undan islam och muslimsk terror

    2008, 28 mars kl 00:21

  18. WML har de senaste 30 åren använt ofantliga belopp av de Saudi-arabiska oljeintäckterna för att finansiera spridning av den mest rigida islamism i global skala. Resultatet av denna missionering ser vi i länder som Afganistan och Somalia , men också i själva Saudi-Arabien där nu över 40 000 imamer ska sändas på omskolning p g a alltför överdriven fanatism.
    Al-Turki är en betald propagandist och professionell hycklare.
    Vi skall inte låta oss lura till att föra en dialog på hans falska premisser.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 28 mars kl 00:31

  19. (Dr.) Abdullah bin Abdul Mohsin Al-Turki: ”Vi önska här understryka att Islam fördömer varje handling som försvagar samhällets säkerhet, inte minst avdagataganden och mordbrand. Faktiskt saknar muslimer fortfarande ett formellt avståndstagande från berörda myndigheter för republiceringen av de hånfulla teckningarna. Vi är helt övertgade om att ett officiellt avståndstagande skulle medverka till att förhindra en upprepning av sådana olyckliga tilltag”.

    - Med ”olyckliga tilltag” syftar charlatanen Abdullah på ”avdagataganden och mordbrand” i meningen innan.
    Att formuleringen innehåller ett förtäckt hot kan inte undgås!
    Hoppas att berörda instanser som är ansvariga för samhällets säkerhet uppmärksammar detta och vidtar lämpliga åtgärder!

      (Citera)  (Svara)

    A G

    2008, 28 mars kl 00:49

  20. ”Det ska komma en dag, då tyranner, präster och deras förvillade eller brottsliga redskap endast skall finnas på teaterns tiljor och på historiens blad, och då solen skall gå upp över ett släkte av fria människor som inte erkänner någon annan herre än sitt eget förnuft.”

    Condorcet, ur Lettre d’un théologien (1774) som han tillskrev vår kära ”profet” Voltaire, fred vare med honom.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 28 mars kl 00:52

  21. Yngve Rådberg :
    Eva Eksells artikel är varken balanserad eller förnuftig.
    Däremot ger den ett starkt uttryck för hennes omedvetna känsla av kulturell överlägsenhet.
    I likhet med många andra har hon inte förstått att våra politiska och sociologiska begrepp är otillräckliga för att beskriva islam.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 28 mars kl 01:03

  22. Det som Eva Eksell inte får med sig är att publiceringen av rondellhunden i sig själv är helt oproblematisk. Det som är problematiskt är muslimernas svar på den, som till skillnad från kristna och judar, består av mord och mordhot mot upphovsmännen och kravaller. Jämförelsen med antisemitismen är absurd. Då var den statsunderstödd av en totalitär naziregim, medan den idag består av enskilda våldsverkare. Visst brinner det på sina håll i Europa idag men då är det framförallt fråga om muslimer som bränner skolor, byggnader och bilar i Köpenhamn eller i Paris förorter. Där finns det kanske istället anledning att prata om statsunderstödd terrorism från exempelvis Iran.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 28 mars kl 01:48

  23. Hm, vad menas med ”då”? Det som Christer inte får med sig är att det även fanns antisemitism före 1933.

      (Citera)  (Svara)

    Yngve Rådberg

    2008, 28 mars kl 02:21

  24. Rurik, balans och förnuft ser jag som ett tecken på kulturellt övertag. Men gentemot Lars har hon inte något sådant. Vems begrepp är tillräckliga för att beskriva islam?

      (Citera)  (Svara)

    Yngve Rådberg

    2008, 28 mars kl 02:28

  25. Yngve: Om du håller dig till kontexten så skriver Eva Eksell:” dess främlingsfientlighet och rasism. Som faktiskt har stora likheter med den antisemitism som kulminerade under nazismen.”

    Den antisemitism som fanns då var statsunderstödd och just därför mycket farligare och grymmare än den som fanns tidigare eller senare i Europa. Den som finns idag har väl sitt största fäste i muslimska länder. Sedan blir det svårt att prata om opolitisk Islam när man ser den starka kopplingen mellan stat och religion som finns i de 52 muslimska länderna, utom möjligen Turkiet, med sitt stora inflytande på ländernas lovverk som i extrema fall har sharia-lagar.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 28 mars kl 02:55

  26. Yngve Rådberg :
    Jag hävdar att Eva Eksells begreppsapparat är otillräcklig för att beskriva islam. Här är vi uppenbarligen eniga – av din fråga att döma.

