Vilks.net

Lars Vilks konstnären konceptualisten målaren skulptören

Del 543: Okränkbar är endast bandyn och melodifestivalen

90 kommentarer

En av kommentatorerna skall, enligt uppgift, övervara bandymatchen mellan Edsbyn och Sandviken. Denna besynnerliga sport äger starka geografiska begräsningar. Själv har jag ingen större entusiasm för denna verksamhet men jag har förstått att det inte är något man åsidosätter i områden norröver. När jag hade en utställning i Bollnäs gjorde jag några teckningar med bandyspelare. De blev genast sålda. Mitt andra tilltag angående konst och bandy, vilket tidigare redovisats, är: Profeten ser på bandy från 2001. När detta tilltag för några dagar sedan blev översatt till engelska var förmedlingen dansk. I Danmark ägnas inte mycket tid åt bandyspel. Översättare ville dock förklara för en engelskspråkig publik vad det rörde sig om: ” Bandy [a Swedish game, ice hockey without the ice]”. Så vet vi det.

Nu är den här! Neurobash har arbetat intensivt och kan visa upp trailer nr 2 till musikalen Dogs som kommer på scen lite längre fram i vår. Fyra episoder behandlas: Tänkandet, konsten att bränna flaggor, dialog och de kränktas kör. Allt detta kan sammanfattas i en strävan som förblir outtalad, att söka det goda. Jag har tänkt en del på det. Man bör bränna mera flaggor, ”mera eld i flaggan, Beuys”, man bör undvika dialog (på grund av rubriksättningen ”dialog”: ”uppmuntra till dialog”, ”vi vill komma i dialog med”, ”vi är intresserade av dialog”), och, hänge sig åt ett deltagande i de kränktas kör.

Konsten kan ge ytterligare hjälp. Innan Tino Sehgal blev alltför mycket en konstnär med strategiskt nätverksbygge kunde han visa fram en häpnadsväckande och övertygande enkelhet. På Moskvabiennalen 2005 (alldeles innan han störtade uppåt på artfactslistan) uppfördes hans synnerligen enkla performance från 2001:

Ett exemplar av den officiella servicepersonalen beter sig plötsligt på ett oväntat sätt, slänger med armarna i cirklar, medan den hoppar än på det ena och än på det andra benet, utropande: ”This is good!”

Trailer 2 finns för påseende här.

Efter att ha ägnat en smula eftertanke åt gårdagens artikel slår det mig att det föga beaktade ämnet i konsten ”politiska omdispositioner” bör beaktas. Jag har själv fått känna av det. Inte lär jag ha haft någon känd politiskt ståndpunkt men fann mig alltsedan i somras skuffad kraftigt åt höger. Igår fick vi igen uppleva en sådan händelse när Carl Michael von Hausswolff av Natalia Kazmierska bryskt omvärderades. Det torde vara självklart att CM såsom värdig representant för konstvärlden står något ut mot vänster. Men det ändrades och jag fick oväntat uppleva att bli omkörd eftersom han skulle betydligt längre ut på flygeln.

Eller som skalden uttrycker det:

Så hett skiner solen på Nilvågen ner,
Och palmerna ge ingen skugga mer.
Då griper oss längtan till fädernets läger
Och tåget församlas. Mot höger! Mot höger!

Vad övrigt är, är inte tystnad utan i väntan på melodifestivalen.

Publicerat av Lars Vilks

2008, 15 mars kl 00:11

90 kommentarer till 'Del 543: Okränkbar är endast bandyn och melodifestivalen'

Prenumenera på kommentarerna via RSS eller kopiera TrackBack-adressen till 'Del 543: Okränkbar är endast bandyn och melodifestivalen'.

  1. Ursäkta om jag är petig, men är inte benämningen trailer aningen felvalt i sammanhanget? En dylik ska väl sammanfatta, eller visa ett axplock av det som komma skall, rätt snabbt dessutom. Känns mer som en preview eller en teaser i sådana fall, men rätta mig gärna om jag har fel. Det kanske finns en tanke bakom.

    Trevlig musik ivf. Har inte kunnat se hela ännu på grund av obönhörligt seg laddning..

      (Citera)  (Svara)

    Rasmus West

    2008, 15 mars kl 01:32

  2. rättelse: felvalt, menade framförallt missvisande..

      (Citera)  (Svara)

    Rasmus West

    2008, 15 mars kl 01:52

  3. Lars, jag gillar musiken i trailern, den är fängslande. Framför allt gillar jag budskapet eftersom det tar fasta på dialog som medel för att lösa konflikter. Rationella argument kan få oss att ändra mening men i samhällen där auktoritära präster avgör meningarna till människorna, som har sin grund i orubbliga trosuppfattningar, där finns det heller inget utrymme för samförstånd. Tankarna för mig till det feodala Europa med sitt teokratiska samhälle. Där var det bara frågan om att erövra, eller bli erövrad av, andra kulturer med andra religiösa synsätt.

    Krigen var många på den tiden, men varför? Högst sannolikt berodde det främst på att teokratierna inte förmådde diskutera med varandra med rationella argument, som vi kan se i dagsläget mellan sunnier och shiiter i den muslimska världen, eller mellan protestanter och katoliker på Irland. Den andra orsaken är förmodligen att respekten för människoliv är liten i en tankevärld som inte erkänner det jordiska livet som verkligt utan endast syftar till det sanna himmelriket, efter döden!

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2008, 15 mars kl 02:43

  4. Flemming Rose’s blog March 7, 2008:

    Killer-cartoons?

    Rangin Dadfar Spantan , Afghanistan’s minister of foreign affairs, didn’t mince words at a press conference in Copenhagen this week.

    ”Killder-pictures! Killer-words!” he said on Monday about the republishing of the Danish cartoons of the prophet Muhammed by 17 Danish papers after Danish police had foiled a plot to kill cartoonist Kurt Westergaard, author of the cartoon depicting Muhammed with a bomb fuse in his turban.

    ”I condemn in every possible way that the right to free speech is being used to insult one billion Muslims. It’s a result of islamophobia. Instead we need to use our right to free speech to enlighten our people and promote cultural dialogue that is being threathenend by two kinds of extremists: Those fighting on the battle field and those who are sitting behind their desks.”

    He was comparing the Taleban to me and other editors in the Danish press and sounded like a commissar from a Soviet puppet regime. What does he know about a billion Muslims’ feelings?

    http://pajamasmedia.com/xpress/flemmingrose/

      (Citera)  (Svara)

    Killer-cartoons

    2008, 15 mars kl 13:41

  5. Jyllands-Posten:

    Kronik: Luk det truede Israel ind i EU

    Af Wolf Biermann, sanger, digter og samfundsdebattør, Hamburg

    Offentliggjort 15.03.08 kl. 03:00

    Mullah-regimet i Iran fremstiller nu atombomber. Rusland forsyner dem med know-how, materialer og teknik, Nordkorea leverer de moderne interkontinentale raketter, Kina lammer sammen med de arabiske lande FN’s Sikkerhedsråd, så der i New York ikke kan besluttes og gennemføres virksomme sanktioner.

    Og CIA? De fuppede for to måneder siden USA’s præsident med nyheden om, at der i Iran ikke er blevet snedkereret på A-bomben siden 2003. Fire år har de højtkvalificerede sløve padder fra den amerikanske efterretningstjeneste altså behøvet for at finde ud af det. Sågar den verdensberømte israelske fredsaktivist Jossi Beilin spørger i disse dage bekymret: Hvor mange år vil CIA så ikke behøve, før de opdager, at den iranske bombe nu desværre alligevel bliver bygget på underjordiske fabrikker?

