Del 497: Första döden klar

kaszner-smike-lars_vilks-2007mind.JPG
Information som inte på något sätt är entydig.*

Jag fick veta detta för ett par dagar sedan. Och inte vet jag mer än vad som framgår av det sedda. Men inte är det särskilt sorgligt. Konstnär Vilks som tydligen avslutat sin bana har banat väg för en ny möjlighet: Omstart. För se hur denna text löper längs sin rad. Ingen digital robot utan ett fullt fysiskt spel med händerna över tangentbordet. Jag skriver, alltså är jag.

I sin bok Flytande rädsla (Daidalos 2007) skriver Zygmunt Bauman ett kapitel om döden, ”Fasan inför döden”. Han sammanfattar tre huvudstrategier för att komma till rätta med problemet.

Den första möjligheten är att bygga broar mellan livet och odödligheten. En väg är att med hjälp av tron tänka sig en utmärkt fortsättning. En fortsättning som reducerar den jordiska tillvaron till en neslig jämmerdal. Skulle man inte falla för den frestelsen kan man försöka göra sig odödlig genom att utföra betydande handlingar som lämnar tacksamma spår i den framtid man beträder, dock enbart som konversationsobjekt. Ihågkommen blir man även för rysliga dåd, ju rysligare, ju resligare i minnets historieskrivning.

Den andra möjligheten bygger på att det inte finns någon orsak att dö om inte någon del av den fysiska konstitutionen fallerar. Det är vad man kan kalla att se sig själv som en alltmer begagnad gammal bil vilken kräver ständig översyn med utbyte och reparationer av dåligt fungerande delar. Och där kan man trösta sig med att döden inte är någon sjukdom, man dör inte av död. Ingen läkare signerar sin attest med ”dog på grund av dödsfall”. Man ser också omedelbart att det finns mycket att göra inom ramen för bilmetaforen. Översyn, kontrollbesiktning. Självfallet att undvika skadliga drivmedel och att iaktta en balanserad körstil.

Den tredje möjligheten är att komma fram till en acceptans av döden som ett banalt faktum som det inte är värt att ta alltför allvarligt. Det är bara att tänka genom och leva sig in i vilket obetydligt faktum det egna försvinnandet är.

Man kan lägga till ett fjärde förhållningssätt vilket är det vanligaste. Det är psykologiskt något riskabelt men ändå tämligen säkert: Att inte ha tid med sådana detaljer eftersom man har mycket att sysselsätta sig med: ”Jag hann aldrig med döden, var alltid upptagen och engagerad.”

Hur som helst har jag fått en ovanlig möjlighet med en fräsch nystart.

Lars Vilks andra liv 2008 – 2069.

* Smike Käszner

work

Det här inlägget postades i Kommentarer nästan varje dag. Bokmärk permalänken.

33 svar på Del 497: Första döden klar

  1. Politisk korrekt skriver:

    Held og lykke med dit nye liv

  2. Pingback: A-ha » Del 497: Första döden klar

  3. Fred Torssander skriver:

    Patetiskt och dessutom oerhört påtagligt religiöst troende – något som Lars tidigare har påstått sig vara motståndare mot. Fast det antireligiösa kanske enbart var en attityd?

  4. mellis skriver:

    Torssander, vari består det patetiska? För det är väl imperialismen och kapitalismen som ligger bakom? 😉

  5. TJ skriver:

    Jag gissar att du vid 123 års ålder räknar med att dra igång ditt tredje liv.

  6. Elisabet skriver:

    Hej Lars,

    gratulerar till insikten om möjligheten av fortsatt liv.
    Varmed du kvalat in.

    Oavsett vad religionerna i sin valhänthet försöker förmedla till mänskligheten så återstår dock en sanning. (Känga till Fred Torssander ovan och andra som tror att religion och sanning är ekvivalenter.)

    Men DU: vet du att du har utsetts till

    ÅRETS ANTI-DHIMMI

    i Sverige 17009 – nej 2007, förstås – av FOMI.NU?
    GRATULERAR! Bättre än anti-dhimmi kan man ALDRIG bli – garanterat.

    Vad en dhimmi (resp anti-dito) är kan du läsa dig till på http://www.fomi.nu. God läsning.

    Många tack!

    Ez

  7. 1946-2007 skriver:

    ”Hvad er historien bag billedet med “LARS VILKS 1946 – 2007??”

    http://snaphanen.dk/2008/01/17/%C2%BBfakkeltog-de-uartikuleredes-politiske-primalskrig%C2%AB/

  8. Religiøse følelser kan ikke hævde nogen særstatus i forhold til ytringsfriheden skriver:

    Danska Naser Khaders (medlem af folketinget) tale til Trykkefrihedsselskabet (og Lars Vilks) 3. oktober 2007:

    Den globale mundkurv

    – Det talte ord gælder –

    Tak til Trykkefrihedsselskabet for invitationen.

    Jeg er utroligt glad for at være her i dag. Og jeg er særligt glad for, at du, Lars Vilks er her. Det er en ære at møde dig – du er en modig mand. Desværre.

    Det kræver altså mod i disse år at turde at gøre det, som man ellers har gjort i forhold til andre religioner i mange, mange år. Ja faktisk er der oven i købet er en lang tradition også i Mellemøsten for netop at gøre grin med religionen og religionens mænd. De værste vittigheder jeg kender handler om religionens mænd.