    På grund av denna brist blir hennes framställning obalanserad och hennes slutsatser felaktiga.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 28 mars kl 06:53

  27. Yngve Rådberg frågar: ”Vems begrepp är tillräckliga för att beskriva islam?

    Svar: Mina!
    Islam är en primitiv lågtstående flummig förlegad barbarisk livsfientlig obskurant bornerad intolerant repressiv NJUTNINGSSEXFIENTLIG kvinnoförtryckande BÖGOFOBISK fanatisk inhuman tyrannisk antidemokratisk aggressiv mordisk grym blodtörstig krigisk våldslära från 500-talets arabiska öken som inte hör hemma i Sverige PUNKT

      (Citera)  (Svara)

    Islamofob och Sexist

    2008, 28 mars kl 11:25

  28. Om Vesten problemer med at forstå og beskrive islam:

    Bill Warner:
    —CSPI (Center for the Study of Political Islam) seems to be the first group to use statistics to study the doctrine. …

    Og et af de eksempler han giver på anvendelsen af statestik:

    –At least 75% of the Sira (life of Mohammed) is about jihad. About 67% of the Koran written in Mecca is about the unbelievers, or politics. Of the Koran of Medina, 51% is devoted to the unbelievers. About 20% of Bukhari’s Hadith is about jihad and politics. Religion is the smallest part of Islamic foundational texts.
     
    Political Islam’s most famous duality is the division of the world into believers, dar al Islam, and unbelievers, dar al harb. The largest part of the Trilogy relates to treatment of the unbelievers, kafirs. Even Hell is political. There are 146 references to Hell in the Koran. Only 6% of those in Hell are there for moral failings—murder, theft, etc. The other 94% of the reasons for being in Hell are for the intellectual sin of disagreeing with Mohammed, a political crime. Hence, Islamic Hell is a political prison for those who speak against Islam. –

      (Citera)  (Svara)

    Arn

    2008, 28 mars kl 11:33

  29. Yngve Rådberg frågar: “Vems begrepp är tillräckliga för att beskriva islam?

    Svar: Mina!
    Islam är en primitiv lågtstående flummig förlegad barbarisk livsfientlig obskurant bornerad intolerant repressiv NJUTNINGSSEXFIENTLIG kvinnoförtryckande BÖGOFOBISK fanatisk inhuman tyrannisk antidemokratisk aggressiv mordisk grym blodtörstig krigisk våldslära från 500-talets arabiska öken som inte hör hemma i Sverige PUNKT

      (Citera)  (Svara)

    IslamoFob och SeXist

    2008, 28 mars kl 11:43

  30. Se Geert Wilders film ”Fitna” på nätet:

    http://www.youtube.com/watch?v=bCrCsTMokTU

    VARNING för känsliga tittare: Filmen innehåller en vådlig dos av ohälsosamma sanningar, vilket gör den olämplig för att visas på SVT, som är måna om att skydda svenska folket mot farlig information!

      (Citera)  (Svara)

    Hyckleriets fiende numro 1

    2008, 28 mars kl 12:39

  31. Tja..då sitter vi här ännu en gång och avvaktar fredagsbönens utfall för att se hur reaktionerna ska bli efter Geert Wilders religionskritiska film!

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 28 mars kl 14:25

  32. Fast denna gången så verkar det som Imamerna inte orkar bråka längre..trägen vinner!

    http://www.berlingske.dk/article/20080328/verden/80328120/

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 28 mars kl 14:44

  33. Jag är mer nyfiken på att höra vad de (dvs Bendjallouls) på SVT´s ”Kulturnyheter” säger ikväll om filmen; om de överhuvudtaget kommer att nämna den!

      (Citera)  (Svara)

    Hyckleriets fiende Numro 1

    2008, 28 mars kl 14:45

  34. Konsthallen i Alingsås satsar på en ny succéutställning ?
    denna gång med en installation av Pål Hollender och Bo Melin
    Nytt grepp inom konstvärlden, STÄNG INNE KONSTEN I EN LÅST KONSTHALL ?
    ”konstverket” är aktivt nattetid när konsthallen är STÄNGD för besökande !!
    dagtid när hallen är ÖPPEN vilar ”konstverket”, vad skall man då se på ??
    Man tänkersig tydligen att O-ljudet skall störa omgivningen nattetid,
    det är väl det som är själva konsten då ? Hoppas Konsthallen delar ut GRATIS öronproppar
    Det kommer säkert att bli uppskattat av de närboende som önskar sova nattetid.

    http://www.alingsastidning.se/webbtv.asp?sidnamn=WEBB-TV&id=59
    http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=1625&sidnamn=ALINGSÅS

    Vad blir nästa stora konstupplevelse i Alingsås tro, visning av vackra Oljemålningar
    av en sotare, i en mörk,låst, Potatiskällare ??