    Verden mærker det senest, når det lille Israel bliver udslettet af en shiitisk velsignet bombe.

    http://jp.dk/meninger/kronik/article1296332.ece

      (Citera)  (Svara)

    Israel i EU

    2008, 15 mars kl 13:42

  6. Kurt Westergaard-modifikation

    http://www.siad.dk/

      (Citera)  (Svara)

    Free Speech u Ackbar

    2008, 15 mars kl 13:44

  7. Islamister generer demonstration:

    ”Ballade ved Haraldslund

    Klokken 13 startede den anden af tre demonstrationer ved Haraldslund i Aalborg (se kortet, punkt 1). En gruppe tilrejsende muslimer fra Nørrebro, København råbte skældsord og sendte fuck-fingre afsted mod Stop Islamiseringen af Danmarks demonstration (SIAD) Opdateret klokken 13.23.

    Omkring 30 tilrejsende fra København søgte at skabe konfrontationer med de omkring 500 demonstranter fra SIAD. Et par stykker opførte sig meget agressivt og ville starte slagsmål, men de blev hurtigt stoppet af politet.”

    http://nordjyske.dk/Lokalt/aalborg.aspx?ctrl=10&data=28%2c2702664%2c5%2c3

      (Citera)  (Svara)

    Islamister søger konfrontation

    2008, 15 mars kl 13:47

  8. ”50 muslimer besøgte politigården

    Nordjyllands Politi blev i eftermiddag besøgt af en gruppe muslimer, der krævede at politiet skulle stoppe Stop Islamiseringens demonstration i morgen.

    De 50 muslimer der opsøgte politiet ville vide, hvad politiet har tænkt sig at gøre, hvis muhammed tegningerne bliver vist under demostrationen.”

    http://nordjyske.dk/Lokalt/aalborg.aspx?ctrl=10&data=1%2c2702336%2c5%2c3

      (Citera)  (Svara)

    Islamister krævede demonstration stoppet

    2008, 15 mars kl 13:51

  9. ”Muslimer opfordres til at tage til Aalborg

    Muslimer opfordres til at demonstrere i Aalborg lørdag. Men imam Abdul Wahid Pedersen på Indre Nørrebro i København opfordrer folk til at blive væk.

    Muslimer i hele Danmark opfordres til at tage til Aalborg lørdag for at deltage i en moddemonstration mod den demonstration, som blandt andre Stop Islamiseringen af Danmark står bag lørdag eftermiddag.

    Men imam Abdul Wahid Pedersen på Indre Nørrebro i København opfordrer folk til at blive væk

    ”Vågn op og forsvar vores elskede profet”, hedder det blandt andet i den ene sms, der appellerer til muslimer om at forhindre Stop Islamiseringen i at gå rundt med portrætter af Profeten Muhammed i forbindelse med demonstrationen.”

    http://nordjyske.dk/Lokalt/aalborg.aspx?ctrl=10&data=1%2c2702081%2c5%2c3

      (Citera)  (Svara)

    Islamister mobiliserer via SMS

    2008, 15 mars kl 13:55

  10. ”Hundredvis på gaden i Aalborg

    Demonstration mod foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark samlede flere hundrede mennesker. De følges af massivt politiopbud.

    Politiet i Aalborg er på stikkerne forud for dagens omstridte Muhammed-demonstration arrangeret af foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD).”

    http://nordjyske.dk/Nyheder/indland.aspx?ctrl=10&data=2%2c2702689%2c5%2c2&count=1

      (Citera)  (Svara)

    Hundredvis på gaden i Aalborg

    2008, 15 mars kl 14:04

  11. Burka-Muhammed på gaden i Aalborg, Nordjylland:

    Jyllands-Posten:

    ”Hundredvis på gaden i Aalborg

    Af ANNE FUNCH

    Offentliggjort 15.03.08 kl. 13:05 – opdateret kl. 13:36

    Politiet i Aalborg er på stikkerne under dagens omstridte Muhammed-demonstration arrangeret af foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD).

    Forud for SIAD’s demonstration, der gik i gang kl. 13 ved Haraldslund Svømmehal i Vestbyen, har Antiracistisk Netværk samlet op mod 500 mennesker til en demonstration i det centrale Aalborg.

    Ifølge jp.dk’s reporter er omkring 30 SIAD-medlemmer mødt op ved svømmehallen med dannebrogsflag og plakater af en Muhammed-tegning ikældt burka.”

    http://jp.dk/indland/article1296677.ece

      (Citera)  (Svara)

    Burka-profet

    2008, 15 mars kl 14:10

  12. Något helt annat: burkini

    Skulle nog inte accepteras i t ex Iran…

    http://www.metro.se/se/article/2008/03/13/22/2539-45/index.xml

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 15 mars kl 14:47

  13. Apropå demonstrationer, konstens virrvägar :-) och burkinis mm:
    Attans är, tycker jag, att jag inte kommer att hinna med att se denna omvälvning utvecklas. Har väl blivit lite ”girig” med år. Bortskämd av att leva i en tid, full av befästelser.

    Datoriseringen har ju inneburit en internationalisering (jo, jag är envis på den punkten…). Förr visste man inte så mycket om vad som egentligen pågick i övriga världen – mer än i stora svepande drag.
    Iofs är de ”svepande dragen” ju en korrekt beskrivning av läget, utan förvillande detaljer, men detaljerna ger en ny dimension. Och därmed ett ”nytt” läge.

    Jag har aldrig brytt mig så speciellt mycket om mitt eget liv, eller att leva länge. Kanske det är bara för att håller på att bli gammal, som intresset vaknat? :-)
    Fast jag tror att det beror på att det är ett intressant skede vi lever i.

    Ibland önskar jag, att jag levde i en av mänsklighetens viloperioder istället. Och det är nog mera ett ålderstecken? :-)

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 15 mars kl 15:56

  14.   (Citera)  (Svara)

    Islamister og konvertitter angriber demonstration

    2008, 15 mars kl 16:08

  15. Jyllands-Posten:

    Politiet kørte demonstranter væk

    Af ANNE FUNCH

    Offentliggjort 15.03.08 kl. 13:05 – opdateret kl. 15:15

    Demonstranter fra foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark blev eskorteret væk i køretøjer fra Nordjyllands Politi af frygt for sammenstød med deltagere fra moddemonstration.

    Politiet i Aalborg var massivt tilstede under dagens omstridte Muhammed-demonstration arrangeret af foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD).

    Forud for SIAD’s demonstration, der gik i gang kl. 13 ved Haraldslund Svømmehal i Vestbyen, havde Antiracistisk Netværk samlet op mod 500 mennesker til en demonstration i det centrale Aalborg.

    Ifølge jp.dk’s reporter var omkring 30 SIAD-medlemmer mødt op ved svømmehallen med dannebrogsflag og plakater af en Muhammed-tegning ikældt burka.

    http://jp.dk/indland/article1296677.ece

      (Citera)  (Svara)

    Burka-profet

    2008, 15 mars kl 16:11

  16. Islamister og konvertitter på forsiden af Jyllands-Posten:

    http://jp.dk/

      (Citera)  (Svara)

    Islamister og konvertitter

    2008, 15 mars kl 16:13

  17. Nordjyske:

    Tegningen kommer med trods forbud

    MUHAMMED: Tegner tvivler på, at forbud overholdes

    Af Søren Beukel Bak

    AALBORG: Arrangørerne må ikke bruge Kurt Westergaards tegning af Muhammed med en bombe i turbanen, når netværket SIOE (Stop Islamisation of Europe) i dag holder demonstration for ytringsfriheden.

    Det slog fogedretten i Aalborg fast fredag med en tredobbelt kendelse, der både forbød SIOE, den danske forening SIAD (Stop Islamiseringen af Danmark) og Anders Gravers Pedersen personligt at bruge tegningen.

    Alligevel forudser Anders Gravers Pedersen, der er såvel formand for SIAD som medlem af styregruppen for SIOE, at tegningen dukker op ved demonstrationen:

    - Jeg kan jo ikke forbyde ikke-medlemmer at bruge tegningen. I foreningen overholder vi landets love, men vi har også fundet en måde, som retten ikke har taget højde for, sagde han efter kendelsen.

    http://nordjyske.dk/Nyheder/indland.aspx?ctrl=10&data=2%2c2702428%2c5%2c4

      (Citera)  (Svara)

    Demonstration for ytringsfriheden

    2008, 15 mars kl 16:22

  18. Nordjyske:

    ”Overfald indledte aktion

    Af Agnete Birch Smith

    HOBRO: En voldsom konfrontation indledte den aktion, Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD) holdt foran Sparekassen Hobro i går.

    En ung muslimsk mand blev stødt over skiltet ”For Allahs skyld I svigter landet. I vil få igen med renters rente.”

    Han stormede derfor hen til de tre demonstranter for at rive deres skilt over.

    - Hvorfor skal I gøre det her mod vores religion? Vi gør det jo ikke mod jeres, spurgte han indtrængende.

    Da SAID-medlemmerne ikke opgav deres skilt så nemt, skubbede han den ene omkuld og kylede den anden hen ad asfalten.

    Med det samme var politiets styrke over ham. Liggende på maven blev han af fire-fem politimænd lagt i håndjern, placeret i politibilen og kørt væk.

    En voldsom begyndelse på en aktion, der skulle vise sig at tælle flere moddemonstranter end demonstranter.

    Formanden for SIAD havde kaldt til aktion mod Sparekassen Hobro, der er en af de banker, der står bag en ny lånemulighed for muslimer.

    Alligevel troppede kun tre aldrende medlemmer op klokken tre – en time inden bankens fyraften.

    De tre medlemmer blev næsten helt væk i mylderet af de mange unge moddemonstranter.”

    http://nordjyske.dk/Nyheder/indland.aspx?ctrl=10&data=2%2c2702431%2c5%2c4

      (Citera)  (Svara)

    Muslim overfaldt 82-årig demonstrationsdeltager

    2008, 15 mars kl 16:34

  19. ”Pressemeddelelse: SIOE demonstration mod sharia-banking i Hobro

    En gruppe nordjyske Sparekasser har slået sig sammen og dannet selskabet Amanah, som skal sørge for at muslimerne kan købe huse uden at betale renter, da dette er forbudt ifølge koranen.
    Amanah opkøber en ejendom kunden er interesseret i, derefter køber kunden råderetten over ejendommen af Amanah Kredit på et betinget skøde. Kunden betaler et fast månedligt beløb og køber således ejendommen lidt ad gangen. På denne måde undgår muslimer at stifte gæld, men er nu istand til at købe fast ejendom og stadig følge koranens sharialov.

    Vi mener det er et meget forkert initiativ, da dette tilbud støtter de forkerte kræfter i at bosætte sig permanent. Og det må man vel sige at et huskøb er. Ikke-fundamentalistiske muslimer har vel ikke et problem med ikke at følge koranen?

    Derfor opfordrer vi kunderne i Hobro Sparekasse, Vendsyssel Sparekasse, Farsø Sparekasse og Den Jyske Sparekasse til at trække deres penge ud af Sparekasserne og boykotte disse banker.”

    http://www.siad.dk/

      (Citera)  (Svara)

    “For Allahs skyld I svigter landet. I vil få igen med renters rente.”

    2008, 15 mars kl 16:39

  20. Nordjyske:

    ”HO­BRO: Al­le­re­de i går måt­te po­li­ti­et i ak­ti­on, da en ung mus­limsk ho­bro­en­ser re­age­re­de mod en ak­ti­on, Stop Is­la­mi­se­rin­gen Af Dan­mark (SIAD) holdt i pro­test mod Spa­re­kas­sen Ho­bros så­kald­te mus­lim­ske lån. Den unge ho­bro­en­ser blev så stødt over et af modstandsskiltene, at han gik til an­greb for at få skil­tet. Han nå­ede at skub­be og slyn­ge to af SIADs med­lem­mer mod jor­den samt kyle sin vand­flas­ke efter dem, in­den po­li­ti­et over­man­de­de ham. Epi­so­den var den ene­ste, der kald­te på po­li­ti­ets ind­sats ved den el­lers fre­de­li­ge de­mon­stra­tion. Foto: Micha­el Byg­bal­le”

    http://nordjyske.dk/search/default.aspx?ctrl=138&data=282864%2c5

      (Citera)  (Svara)

    Muslim overfaldt 82-årig demonstrationsdeltager

    2008, 15 mars kl 16:42

  21. 82-årig demonstrationsdeltager trodser muslimsk ekstremisme:

    Nordjyske:

    ”Selv et voldsomt skub ned mod de hårde fliser afholdt ikke det 82-årige medlem af SIAD imod at tale med flere moddemonstranter. Det krævede blot lidt ekstra beskyttelse. Foto: Michael Bygballe”

    http://nordjyske.dk/search/default.aspx?ctrl=138&data=282859%2c5

      (Citera)  (Svara)

    82-årig trodser muslimsk ekstremisme

    2008, 15 mars kl 16:46

  22. Nordjyske:

    ”82-årige Gertrud Johnsens skilt blev begyndelsen på et slagsmål. Foto: Michael Bygballe”

    http://nordjyske.dk/search/default.aspx?ctrl=138&data=28%3b2702431%3b4%3b5%3b307782

      (Citera)  (Svara)

    Muslim overfaldt 82-årig demonstrationsdeltager

    2008, 15 mars kl 16:48

  23. Nordjyske:

    ”Muhammed i fogedretten

    Fogedretten i Aalborg afgør fredag middag, om Kurt Westergaard omstridte Muhammedtegning mod bruges ved en politisk demonstration på lørdag.

    Hvis Kurt Westergaards Muhammedtegning bruges politisk ved en anti-islamistisk demonstration på lørdag i Aalborg, vil det ikke alene krænke tegnerens ophavsret, men også forøge sikkerhedsrisikoen omkring Kurt Westergaard.

    Det sagde advokat Mads Petersen i dag i Fodgedretten i Aalborg, hvor han på vegne af tegneren begærede, at der nedlægges forbud mod at bruge tegningen ved demonstrationen.”

    http://nordjyske.dk/Nyheder/indland.aspx?ctrl=10&data=2%2c2700733%2c5%2c3

      (Citera)  (Svara)

    Muhammed i fogedretten

    2008, 15 mars kl 16:56

  24. Mere om SIAD

    2008, 15 mars kl 16:59

  25. Burka-profet i Politiken:

    ”Burkaklædte tegninger er med i demo

    Foreningen af ‘Stop Islamiseringen af Danmark’ har samlet 20-30 demonstranter i Aalborg.

    Af Mette Koue

    Foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD) har ifølge politiet forsamlet 20-30 demonstranter ved Haraldslund Svømmehal i Aalborg.

    Her demonstrerer de mod kritikken af Muhammedtegningerne. Demonstranterne råber slagord, bærer dannebrog og billeder, der er viklet ind i et tørklæde.

    »Det skal vel ligne, at det er en burka. Meningen er nok, at vi skal tro, at de bærer Muhammedtegningen«, vurderer vicepolitiinspektør Ole Christensen fra Nordjyllands Politi.

    Politiet agter ikke at løfte sløret for at kigge efter.”

    http://politiken.dk/indland/article483909.ece

      (Citera)  (Svara)

    Burka-profet i Politiken

    2008, 15 mars kl 17:10

  26. Politiken:

    ”Politiet kørte demonstranter væk

    Deltagerne i Stop Islamiseringen af Danmarks demonstration i Aalborg blev kørt hjem af politiet.

    Af Mette Koue

    Demonstrationen i Aalborg mod kritikken af Muhammedtegningerne er slut.