      (Citera)  (Svara)

    stefan peterson

    2008, 28 mars kl 14:57

  35. Oppositionellt inifrån Iran — ”Iranian girls dancing in the school” (01:39)
    http://www.youtube.com/watch?v=J4kG0PxRUss&feature=related

    Det finns flera liknande videos listade där.

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 28 mars kl 15:15

  36. Snaphanen om Fitna-filmen:

    ”Fitna the Movie: Geert Wilders’ film about the Quran

    Live Leaks server er meget træg, men man kan vælge downloade den fra Pirate Bay, via Rapid Share eller prøve denne Google version. Spiller 15 min.

    Fitnathemovie.com er oppe. Hele DR 2 Deadline handler om Fitna. Medvirkende Fl. Rose, Seidenfaden, Jørgen S Nielsen og Zubir Bait Hussain. Online fra midnat. Som et kuriosum kan nævnes, at SvD´s Per Gudmundsson idag d 28 skriver: Det kan vara tidernas aprilskämt Det är inte ens säkert att den existerar”.”

    http://snaphanen.dk/2008/03/27/fitna-the-movie-geert-wilders-film-about-the-quran-english/#more-2602

      (Citera)  (Svara)

    Fitna

    2008, 28 mars kl 15:21

  37. SvD’s Per Gudmundsson skriver (i dag 28. marts 2008):

    ”Det kan vara tidernas aprilskämt Det är inte ens säkert att den existerar”.

      (Citera)  (Svara)

    SvD om Fitna-filmen: Aprilskämt

    2008, 28 mars kl 15:23

  38. stefan peterson :
    Hollender-Melins koncept har alla möjligheter att bli en stor succé , speciellt i muslimska länder.
    Genom att visa blasfemisk konst i en hall som är stängd under öppettiden lever man ju också upp till kravet om full yttradefrihet.
    För att försäkra sig om framtida intäckter bör Hollender och Melin skynda sig att ta kommersiellt patent på idén innan någon annan gör det.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 28 mars kl 15:24

  39. Stefan och Rurik:
    Jag tycker utställningen är en mycket kul idé, som kan föda många tankar, känslor och intressanta diskussioner om allt möjligt.
    Även i ”väst”.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 28 mars kl 19:00

  40. En muslimsk TV-kanal erbjöd sig att visa Wilders film, men fick nej enligt Radio Netherlands.

    http://sydsvenskan.se/varlden/article310908.ece

    Är man optimistiskt sinnad och en tålmodig typ som dessutom är intresserad av historia, så kan man även läsa detta:

    http://sydsvenskan.se/kultur/rakelchukri/article311446.ece

    Reformationen är nära

    Islam innehåller alla faktorer som ingår i modernitetens kärna.

    Islamologiprofessorn Jørgen S Nielsen tog publikens frågor som en tennisspelare när han talade på La Couronne i Malmö i tisdags kväll. Först några långa, resonerande bollar fram och tillbaka, sedan några ironiska, skruvade bollar och som avslutning en hård smash. —

    — Nielsen radade upp de faktorer som brukar ses som modernitetens kärna: kommunikation, geografisk rörlighet, marknader och sekularism. Allt detta återfinns på ett eller annat sätt i den muslimska världen, menade han och förutspådde en snar reformation i den muslimska världen i paritet med den europeiska på 1500-talet. —

    Lite annan intressant läsning som tangerar på ett eller annat sätt…:

    http://sydsvenskan.se/kultur/article311630.ece

    http://sydsvenskan.se/kultur/bokrecensioner/article311644.ece

    http://sydsvenskan.se/kultur/bokrecensioner/article311441.ece

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia (air :-D)

    2008, 28 mars kl 19:14

  41. PS. Tycker 1500-tal är ett nyckelord. Men inget att hänga upp sig på i resonemanget. Ibland går saker fort. Speciellt på 2000-talet.
    Som vi ju alla lever i… :-)

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 28 mars kl 19:18

  42. PPS. Tycker också att Alingsås verkar vara en intressant stad. Skojar inte.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 28 mars kl 19:58

  43. Anders Olofsson, verkar inte vet så mycket om vare sig Gud(run) eller Krattor

    ””Gud är som den där förtretliga krattan man glömde kvar ute i trädgården. När man i godan ro spankulerar omkring och råkar trampa på den, då far den utan förvarning upp och klipper till en i bakhuvudet.”"

    Jag vet inte hur han bär sig åt när han ”spankulerar” omkring, men vanligaste effekten är
    väl att den (krattan) klipper till en mitt i Pannan ? ;)
    Samma är det väl med Gud(run) centrum för de religösa fantasierna sitter i Främre delen av hjärnan :)

      (Citera)  (Svara)

    stefan peterson

    2008, 28 mars kl 20:06

  44. Tänker på Lars redovisning ovan.

    Tror ni att Schulman försöker ta sig in i konstvärlden? Eller har han bara varit på för många vernissage? Eller tänker han för mycket eller inte alls? Eller…tja, fritt fram.
     