    De 20-30 deltagere blev kørt fra stedet af politiet, da demonstrationen var slut.

    Det skete for at undgå eventuelle sammenstød med de cirka 100-150 moddemonstranter på stedet.

    »Der var ikke verdens bedste stemning, så i stedet for at de skulle stå og trippe og vente på transport væk fra stedet, valgte vi at køre dem«, siger vicepolitiinspektør Ole Christensen fra Nordjyllands Politi.”

    http://politiken.dk/indland/article483921.ece

      (Citera)  (Svara)

    Demonstrationsdeltagere måtte politibeskyttes

    2008, 15 mars kl 17:16

  27. Muhammed i burka i Berlingske:

    ”Muhammed i burka

    Anti-islamister bruger dele af Kurt Westergaards Muhammed-tegning, trods fogedforbud mod at anvende den under dagens demontration i Aalborg. Kun profetens øjne kan ses under en burka.

    Af Chris Kjær og Marianne Fajstrup

    Lørdag den 15. marts 2008, 12:56

    Stop Islamiseringen af Danmark, SIAD, gik som planlagt klokken 13 i gang med sin demonstrationen i Aalborg, som på forhånd har fået stor presseomtale.

    Som forventet var der dukket mod-demonstranter op, og parterne stod det meste af tiden og råbte slagord mod hinanden henover Kastetvej med en talstærk politistyrke imellem sig.

    Foreningen havde på forhånd meddelt, at man ville bruge Kurt Westergaards tegning af profeten med en bombe i turbanen som symbol på ytringsfrihed.”

    http://www.berlingske.dk/article/20080315/danmark/80315010/

      (Citera)  (Svara)

    Muhammed i burka

    2008, 15 mars kl 17:22

  28. Muhammed i burka

    2008, 15 mars kl 17:22

  29. Berlingske Tidende:

    ”Demonstranter måtte køres i sikkerhed

    En snes demonstranter fra foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark måtte lørdag køres bort af politiet under hadske tilråb fra moddemonstranter. Ingen anholdt

    Lørdag den 15. marts 2008, 16:09

    En times tid blev det til for foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD), der i dag forsøgte at gennemføre en omstridt Muhammed-demonstration i Aalborg.

    Så måtte politiet skride til handling og køre foreningens 20-30 fremmødte demonstranter bort i mandskabsvogne under hadske tilråb fra omkring 100 moddemonstranter.”

    http://www.berlingske.dk/article/20080315/danmark/803150337/

      (Citera)  (Svara)

    Hadske tilråb mod Burka-Muhammed

    2008, 15 mars kl 17:27

  30. ”Antiracister” og islamister side om side:

    Ekstra Bladet:

    ”Demonstranter kørt i sikkerhed

    En snes demonstranter fra foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark måtte lørdag køres bort af politiet under hadske tilråb fra moddemonstranter. Ingen anholdt

    Ritzau /Nyheder – 17:08 – 15. mar. 2008

    En times tid blev det til for foreningen Stop Islamiseringen Af Danmark (SIAD), der i dag forsøgte at gennemføre en omstridt Muhammed-demonstration i Aalborg.

    Så måtte politiet skride til handling og køre foreningens 20-30 fremmødte demonstranter bort i mandskabsvogne under hadske tilråb fra omkring 100 moddemonstranter.”

    http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article985073.ece

      (Citera)  (Svara)

    "Antiracister" og islamister

    2008, 15 mars kl 17:35

  31. Sex-bombe-Muhammed

    2008, 15 mars kl 17:39

  32. Burka-Muhammed og Dannebrog i Nordjyske:

    http://nordjyske.dk/billedehjul/index.aspx?hjulid=8179

      (Citera)  (Svara)

    Burka-Muhammed og Dannebrog

    2008, 15 mars kl 17:45

  33. Konvertit går amok over Burka-Muhammed:

    Nordjyske:

    http://nordjyske.dk/billedehjul/index.aspx?hjulid=8179

      (Citera)  (Svara)

    Konvertit går amok over Burka-Muhammed

    2008, 15 mars kl 17:47

  34. Annonce, der ledsager Nordjyskes artikler om Burka-Muhammed:

    http://nordjyske.dk/Annoncer/KlikAnnonce.aspx?aid=597671&ono=925391

      (Citera)  (Svara)

    Burka-Muhammed og medisterpølse

    2008, 15 mars kl 17:50

  35. För sisådär 15 år sedan. Så stod jag utanför IKEA och väntade på någon – har glömt vem och vad.
    Jag såg kvinnor i huckle, och undrade över att deras världsbild/verklighet, var så annorlunda än min. Fast de/någon bestämt sig för att leva i Sverige.
    Jag vet att jag, då som nu, undrade över det. Deras liv och medvetande, måste vara väldigt annorlunda. Inte gripbart för mig, eller min för dem.

    Tänker:
    Svaret är nog inte helt enkelt. De flesta i min vanliga omgivning är lika omedvetna om sina egna drivkrafter. Oavsett samhällsursprung.
    Semester i Thailand, är kul. Alla ”ska” ha åkt världen runt som 20-åringar.
    Men vsäl hemma, så gäller andra förutsättningar – de egna.
    Och det är väl rätt!

    PK är väl ett substitut för dåligt samvete, på ett sätt? Den undermedvetna förståelsen av att…. man har noll koll på läget, utan är mest bortskämd. Och avskyr det. Men befäster snabbt – hurra, jag förstår. Nu har jag gjort mitt…

    Mitt råd: Utsätt dig.
    Hur: Tja, det är upp till var och en.
    Vet inte hur: Ta det lugnt. Antagligen är din tillvaro lugn och tillfreds. Fortsätt att klaga. Du har valt att ingå i fortsättningen Av livet. Kul!

    Intressantast är väl ända hur man ser på ägandet? 95% av flyktingarna i Sverige är inte konventionsflyktingar.
    Förr var det nog annorlunda, eller är jag av banan?
    Sveriges flyktingpolitik, grundar sig på den ”gamla” ideologin. De flesta tänker nog på det så ännu – politiska flyktingar som riskerar livet. Men de flesta är rätt klara över att det inte är så idag.

    Flyktingarna är människor som har det svårt. Så som det är på många håll i världen. Nu som förr.(Enligt FN så går det på rätt hål!).
    Jag har tidigare skrivit om mitt eget räkneexempel – att det får plats med minst 100 miljoner i Sverige. (Källa: hur många som bor i Holland).

    Om nu 100 miljoner flyttar hit, hur blir det då?
    Ja, jag vill ju freda mig i mitt liv. Som kommen från 60-70-generationen från vänster, är det ändå så – att jag faktiskt kan bli lite förbannad. Ibland.
    Klart jag inte äger marken eller jorden – men dock min egen rätt till att att vara som jag är.

    Den som vill bestämma över mig och mitt liv – måste ha rätt bra argument :-)

    Jag är lyckligt lottad. Jag vet.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 15 mars kl 18:02

  36. VINDKANTRING? H m:t Hauswolf eccelerar i generositet och erbjuder frikostigt skydd och husly till vår jagade vän Vilks i sin kommentar av den 19:e September 2007. Trygg i förvissningen om sin säkra position på den vänstra planhalvan kan han kosta på sig det . Men ack , vindarna vända ! Skulle Hauswolf själv behöva en tillflyktsort anbefalles Rastenburg i det gamla tyska Ostpreussen.
    I Hitlers älskade Wolfschanze ska han väl ändå alltid känna sig trygg ?

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 15 mars kl 18:04

  37. Amen Rurik. Du är väl höger du me’?
    Eller har du nått neutralt plan? :-)

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia (air)

    2008, 15 mars kl 18:43

  38. Cecilia :
    Helt säkert finns det muslimer där du bor.
    Fråga vem som helst (det måste vara en man) så visar han dig vägen till närmsta moskée. Där kan du fråga någon som verkligen vill bestämma över dig , t ex imamen.
    Vill gärna höra vilka argument som gjorde starkast intryck på dig .

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 15 mars kl 18:43

  39. Jag bor helsvenskt. Det är intressant.

    Däremot har jag bott i andra länder. Har du?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 15 mars kl 18:48

  40. Cecilia :
    På 542 finns det en länk i Lars ingress under ordet ”salva” .
    Där kan du läsa vad H m:t Hauswolf själv skriver.
    Vill gärna veta vad du anser om hans uttalande.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 15 mars kl 18:58

  41. Rurik: För övrigt tror jag inte att 100 miljoner invandrare i Sverige, är en bra idé. Det är alldeles för kallt.

    Dessutom tror jag att det inte skulle funka speciellt bra, och att varken ”jag” eller ”de” skulle tycka om det, i långa loppet.

    Men de som envisas – ja, vad ska man göra? Mer än att säga, att mina regler gäller.

    Blir det tufft läge – jag då är jag nog tuffare än de flesta. Är du?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 15 mars kl 19:00

  42. Hauswolf – är inte speciellt intresserad.

    Jo, visst är jag både dum och ignorant. Som tror jag kan tänka själv….

    Återigen – har du bott och levt i annat land? Eller kanske du har varit i Thailand på semester? :-) …?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 15 mars kl 19:05

  43. Cecilia :
    Jag känner massvis med tuffa svenskar som går och muttrar och knyter näven i byxfickan när det börjar snackas om muslimer.
    En vacker dag kommer dom att börja skrika och ta fram näven . . .
    Om då hälften av ”svenskarna” är Muhammedaner blir det inte roligt att bo i gamla Svedala , sanna mina ord.
    Men den dagen , den sorgen . . .

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 15 mars kl 19:32

  44. Jo, jag var tvungen att läsa förstås.
    Jisses, så fjantigt. Visst är det intressant att en som är på Artfacts lista, är så naiv och glöttig.
    Säger väl en del om listan.

    Eller rättare sagt, att om man inlämmar konstvärlden i en accepterad form – ja, då får man skylla sig själv.,,
    Hurra, vi har accepterat utmaningen och det är en del av vårt kloka samhälle. Hädanefter så är vi vår egen ifrågasättande funktion.
    Sic.

    PS. Hur kan du i ljuset av detta, tro att SVT är en del av detta? SVT har väl en helt annan funktion? :-)
    Även om Hauswolf försöker jämka ihop dem. Visst är det kul?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia (air)

    2008, 15 mars kl 19:32

  45. Konvertit amok over Burka-Muhammed:

    Nordjyske:

    ”Demonstration blev til råbe-konkurrencer

    YTRINGSFRIHED: Massivt politiopbud holdt slagsmål nede på det verbale plan

    Af Martin Frandsen og Anders G. Mortensen

    AALBORG: Politiet var mødt talstærkt op for at forhindre ophidsede mod-demonstranter i at komme i klammeri med medlemmer af SIAD/SIOE, som lørdag havde samlet omkring 45 deltagere til en demonstration ved Haraldslund Vand- og Kulturhus.

    På den anden side af Kastetvej var op mod 100 moddemonstranter samlet for at aktionere mod Stop Islamiseringen Af Danmark og Stop Islamisation Of Europe.

    Politiet forhindrede effektivt en konfrontation under den godt halvanden time lange råbe-konkurrence, og SIADs demonstration sluttede, da politiet fragtede Anders Gravers Pedersen og SIAD-medlemmerne bort i politibiler for at undgå uro.

    Dog blev tre af SIADs hollandske gæster efterladt ved Haraldslund og var tæt på at komme i hænderne på unge moddemonstranter, men politiet fik lagt sig imellem og sørgede for, at hollænderne blev kørt fra Kastetvej i en taxa.

    Enkelte tilløb til konfrontationer blev også hurtigt stoppet af de mange betjente, der havde placeret sig strategisk på hver sin side af gaden og dannede en levende mur mellem demonstranterne.

    En dansk konvertit forsøgte at bryde gennem kæden af politifolk for at komme helt tæt på SIAD-medlemmerne, men han blev stoppet kontant at velvoksne betjente, der skubbede ham tilbage på fortovet.”

    http://nordjyske.dk/search/default.aspx?ctrl=10&data=28%2c2703062%2c5%2c4

      (Citera)  (Svara)

    Konvertit går amok over Burka-Muhammed

    2008, 15 mars kl 21:58

  46. Nordjyske:

    ”En vred demonstrant fra København blev effektivt stoppet af politiet, da han var på vej over gaden for at kommme i nærkontakt med medlemmerne af SIAD. foto: Claus Søndberg”

    http://nordjyske.dk/search/default.aspx?ctrl=138&data=283080%2c5

      (Citera)  (Svara)

    Konvertit går amok over Burka-Muhammed

    2008, 15 mars kl 22:02

  47. Burka-Muhammed i Berlingske:

    ”Westergaards tegning blev – næsten – vist frem

    Fogedforbuddet mod fremvisning af Kurt Westergaards tegning af Muhammed med en bombe i turbanen blev ved en antiislamisk demonstration i Aalborg forsøgt omgået ved at indhylle tegningen i en burka.

    Af Chris Kjær Jessen
    Sidst opdateret Lørdag den 15. marts 2008, 20:46

    »Ytringsfriheden har fået burka på,« råber Anders Gravers, formand for Stop Islamiseringen af Danmark (SIAD). I hånden holder han en lille træplade, hvor kun øjnene af Kurt Westergaards omstridte Muhammed-tegning med en bombe i turbanen kan ses. Resten bliver gemt væk af et brunt stykke stof, der gør det ud for en burka.”

    http://www.berlingske.dk/article/20080315/danmark/703150042/

      (Citera)  (Svara)

    Burka-Muhammed

    2008, 15 mars kl 22:17

  48. Strålnade andra del av DOGS!

    Inlagd i min blogg och på FOMI. Tackar!

    :D

    /FS

      (Citera)  (Svara)

    Fröken Sverige

    2008, 15 mars kl 22:30

  49. jag förstår inte danska. eller är det norska

      (Citera)  (Svara)

    Rogosjin

    2008, 15 mars kl 23:38

  50. Rogosjin :
    Det är danska.
    Ganska knepigt språk men danskarna är tuffa.
    Fast inte så populära som svenskar i den muslimska världen.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 00:08

  51. Bandyn och Melodifestivalen; muslimfria domäner!

    Edsbyn tog sitt femte raka SM-guld efter 11-6 över Saik! Det blev inte något publikrekord i år men sisådär 20 000 åskådare väl fanns på plats! En gigantisk folkfest med mycket öl och andra starkvaror!
    Tillställningen blev även i år muslimfri! Varken bland spelare eller publiken kunde man skymta några muslimer!

    Likaså var det på Schlagerfinalen som gick på Globen, senare på kvällen! Massor med lättklädda damer och bögar men inte en enda muslim!
    Tills vidare är dessa domäner helt muslimfria!

    Möjligtvis kan Muhammed (eller Mehmet) börja intressera sig och kanske t o m lära sig spela bandy, så småningom, men den stora integrationsfrågan är: Kommer Muhammed/ Mehmet någonsin tillåta sin dotter att delta i Melodifestivalen?!

      (Citera)  (Svara)

    Islamofob och Sexist

    2008, 16 mars kl 00:22

  52. Politiken:

    Alt skal nu forsvares

    Skrevet af Tøger Seidenfaden 15. Mar 19:15

    Det fælles forsvar for ytringsfriheden er ved at udvikle sig til en karikatur af sig selv.