    — Schulman efterlyser afrikanska män
    Bloggaren, journalisten och blivande internethumoristen Alex Schulman efterlyser ”100 män med afrikanskt utseende” i en jobbannons. Han är hemlighetsfull men säger att det är till en sketch som ska ligga på nya humorsajten 1000apor.se.—

    — TT Spektra: Varför är det roligare med 100 afrikaner än med 100 européer?

    - Det är det inte. Vi har planer på att ta in 100 vita människor också, men vi tänkte vi skulle börja med 100 mörkhyade. Men det finns ingen skandal här, det är verkligen en jävligt rolig feelgoodgrej. —

    http://www.metro.se/se/article/tt/2008/03/27/13wnojenojeschulmansketch/index.xml

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 28 mars kl 20:14

  45. Ett generationskifte i Tänk?
    Eller vad säger panelen. Åsså menar Panelen!

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 28 mars kl 20:41

  46. Klart obegripligt utan det som ”sitter” i spammen. Eller?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 28 mars kl 20:45

  47. Till alla kära läsare av Lars blogg.
    Jag hoppas ni tänker lite på framtiden. Just nu gör många på sitt sätt – via klimatförändringarna.
    Visst är det kul att miljöfrågor plötsligt blivit så i ropet – bara ekonomiska intressen kan ha gett fokus så snabbt. Eller?

    Jag vill bara påminna om att utvecklingen av syntetiska ämnen som tog fart på 50-talet, och nu är uppe i
    ca 100 000, inte är en höjdare heller.
    FN:s utredning om ”farlighet”, klarar av ca 10 om året. Visst är det kul?
    (Sist jag såg, satt de i Milano. Undrar var de sitter nu?)

    Undrar någon här över att det kanske finns en lobby bakom ”allt”?
    Och bakom vadå… eller ser jag spöken? :-)
    Jag ser många. Och väldigt olika. Många lobbyar.
    Fast är nog rätt blind, som de flesta.

    Fast ändå – dogma. Är väl off idag. Oavsett religion, miljö, politik.
    Och om vi alla betraktar det som ett spel för gallerierna. Och slutar fajtas och börjar ”muta” med gott liv istället.
    Även då gott själsligt liv. Som ”väst” kanske är dåliga på? Äh, var nu ärliga… behöver väl bara säga glass, home.stageing, rädsla, fetma och andra pretensioner… :-)
    Ska det vara ett föredömme? Äh. Skärpning. Eller undrar någon varför andra kulturer brister i respekt?
    Det krävs mer, eller hur?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 28 mars kl 21:38

  48. Om någon har tänkt se ‘Fitna’ så skynda på! Nu börjar den försvinna från sajterna, framför allt då LiveLeak i UK, som tar ner den sedan man fått dödshot mot sig.
    http://littlegreenfootballs.com/weblog/?entry=29417_LiveLeak_Removes_Fitna_After_Death_Threats&only

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 28 mars kl 23:35

  49. Rurik, du skrev att VÅRA begrepp är otillräckliga för att beskriva islam. Jag vet förstås inte riktigt vad du avser med våra, men det tycks ju åtminstone inbegripa dina.

    Christer: En poäng. Det var Eva Eksells överdrift.

      (Citera)  (Svara)

    Yngve Rådberg

    2008, 29 mars kl 00:34

  50. Efter en längre tids frånvaro ser det ut som jag får anledning att återkomma med anledning av Fitna-filmen och förhoppningsvis en nytänd debatt om yttrandefrihet, religionens och då i synnerhet islamisternas hot mot friheterna som vi dyrt förtjänat i väst-världen och hyckleriet inom svensk invandrar- och assimileringspolitik.

    Lars Vilks, du kan väl recensera filmen som konstverk, då har vi ju dessutom uppfyllt den kulturella delen i debatten! Vi tjänar alla på en eldfängd öppen debatt utan politisk korrekthet. Jag kan ju inte annat än välkomna Wilders inlägg. Den intressanta frågan är när han kommer att mördas av extremisterna? För övrigt tror jag att Vilks teckningar ledde till en mer omfattande och bred debatt än Wilders film kommer att göra.