    UNDER DEN anden Muhammedkrise, der desværre nu er en realitet, er der sket en foruroligende glidning i den hjemlige debat. Under den første Muhammedkrise var der bred enighed om, at dét, man forsvarede mod trusler om vold fra fanatikere i Mellemøsten, var Jyllands-Postens ret til at bruge ytringsfriheden, selv om det kunne virke krænkende. Den ret var der ingen, der ville gå på kompromis med, selv om vi var nogle, der fandt det oprindelige initiativ problematisk, og regeringens udiplomatiske håndtering af sagen stærkt kritisabel. Anders Fogh Rasmussen ville som bekendt slet ikke tage stilling til karikaturerne, netop for at understrege, at Jyllands-Posten har sin fulde redaktionelle frihed.

    http://blog.politiken.dk/toger/2008/03/15/alt-skal-nu-forsvares/

      (Citera)  (Svara)

    Seidenfadens blog

    2008, 16 mars kl 01:16

  53. Cecilia:
    Tack för dina synpunkter på Hauswolf. Som du säkert förstår är han förbannad på Lars sedan tidigare och försöker utnyttja situationen till sin egen fördel.
    Hur du kan få det till att H m:t Konungen av Elgaland-Vargaland d v s Hauswolf har något med SVT att göra övergår mitt förstånd. Förklara !
    Och ja , jag har bott utomlands – i flera olika länder.

    P.S. Glöm inte att berätta vilka argument du fick höra i moskén ifall du kommer dit nån dag . . .

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 01:32

  54. Rogosjin: Dansk er ett mycket fint språk. Det fanns en länk härovan om ”Konvertit går amok over Burka-Muhammed.” Amok? Måste vara ett misstag! ”Alt roligt ved demonstration i Aalborg” skriver ju Nord-Jyske där! Det danska gemytet, förstår du!

      (Citera)  (Svara)

    Tapani

    2008, 16 mars kl 08:12

  55. ”Kommentar av Tapani | 2008/03/16 kl. 08:12:46

    Rogosjin: Dansk er ett mycket fint språk. Det fanns en länk härovan om “Konvertit går amok over Burka-Muhammed.” Amok? Måste vara ett misstag! “Alt roligt ved demonstration i Aalborg” skriver ju Nord-Jyske där! Det danska gemytet, förstår du!”

    ”Amok?”

    http://nordjyske.dk/search/default.aspx?ctrl=138&data=283080%2c5

      (Citera)  (Svara)

    AMOK

    2008, 16 mars kl 09:38

  56. AMOK

    2008, 16 mars kl 09:38

  57. Nordjyske:

    ”Alt for sent

    MUSLIMER: Der er meget at svare på i hr. Poul Erik Andreasens (P.E.A.) angreb på bl.a. undertegnede. Man mindes Piet Heins ”at dutte folk en mening på, hvis vanvid alle kan forstå”, når jeg endda udnævnes til Ku Klux Klan-sympatisør. Det er sør’me en skinger tone, der vil noget!

    Af P.H. Bering

    pensioneret afdelingsforstander (AAU)

    MUSLIMER: Der er meget at svare på i hr. Poul Erik Andreasens (P.E.A.) angreb på bl.a. undertegnede. Man mindes Piet Heins ”at dutte folk en mening på, hvis vanvid alle kan forstå”, når jeg endda udnævnes til Ku Klux Klan-sympatisør. Det er sør’me en skinger tone, der vil noget!

    Nå, det er P.E.A.’s eget visitkort. I øvrigt er P.E.A. som socialdemokrat mindst en postgang for sent ude, eftersom hans partiformand for nylig (i DR Debat) har fremsat ideen om en hjemsendelsescheck til folk, der ikke ”vil Danmark”.

    Den idé står allerede at læse i ”Stop Islamiseringen Af Danmarks” (SIAD’s) idekatalog, som jeg har medansvar for.

    Vi erkender vort ansvar som vælgere. Det er vore valgte politikere, som har lokket disse utilpassede – og utilpasselige – fremmede til landet. Derfor foreslår SIAD, at de får tilbudt en rundelig affindelsessum (for min skyld gerne f.eks. en halv million danske kroner pro persona – mand, kvinde og barn og evt. barnebarn) for at forsvinde.

    For vi tror ikke på, at de ”på sigt vil sikre vores høje levestandard”, som P.E.A. tror. De vil snarere sikre, at vi får vilkår som i Nordafrika – minus det lunere klima.”

    (…)

    ”P.E.A. sidestiller kampen mod islamiseringen med nazismens jødeforfølgelser og forsvarer dermed antisemitismen. Hvis jøderne havde opført sig som visse muslimske ”kulturberigere” gør, var den nazistiske antisemitisme forståelig (omend massemord selvfølgelig er uacceptabelt). Men det gjorde jøderne jo ikke!

    * Muslimerne har ikke boet i Europa i længere tid (bortset fra en periode (711-1492) på den iberiske halvø, omend de flere gange har forsøgt at erobre europæiske lande militært. Der har boet jøder i Europa i snart 2000 år.

    * Modsat jøderne er muslimerne stort set ikke fordrevet fra deres land; de kommer som fattigdomsflygtninge for at udnytte vores velfærdsstat. De er ikke noget forfulgt mindretal, tværtimod!

    * Modsat jøderne tæller muslimerne i Europa allerede mange millioner, og de bliver flere og flere.

    * Modsat jøderne forlanger de særbehandling og vil endda have deres egen barbariske lov indført.

    * Modsat jøderne bedriver muslimer missionsvirksomhed.

    * Der er masser af muslimske lande, de kan rejse til. Jøderne har kun Israel.

    * Modsat jøderne danner de gadebander; nogle begår massevoldtægt og røverier.

    * Modsat jøderne kalder muslimer vores piger for ludere.

    * De færreste muslimer laver bål i gaderne, endsige bedriver terrorvirksomhed, men mange flere støtter dem, om ikke andet så passivt, ved deres tavshed. (Med Naser Khader og nogle få andre som hæderlige undtagelser).

    * Nogle muslimerne begår faktisk æresdrab, andre skamferer deres småpiger. Det gør jøder ikke.

    Muslimske kvinder færdes stort set uantastet med deres chadorer og burkaer, hvorimod man i dag – ligesom i nazitiden – faktisk ikke kan færdes i København med kalot og jødiske slangekrøller – i alt fald ikke uden fare for at blive overfaldet af muslimer.

    Jøderne var udsat for udryddelse af mindst seks millioner. Men bortset fra den forfærdelige massakre i Srebrenica (som antagelig var fremprovokeret af muslimske grusomheder mod kristne – Google-søgeord: ”Muslim Atrocities” og ”muslimske grusomheder”), så er der ikke foregået massemord på muslimer i de seneste århundreder – undtagen begået af andre muslimer. Tværtimod formerer de sig kraftigt i Europa og erklærer triumferende at de vil fortrænge os via børnefødsler.

    Og det skal såmænd nok lykkes dem – ivrigt assisteret af lokale naivister som P.E.A.. Hvis vi da ikke får skuden vendt, ved blandt andre Helle Thorning-Schmidts og Villy Søvndals hjælp.

    Hr. Andreasens arrogante forslag om, at jeg holder kæft og nyder min pension, skal jeg ikke ofre yderligere kommentar.

    Lagt på Nordjyske.dk d. 15. marts 2008 19:38″

    http://nordjyske.dk/Nyheder/debat.aspx?ctrl=10&data=49%2c2702859%2c5%2c3

      (Citera)  (Svara)

    Lokale naivister

    2008, 16 mars kl 09:44

  58. ”Update: Haraldslund holdt skansen

    Til trods for chikane fra både myndigheder og uanmeldte moddemonstranter, lykkedes det SIOE – med god støtte fra SIAD – at holde skansen, og forsvare ytringsfriheden og demokratiet.