      (Citera)  (Svara)

    Bagdad-Bob

    2008, 29 mars kl 00:47

  51. Glömde tipsa om att filmen och intervjuer med Wilders är lättåtkomliga på Youtube.

      (Citera)  (Svara)

    Bagdad-Bob

    2008, 29 mars kl 00:50

  52. Yngve Rådberg :
    Konstaterar att du inte bestrider att Eva Eksells artikel är obalanserad och hennes slutsatser felaktiga.
    Därmed är saken avslutad för mitt vidkommande.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 01:01

  53. Nej, bäste Bagdad-Bob, ‘Fitna’ är inte längre lättåtkomlig på Internet. 1,5 miljoner hann se LiveLink’s engelska version, 2,5 miljoner den holländska, men nu är det slut där. Dödshot mot anställda. Internet kommer att hålla ‘Fitna’ vid liv i små krypin här och där, men bara för den som aktivt letar efter filmen.

    Det verkligt intressanta är ju att se hur mjuka i knäna rättänkande personer typ Jinge blir inför muhammedanerna även i den här gången. Som kristen kan jag utsättas för i stort sett smädelser som helst – (nåja: det är inte helt riskfritt att göra det) — samtidigt som de Jinge-istiska profilerna gör knäfall inför profetens anhängare.
    Jinge 28/3 om Fitna: ”Den ohöljda rasismen mot muslimer och Islam håller på att breda ut sig på ett sätt som helt klart är jämförbart med judehatet som föregick Förintelsen.”

    – För övrigt ser jag att en dramatisering av Salman Rushdie’s ”Satansverserna” är tänkt att ha premiär i Potsdam, Berlin, nu på söndag…

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 29 mars kl 07:29

  54. Bagdad-Bob,

    Välkommen tillbaks på bloggen!
    Undrar om du vet vad som hände din namne, Saddams Desinformationsminister Muhammed Said Al-Sahhaf, alias JOKERN!
    Jag har för mig att han greps eller självmant överlämnade sig till koalitionen men sen vet jag inte om han blev avrättad eller om han sitter kvar i finkan…
    Vet du?!

    Mvh

      (Citera)  (Svara)

    Okänd Konstnär

    2008, 29 mars kl 12:55

  55. Snaphanen om reaktionerne på Fitna:

    ”Niels Lillelund: Vestligt selvsving over Fitna

    Man skal ikke gøre skarn uret, så her er nogle citater fra Niels Lillelunds forrygende kommentar i JP (LFPC):

    Logikken er jo gribende.

    Islam er en fredselskende religion, og den, der påstår noget andet, pådrager sig en frygtelig risiko for bål, brand og blodsudgydelser. […] Men reaktionerne på hans film forlener den med et selvopfyldende skær. Det er den forargede offentlighed, det er alle de pæne, tolerante mennesker, der besjæler Wilders produkt med betydning, og det er selvfølgelig vældig ironisk. Hans påstand er, at islam kvæler friheden, og han kan som en anden Grundtvig slå sig for brystet med ordene: Jeg er selv beviset. […] I Danmarks Radio sammenlignede nyhedsredaktøren fænomenet med en film, der nedgjorde jøderne og Holocaust, og det samme har socialdemokraten Mogens Jensen gjort. Det er en ret uheldig sammenligning, hvad man kan forvisse sig om ved at se Fitna . Eller bedre: ved at læse nogle af de glimrende og oplysende bøger, der faktisk er skrevet om tilstanden i Mellemøsten. For hvor er det nu, der er salg i Mein Kampf? Hvor er det, man læser Zions Vise Protokoller? Hvor er det, at børn opdrages til jødehad? Hvem er det, der taler om at udslette Israel fra verdenskortet, og hvor er det, at man synes, at Hitler havde fat i noget af det rigtige? Det er i Mellemøsten. Det er blandt muslimer. Sådan er det desværre.”

    http://snaphanen.dk/2008/03/29/benzine-pa-balet-jyllands-postens-seneste-vinkel-pa-wilders/#more-2606

      (Citera)  (Svara)

    Fitna

    2008, 29 mars kl 15:57

  56. Fitna the movie finns att se här:
    http://www.themoviefitna.com/?p=52
    Se den och gör samtidigt en insats för yttrandefriheten.

      (Citera)  (Svara)

    TJ

    2008, 29 mars kl 16:16

  57. Tycker ändå att det jag skrev om innan, är lite signifikativt:

    — En muslimsk TV-kanal erbjöd sig att visa Wilders film, men fick nej enligt Radio Netherlands.

    http://sydsvenskan.se/varlden/article310908.ece—

    Faran är väl att många förlorar fokus.
    Och det är lätt att höger-extrema krafter, utnyttjar det läget…
    Det är väl som med polemik – som handlar om att ”vinna”?

    Visst hade det varit väldigt bra om en muslimsk kanal visat filmen?!?!?

    Minst lika bra som att Sverige har en färgad integrationsminister. ;-)

    Och då måste jag återkomma till Ruriks eventuella utlandsboende. Som han sade, inte hade något med hans åsikter att göra, utan var något privat.

    Självklart är utlandsboende inte en förutsättning, för att förstå saker.
    Men visst är det lättare att förstå, ju mer erfarenhet man har.
    T ex så består körkortsprovet av en teoretisk och en praktisk del. Väldigt svårt att köra bra, även om man har alla rätt på det teoretiska, men aldrig har provat på att köra…
    Kanske ett dumt exempel, men lite ligger det kanske i det?

    Därför tyckte jag att Ruriks svar om att hans boende var en privat fråga, var en besvikelse. Matchade inte hans övriga kaxighet. :-)
    För de som undrar vad jag skriver om – ni får ta er mödan av att läsa bakåt. Om ni är intresserade dvs.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 29 mars kl 16:31

  58. Jyllands-Posten om Fitna:

    ”Kommentar: Vestligt selvsving over ”Fitna”

    Af NIELS LILLELUND, klummeskribent

    Offentliggjort 29.03.08 kl. 16:03

    Folk i vesten stikker hovedet i busken i håb om, at virkeligheden forsvinder omkring dem.

    Logikken er jo gribende.

    Islam er en fredselskende religion, og den, der påstår noget andet, pådrager sig en frygtelig risiko for bål, brand og blodsudgydelser. ”Fitna” er farlig. Alle holder vejret, fra Le Monde til Lolland-Falsters Folketidende, fordømmelserne strømmer ind, og Irans udenrigsminister finder filmen afskyelig. Han er en sart og forfinet sjæl, en muslimsk mimose.”

    http://jp.dk/indland/article1305889.ece

      (Citera)  (Svara)

    Muslimsk mimose

    2008, 29 mars kl 16:44

  59. Skuespiller og forfatter Farshad Kholghi i MetroXpress om Fitna:

    ”»Der er nogle ting, der er galt i koranen«

    Det er dumt at dæmonisere Geert Wilders for hans islamkritiske film. I stedet bør man erkende, at manden reagerer på et reelt problem, mener Farshad Kholghi.

    »Selvfølgelig har han fat i noget.«

    Sådan er debattør og skuespiller Farshad Kholghis umiddelbare reaktion på den hollandske politiker Geert Wilders stærkt islamkritiske film ’Fitna’. Filmen blev offentliggjort på sitet Liveleak i går aftes og har siden høstet skarpe reaktioner fra både danske og hollandske politikere.

    Blandt andet har Socialdemokraternes kulturordfører, Mogens Jensen, kaldt filmen for nazipropaganda.

    Men selvom Farshad Kholghi endnu kun har set udklip af filmen, mener han, at en fordømmelse af Wilders er den forkerte måde at reagere på.”

    http://metroxpress.dk/dk/article/2008/03/28/10/5457-51/index.xml

      (Citera)  (Svara)

    Islamisterne har tændt bålet

    2008, 29 mars kl 16:50

  60. Gates of Vienna listar ett stort antal länkar där Fitna kan ses. Notera möjligheterna att hämta ned och spara.

    http://gatesofvienna.blogspot.com/2008/03/youtube-and-google-video-versions-of.html

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 29 mars kl 16:53

  61. NY ALLIANS ?
    Intressant att vänsterns retoriska grepp ger ökad legitimitet åt den nynazistiska propagandan.
    Alla kan ju se att våra muslimska landsmän inte har det så tokigt, trots allt.
    Var det inte värre än så i Hitlertyskland borde judarna väl inte klaga ?
    Ser ut som om ett nytt kapitel är på väg att skrivas i den europeiska antisemitismens 1000-åriga historia.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 17:02

  62. Cecilia :
    Du vet vad jag har lovat.
    Det gäller fortfarande.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 17:03

  63. Her kan man se Fitna direkte:

    Engelsk:

    http://rutube.ru

    http://www.viddler.com

    http://www.youtube.com (Søgning på Fitna)

    Hollandsk (med undertekster):

    http://www.youtube.com Del 1

    http://www.youtube.com Del 2

    Fransk (med undertekster):

    http://www.bivouac-id.com

    Chekisk (med undertekster):

    http://pravdaoislamu.cz

    Her kan filmen Downloads:
    Engelsk:

    http://linkpin.de/dw463p – .mp4+iPod (MPEG-4, Perian)
    http://linkpin.de/v9u82q – .avi (Divx 5.0)
    http://linkpin.de/ihsau4 – .wmv (WMV/A 9 Standart)
    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .wmv (Mindows Media)

    http://share.gulli.com – .avi

    http://share.gulli.com – .flv (Flash)

    http://rapidshare.com – .mp4

    Tysk (undertekster):

    http://rapidshare.com – .mkv (Matroska)

    http://www.simpleupload.net – .mkv (Matroska)

    http://www.filefactory.com – .mkv (Matroska)

    http://rs73l34.rapidshare.com – .mkv (Matroska)

    http://www.simpleupload.net – .mkv (Matroska)