    Kort tid før vores lovlige demonstration, blev der nedlagt et yderst betænkeligt fogedforbud mod offentlig visning af Kurt Westergaards muhammedtegning ved dagens demonstration.

    Det tog vi således konsekvensen af, da SIAD altid følger dansk lovgivning, og iklædte ytringsfrihedens ikon, en burka.

    Det er åbenbart sådan det skal være her i Danmark.

    Siger eller viser man noget som strider mod islams lære, skal det forklædes og fordrejes til ukendelighed.

    Siger man det alligevel, uden at pålægge sig selvcensur, må man imødese at blive skældt ud for det værste. Ikke kun af islams tilhængere, men også deres nyttige idioter fra venstrefløjen, der som et andet Hipo-korps står last og brast med herrefolket.”

    http://www.siad.dk/

      (Citera)  (Svara)

    Ytringsfrihedens ikon i burka

    2008, 16 mars kl 09:50

  59. Rurik:
    Jag har inte tänkt besöka någon moské. Är inte så värst förtjust i islam :-) .
    Men jag har kanske uttryckt mig oklart….?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 10:30

  60. Cecilia: I moskén finns det folk som verkligen till bestämma över dig .( och mig ) Är intresserad av att höra deras argument.( du minns kanske att du själv skrev att du ville ha goda argument för att gå med på det )

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 12:20

  61. Rurik:
    Var inte orolig. Jag tror jag har hyfsad koll på läget…
    Fast ibland är kanske mina skämt kanske lite långsökta. Jag vet. Ska försöka bättra mig.;-)

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 13:25

  62. Rurik:
    PS. Spännande att du bott i flera länder! Vilka, undrar nyfikna jag förstås.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 13:45

  63. Cecilia :
    Du vet säkert att en del f d kristna , etniskt svenska kvinnor konverterar till islam. Jag är väldigt nyfiken på vad imamen och de muslimska männen säger för att övertyga dem.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 14:19

  64. Rurik:
    De är ju inte speciellt många – handlar nog om ”det gamla vanliga” – människor som söker en grupptillhörighet som svar på existensiella frågor.
    Så jag personligen tycker inte det är intressant, utan mer att förlora sig i detaljerna.
    Iofs inget fel i om andra gör det. Absolut inte. Det ingår väl i allas vår delaktighet i samhället? Att vi gör lite olika saker. Man kan ju inte hinna med allt?

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 14:51

  65. Cecilia : Så var det detta med Hauswolf och SVT. Du skriver – ”Hauswolf försöker jämka ihop dem”.
    Kan du försöka förklara vad du menar ?

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 15:39

  66. Rurik:
    OK, ska försöka. Jag skrev:
    — Jo, jag var tvungen att läsa förstås.?Jisses, så fjantigt. Visst är det intressant att en som är på Artfacts lista, är så naiv och glöttig.?Säger väl en del om listan.
    Eller rättare sagt, att om man inlämmar konstvärlden i en accepterad form – ja, då får man skylla sig själv.,,?Hurra, vi har accepterat utmaningen och det är en del av vårt kloka samhälle. Hädanefter så är vi vår egen ifrågasättande funktion.?Sic.
    PS. Hur kan du i ljuset av detta, tro att SVT är en del av detta? SVT har väl en helt annan funktion? ?Även om Hauswolf försöker jämka ihop dem. Visst är det kul? —

    Du skrev:
    — Så var det detta med Hauswolf och SVT. Du skriver – “Hauswolf försöker jämka ihop dem”.?Kan du försöka förklara vad du menar ? —-

    Den springande punkten för mig, är väl det jag skrev – Hurra, vi har accepterat utmaningen och det är en del av vårt kloka samhälle. Hädanefter så är vi vår egen ifrågasättande funktion.
    När konsten är accepterad och ”jobbar” inom gängse samhällsramar och utmaningen mer är lite chict Åh & Hu! – så är det väl en samverkan?
    Inget fel på den. Men några nya vyer ger det väl inte. Utan befäster väl bara de redan existerande? Dvs, utmaningen ligger inom gängse rådande normer, vilket har en viktig funktion det med.
    Är det luddigt nu med? Antagligen. :-)

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 16:40

  67. Cecilia :
    Ja , lite luddigt är det nog , men uppfattar att du menar att Hauswolf förstärker den bild av saken som SVT sedan förmedlat och att den springande punkten är att du gjort en egen värdering av saken och kommit fram till denna slutsats.
    Kommentar ?

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 17:24

  68. RÄTTELSE :
    ”redan förmedlat” ska det vara !

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 17:45

  69. Ojdå – här hoppade ”den springande punkten” hejvilt i polemiken – du kan nog bli politiker.

    Jo, jag tycker nog att det ser ut som om de ingår i samma koncept. Som väl även du och jag gör. ;-)

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 17:50

  70. Rurik:
    PS. Lite besviken. Har fortfarande inte fått min nyfikenhet stillad angående var du bott…
    Inte för att det spelar så stor roll, men det skulle vara kul att veta.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 17:54

  71. Cecilia :
    På denna sida är jag en röst som framför vissa uppfattningar , kritiserar andras , eller ställer vissa frågor.
    Det du frågar om gäller mitt privatliv.
    Men jag lovar att berätta när det kan ha någon betydelse för de uppfattningar jag framför här.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 18:09

  72. Aha.

    Väl formulerat. Och ungefär väntat.

    Lite besviken nu med. Hade hoppats på något mer begåvat.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 18:17

  73. Cecilia :
    Gör ett nytt försök med den springande punkten;
    Du menar att vi påverkas till att bli våra egna kritiker och att inte tänka utanför de normer som t ex SVT serverar och att Hauswolf ger ett intryck av att delta i den kampanjen.
    ( En väldigt bred punkt , detta )

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 18:28

  74. Cecilia: Jag är själv motståndare till att man tvingas betala ett par tusen om året till just SVT bara för att man äger en TV-mottagare. Det är ändå en gammal konstruktion som inte längre tjänar sitt ursprungliga syfte och ändamål när vi idag har kabel-TV och parabolantenner där det istället finns massor av kanaler med olika teman som tillfredsställer alla intresser och behov. Det bygger ju i grunden på att staten anser att jag själv inte vet vilka kanaler och program som är bra för mig att ta del av. Jag är helt klar över varför jag frivilligt betalar för Discovery, CNN, BBC och andra film- och kulturkanaler, men jag har faktiskt ingen aning om varför jag ska påtvingas att upprätthålla ett TV- utbud som jag varken har bett om eller ens är intresserad av att titta på?

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2008, 16 mars kl 18:46

  75. Christer:
    Håller med.
    SVT borde vara skattefinansierad :-) .
    Samt rycka upp sig. :-) :-) .

    Nä, jag skojar inte. Retas bara lite och menar vad jag skrev… för jag gillar att det finns icke-reklamfinansierade kanaler.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 16 mars kl 19:02

  76. Angående TV-licensen anser jag att regeringen – oberoende av vilken den är – ska ha ensamrätt till och full kontroll över minst en TV-kanal i syfte att ostört kunna meddela sig med och utbilda medborgarna. Den kanalen ska vara betald med skattemedel och inte omfattas av ”yttrandefrihet”.

      (Citera)  (Svara)

    mellis

    2008, 16 mars kl 19:32

  77. Cecilia: Jag är enig med dig att det inte är särskilt roligt att få ovidkommande reklam mitt i en spännande film, men dem flesta kvalitetskanaler är inte reklamfinansierade utan avgiftsfinansierade, men till skillnad från SVT är dem frivilliga. Problemet med SVT är att tittarna är målgruppen men staten är kunden och därför är det kanske inte så konstigt om de blir PK, och saknar incitament för att ändra sig efter tittarnas önskemål?