    BitTorrent (fildeling) :

    http://isohunt.com

    http://thepiratebay.org (Engelsk)

    http://thepiratebay.org (Tysk)

    http://www.siad.dk/

      (Citera)  (Svara)

    Fitna

    2008, 29 mars kl 17:46

  64. Rurik:
    Så bra! :-)

    För övrigt – just detta att använda ett lättköpt argument – liknelse med antisemitism, är något som borde dissekeras ordentligt, så att det kan därhän?
    För det är väl det dummaste på länge. Infernaliskt, är ordet som slår mig…

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 29 mars kl 17:48

  65. … så att det kan LÄMNAS därhän?
    menade jag förstås.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 29 mars kl 17:49

  66. Snaphanen har interview med Henryk R. Broder, hvor Fitna forsvares:

    ”»Wilders har fulstændig ret«

    Henryk R. Broder skærer igennem i interview i Deutschlandfunk 28.3: “Islam har et problem med vold, Wilders har begået en ægte dokumentar…….. For én gangs skyld agerer Vesten i stedet for blot at stikke hovedet i busken og reagere. En stor taktisk fordel………. Hollands regering er en skændsel”. audio, 8 min 13 sek (tysk)”

    http://snaphanen.dk/

      (Citera)  (Svara)

    Islam har et problem med vold

    2008, 29 mars kl 17:51

  67. Cecilia: ”Självklart är utlandsboende inte en förutsättning, för att förstå saker.
    Men visst är det lättare att förstå, ju mer erfarenhet man har.”

    Ska man diskutera förhållandena i exempelvis arabländerna så är det självklart en fördel om man åtminstone har varit där. Hade exempelvis en debatt med Rawia Morra idag (under signaturen ”Concordet” på hennes blogg http://rawiamorra.wordpress.com/2008/03/28/hatets-blonderade-getabock/) som är från Libanon och då är det lätt att komma i underläge när man diskuterar förhållanden i muslimska länder men hon verkade ändå mest intresserad av politik så diskussionen urartade.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 29 mars kl 18:19

  68. Christer Eriksson :
    Har varit inne och läst på Rawia Morras blogg.
    Det är ingen tvekan om att Wilders film är nödvänd mot bakgrund av det hat mot kristna och västerlänningar hon ger uttryck för. Mycket provocerande av henne att uppfodra Europa till folkmord om vi vill undgå att bli islamiserade.
    Det hedrar dig att du försökte att föra en sansad debatt med henne.
    Dessvärre måste vi nog ta i bruk kraftfullare åtgärder mot det extrema hat hon representerar.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 19:36

  69. Jo mycket kraftfullare åtgärder.
    Medvetenhet om ens egna värderingar.
    Lite mer ”Ah… trams-attityd”, då kanske?

    Att börja slåss… ja, då är man ju precis i det man själv fördömmer… eller?
    Kålsupare, eller vad det heter…?

    Med detta menar jag inte att man ska vara mjäkigt PK. Utan rak och konsekvent.

    Att ställa krav är väl aldrig fel?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 29 mars kl 20:03

  70. Cecilia :
    Instämmer!
    Vi måste ställa krav.
    Men om dom som hatar oss inte accepterar våra krav har vi ett problem, inte sant ?

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 20:14

  71. Christer Eriksson,
    Har du frågat Röwia Murra varför hon har lämnat sin ”fina” muslimska KOLTOR (kultur) och valt att leva i ett västerland som hon vantrivs i?!

      (Citera)  (Svara)

    Okänd Konstnär

    2008, 29 mars kl 20:22

  72. Tack RURIK (ria)

    Jag försöker fortfarande, men om jag försöker mig på att vara amatörpsykolog så har Rawia Morra ett tätt samspel med Jinge. Dem är bägge hängivna vänsteraktivister och min erfarenhet är att sådana är mer känslotänkande än förnuftstänkande. Rationella argument faller till föga inför människor som inte själva tänker i termer av stringent argumentationsföring.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 29 mars kl 20:29

  73. Nja… har ”vi”?
    Ja, kanske ”vi” då.

    Att låta hatet smitta, är kanske inte en bra idé?

    Jag är en rätt tolerant människa, inbillar jag mig. Som tror på att ”tiden har sin gång”.
    Kommer det till att sätta tufft mot tufft, är jag mer än villig att fajtas.

    Kanske jag idag har blivit uppmärksam på att man då måste fajtas lite i förväg också ibland… men måste ändå vara den jag är, en västerländsk tolerant och lite lakonisk människa. Som kan se historiska skeenden och ”utvecklingar” bortom min egen livstid.

    Vi har alla olika roller i livet, tack och lov. Jag har en gång innan skrivit om det. Och att om alla vore som jag – ja, då skulle det inte hända så mycket! :-)
    Men det finns ju fler människor än jag – och sammantaget så får vi nog till det…

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 29 mars kl 20:29

  74. Okänd Konstnär

    He-he..Jag har tänkt tanken men tror att det skulle leda till en kortslutning hos henne med ett påföljande känsloutbrott. Är ytterst försiktig att inte ställa för svåra frågor eftersom hon annars slänger ut mig som Jinge!!

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 29 mars kl 20:32

  75. Cecilia :
    Det värsta är att ingen vet hur problemet egentligen ser ut. Muslimerna får inte lov att tala sanning om sina avsikter och det blir svårare och svårare för oss andra att tala öppet.
    Därför är yttrandefriheten det viktigaste hjälpmedlet om vi ska ha en chans att undgå den katastrof som ett fullskaligt religionskrig skulle innebära för Europa.
    I Spanien höll man på i 700 år.
    Serberna slogs i 500 år.
    Det 15-åriga inbördeskriget i Libanon visar genom Rawia Morra hur en människa kan påverkas !

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 20:47

  76. Christer Eriksson,
    Röwia Murra behöver en viril nordisk hingst (det var därför hon kom hit), inte en grubblande ”judisk” filosof!
    Ge henne vad hon tål!

      (Citera)  (Svara)

    Okänd Konstnär

    2008, 29 mars kl 20:49

  77. Okänd Konstnär

    Har du hört talas om Sokrates förlossningsteknik: Att ställa de rätta frågorna så att folk själva kommer till insikt. :)

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 29 mars kl 20:55

  78. Rurik:
    Det har du rätt i – ingen vet hur det ser ut.
    Mer än att man kanske kan se, att det är något som det var ”dax för”…?

    Däremot ror jag att man ska se historien som något som har varit och en lärdom – inte som en referens till idag.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 29 mars kl 20:59

  79. Christer Eriksson,
    Sokrates´ teknik fungerar på människor inte på primater!

      (Citera)  (Svara)

    Okänd Konstnär

    2008, 29 mars kl 21:00

  80. RURIK (ria): ”Det värsta är att ingen vet hur problemet egentligen ser ut. Muslimerna får inte lov att tala sanning om sina avsikter och det blir svårare och svårare för oss andra att tala öppet.”

    Jag tror att Danmark är på rätt väg som talar klarspråk och på ett öppet och konsekvent sätt talar om vad yttrandefrihet handlar om. Det är väl snarare velandet fram och tillbaka som gör att fundamentalister fortsätter att pröva sig och får mer vatten på sin kvarn.

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 29 mars kl 21:03

  81. Okänd Konstnär

    Jag äger inte samma tankeskärpa som Sokrates men har läst Platons dialoger och där lyckas han faktiskt få en obetydlig slav att genom frågor själv resonera sig fram till lösningen på ett avancerat problem. :)

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 29 mars kl 21:08

  82. Christer Eriksson,

    En människa kan genom olyckliga omständigheter hamna i slaveri; Platons (Sokrates) lärjunge är ett exempel!

    Det finns emellertid en slags primat som är förvillande lik människan. För det otränade ögat kan det vara väldigt svårt att urskilja den från människan. Det gäller att vara uppmärksam på den primaten. Helst ska den hållas i koppel och stå under ständig bevakning!
    Att hålla på att argumentera med den sortens primat är bara slöseri med tid och energi!

    Mvh

      (Citera)  (Svara)

    Okänd Konstnär

    2008, 29 mars kl 21:24

  83. Cecilia :
    Islam är även idag inblandat i långvariga och till synes olösliga konflikter på många håll i världen.
    Den historiska erfarenheten har satt sin prägel på de spanska och serbiska folken.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 21:31

  84. Christer Eriksson (ria):
    Instämmer !
    Den danska debatten är ljuset i mörkret !

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 29 mars kl 21:35

  85. Okänd Konstnär

    Visst kan man tycka att det är ett slöseri med tid och energi, men jag har ett visst nöje av det samtidigt. :)

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson (ria)

    2008, 29 mars kl 21:36

  86. Christer Eriksson,
    Jag förstår. Det kan vara ett nöje att lattja med primater bara man håller dem på behörigt avSTÅND!

      (Citera)  (Svara)

    Okänd Konstnär

    2008, 29 mars kl 21:41

Skriv en kommentar

Konst bloggar