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2008, 16 mars kl 19:41

  78. mellis: Jag har bara så svårt att se hur staten skulle kunna utbilda medborgarna i historia och kultur bättre än privata TV-kanaler som History-channel, Natinal Geographic och Discovery eller hur nyhetsrapporteringen skulle kunna vara mer objektiv än CNN? Det handlar väl mer om journalistisk yrkesetik? En politiker är ju tvärtom propangadistisk till sin natur vars enda ändamål är att nå ut med sitt budskap och övertyga så många väljare som möjligt om det förträffliga i deras politik?

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2008, 16 mars kl 19:56

  79. Cecilia :
    ”Den som tiger samtycker” ?

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 19:59

  80. Christer Eriksson :
    En skattefinansierad statlig ”propagandakanal” som flaggar öppet med vad den sysslar med är helt klart att föredra framför dagens system.
    Ett alternativ kan vara att staten får en speciell budjetpost för att köpa sändningstid hos de privata medieaktörerna.
    TV har fortfarande stor påverkanskraft på den allmänna opinionen.
    Varje regering önskar att använda den till sin fördel.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 20:27

  81. RURIK: Tycker att vi börjar närma oss den grundläggande demokratiska frågan om det är främst folket som ska lyssna på politikerna, eller om politikerna främst ska lyssna på folket?

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2008, 16 mars kl 20:36

  82. Christer Eriksson :
    Du har så rätt , så rätt . . .

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 16 mars kl 20:51

  83. Christer Eriksson :
    Ska kanske tillägga att den viktigaste delen av SVT`s påverkan åstakommes genom en urvalsprocess. Man är väldigt noga med vad som ska visas. Det gäller såväl programutbudet i sin helhet som val av nyheter och hur dessa presenteras.
    I kombination med den vinkling som alla känner till skapar man en fullständigt felaktig bild av verkligheten.
    Och här har man varit väldigt duktiga på SVT – flertalet svenskar tror att verkligheten ser ut just så som SVT`s uppdragsgivare önskar.

      (Citera)  (Svara)

    RURIK (ria)

    2008, 17 mars kl 07:47

  84. Christer skrev:
    — mellis: Jag har bara så svårt att se hur staten skulle kunna utbilda medborgarna i historia och kultur bättre än privata TV-kanaler som History-channel, Natinal Geographic och Discovery eller hur nyhetsrapporteringen skulle kunna vara mer objektiv än CNN? Det handlar väl mer om journalistisk yrkesetik? En politiker är ju tvärtom propangadistisk till sin natur vars enda ändamål är att nå ut med sitt budskap och övertyga så många väljare som möjligt om det förträffliga i deras politik? —

    Men Christer. Politiker är väl inte uppväxta i någon slags ”politikers kindergarten” – avsedd att uppfostra ideologiska förrädare? Om så är fallet – så har nog journalisterna gått i samma dagis. Oavsett kanal eller land.

    Och var är då din respekt för ”vanliga” människor? De som är så attans manipulerade av dessa dagis-kids?

    Har för mig att Lars skrivit flera gånger om det – idiotförklarandet av befolkningen. Hallå – sluta vara så dogmatisk. För det är du ju just nu… vad får dig att tro att t ex CNN är något absolut faktiskt ?! :-)

    Även den välvilliga dogman… är väl ändå dogma. Om man tycker att man har svaren, som borde gälla ”hela världen”.

    Det får mig att igen tänka på insändaren på SDS ungdomssidor – ”Stenhård diktatur är vägen till världsfreden”.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 17 mars kl 16:01

  85. Visst är det väl så att en del vänstermänniskor är väldigt höger, och en del högermänniskor väldigt vänster…?
    För min egen del, så försvann höger-vänster-definitionen för gott 1989.
    Kanske dogmatisk eller inte, är en mer passande uppdelning idag? Och även en förklaring av ovan nämnda undring.

    Apropå vänster-höger, och förvåningen över konstaterandet att Hauswolf kanske är höger?
    Intressant är väl då skillnaden mellan de små länderna. Hauswoolf är Hmk, men Ladonia har president. Och en uppsjö av ministrar, ja det känns som om alla kan få bli minister, om man vill och har ett kall. Lite enligt min levnadsdevis – alla får vara som de är, bara jag får vara som jag är…
    Att vanlig dogma nu även nått konstvärlden, är intressant.

    Som Lars skrev, så uppfattas konstvärlden som vänster. Vänster står då för förnyelse och att bryta tabun. Hauswolf har en poäng då redan – genom att vara höger. Konstvärldens nya ansikte – som speglar vårt samhälle. För mig är den typen av uttryck marknadsföring i högsta grad. Sic! som Snoopy brukade bubbla. Tror inte ”vi” är klara med det gamla än…

    Återgår till var jag var:
    Där (i konstvärlden) är det väl som överallt annars. Det finns många inriktningar och roller.
    De som bryter orörda tabun, vilket väl är svårt.
    De som arbetar med att befästa redan brutna tabun, dvs arbetar inom de givna ramarna, uppnådda enligt ovan.
    Båda sakerna är väl lika trevliga, tycker jag. Och att fajtas om vilket som är viktigast. Är rätt glöttigt.
    De är ju 2 olika funktioner – underbart samverkande.

    Tja, nu ser väl Hauswolf annorlunda ut plötsligt? Men jag ogillar det, precis som innan. Jag tror på en bättre väg.
    Där ingår även SVT, eftersom jag tycker att mångfald är bland det viktigaste som finns.
    Och vissa inte har eget koll på läget, (vad mångfald egentligen är… :-D ) utan vill hellre se enögt. Så är det helt OK för min del.

    Jag får väl avsluta med ett känt citat – Puss, puss.

    Cecilia

    PS. Obs. Citatet är bara ett citat. Jag har bara skrivit under ett namn. Har inte behov av fler.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 17 mars kl 16:43

  86. Rurik skrev:
    — Cecilia :
    “Den som tiger samtycker” ? —

    Nja jag jobbar. Och även om jag är hängiven dialogen. Så har jag lite fler saker för mig i livet. Du med, hoppas jag?

    Och då menar jag: Äh du. Du verkar ju vara lika hängiven som den värsta muslim.

    Tycker du skriver intressant, fast du har lagt av dig på sistone :-) .
    I mitt ”läs” – kan ha helt fel för mig.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 17 mars kl 16:58

  87. Huka er gubbar, Cecilia är på krigsstigen!

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2008, 17 mars kl 21:49

  88. Cecilia: Allvarligt talat så gör du mig besviken när du så lättvindigt applicerar en religiös term, dogmatiskt, på allt som du själv inte står för. Jag är knappast rätt person att tillskrivas det epitetet eftersom jag är fri från alla världens religioner och dogmer och endast förespråkar frihet från tvång, som TV-licensen. Problemet, som jag ser det, är att världen har blivit så subjektiv och relativistisk att alla begrepp får betyda vad som helst utan kritisk eftertanke. Fred använde sig också av begreppet ”löneslav” hur nu det har uppkomit? Likaså ”islamofobi”. Om ord så lättvindigt kan skapas och appliceras på allt utifrån personliga önskemål, hur ska vi då kunna tänka rationellt och kommunicera med varandra utan missförstånd?

      (Citera)  (Svara)

    Christer Eriksson

    2008, 17 mars kl 22:14

  89. Christer:
    Jag retas mest. Lite fjantigt. Ska försöka sluta med det. ;-)

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 18 mars kl 07:03

  90. Förresten Christer -enligt wikipedia:
    Dogm (av grekiskans dogma) betecknar en bindande formulering av en religiös sanning. Dogm används också i betydelsen verksamhetsförklaring, inriktning och koncept i icke-religiösa sammanhang.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Dogm

    Så det är fler än jag, som använder ordet på detta sätt. Har nog varit så rätt länge.

      (Citera)  (Svara)

    Cecilia

    2008, 18 mars kl 10:07

Skriv en kommentar

Konst bloggar