    Fanatikerne har fået det til at se ud som om at alle muslimer er humorforladte. De er de ikke! Humor, ironi og satire finder man i alle samfund. Men tabuemnerne er forskellige fra samfund til samfund. Og jo mere fanatisk man er kulturelt og religiøst, jo mere går man op i tabuemnerne. Man tager dem bogstaveligt og udvider dem. Humoren i et samfund, er omvendt proportionel med fanatisme.

    http://nyalliance.dk/show/195/Naser_Khaders_tale_til_Trykkefrihedsselskabet.htm

  9. Persecution of Muslims skriver:
  10. Lars skriver:

    Fred! Jag har väldigt svårt att förstå hur du kan läsa in ”oerhört påtagligt religiöst troende”. Eller är det en ren projektion?

  11. Lars skriver:

    TJ. Jag skall försöka undvika ett tredje ty som det heter You Only Live Twice

    Och så får jag tacka politiskt korrekt för lyckönskningarna med mitt nya liv. Det är lite komplicerat, med det nya livet dras jag obönhörligen in i en konkurrens med det gamla. T ex får jag försöka bli en bättre fotbollsspelare i livet efter 2008.

  12. Cecilia skriver:

    Lars skrev:
    — Fred! Jag har väldigt svårt att förstå hur du kan läsa in “oerhört påtagligt religiöst troende”. Eller är det en ren projektion?—

    Ja, jag tror det är en projektion. Eftersom Fred själv är ”troende” – om nu må vara inte på Gud…

  13. mellis skriver:

    Lars får stå ut med mycket. För förstaplatsen som anti-dhimmi hos FOMI balanseras av en delad tredjeplats som halal-hippie i samma organ. 😀 http://www.fomi.nu./phpBB2/viewtopic.php?t=7878

    Om halal-hippies kan man läsa här:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Halalhippie
    http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article132319.ece

  14. halal-hippie skriver:

    Ordet kan även skrivas halal-hippie eller halal hippie. Begreppet härstammar från Danmark men har på senare tid även kommit att användas i det svenska språket. Det myntades av folketingsmedlemmen Naser Khader (se Naser Khaders tale til Lars Vilks ovenfor).

  15. Krænkelsesaspektet skriver:

    Danska blog Kritisk fornuft omhandler spørgsmålet om ytringsfrihed, som det stiller sig i kølvandet på sagen om Muhammed-tegningerne. Ytringsfriheden og tilgrænsende emner – multikulturalisme, menneskerettigheder, demokrati, retsstat – behandles på en basis af Oplysningens ideer. Sitet er redigeret af Malene Busk, Jens-Martin Eriksen og Frederik Stjernfelt.

    Som sin seneste post har Kritisk fornuft en længere tekst om Lars Vilks skrevet af den danske forfatter, Jens-Martin Eriksen:

    Provokationens trædemølle

    Anti-provokationsteoretikeren møder provokatøren I lyset af den formidable og globale gennemslagskraft, som Jyllands-Posten fik i kraft af sit karikaturstunt med Muhammed som bombemand, kan den svenske tegner Lars Vilks reprise med sin lille, forsømte hund, der også kaldes Muhammed, godt tage sig ud som et pauvert plagiat. Var den danske karikaturkrise eller Muhammedkrise den virkelige tragedie for den store misforståelse eller forsømmelighed overfor krænkede følelser, så er den svenske gentagelse måske blot en farce, hvor alle beskyldningerne, slagordene, argumenterne og forklaringsforsøgene gentages, og hvor forargelsen igen synes at skulle iscenesættes med demonstrationer. ”Død over Larish” hed det således på et banner i Pakistan, mens man brændte et grønt flag med et vertikalt gult bælte i midten.

    http://kritiskfornuft.blogspot.com/2008/01/jens-martin-eriksen-provokationens.html
    _

    Her en parafrase over de flag, der blev brændt af i Pakistan i forbindelse med demonstrationerne mod ”Larish” Vilks og Sverige

    http://conswede.blogspot.com/2007/09/join-art-project.html

  16. (anti)terrorloven skriver:

    Danska forfatter Erwin Neutzsky-Wulff har skrevet en sang til Vilks

    http://debat.modkraft.dk/read.php?2,89767,89767,quote=1

  17. Personlige frihedsværdier skriver:

    Berlingske Tidendes chefredaktør Lisbeth Knudsen på sin blog om Lars Vilks og selvcensur (3. oktober 2007):

    Den farlige selvcensur

    Af Lisbeth Knudsen

    Ytringsfrihed såvel som religionsfrihed er to helt fundamentale personlige rettigheder for os som borgere i de skandinaviske lande. Uangribelige rettigheder – troede vi måske indtil for godt to år siden.

    http://lisbethknudsen.blogs.berlingske.dk/?p=13

  18. Fred Torssander skriver:

    Att tro på ett liv efter detta är utan tvekan en religiös tro. Även om den som för Lars verkar handla om något slags själavandring. Omstart som Lars skriver.

    Visst skulle den som likt undertecknad gått igenom en operation eller av annan orsak haft stoppat hjärta – dödsbegreppet har ju varit ”hjärtdöd” – kunna påstå sig ha återuppstått från de döda. Det vore dock egentligen nästan lika fånigt som när Bush och andra kristna fundamentalister kallar sig återfödda.

    Den andra möjligheten är att att Lars avsikt är rent outhärdligt banal. Att påpeka att idag är första dagen på resten av ditt liv.

  19. Ømfindtlighed er farlig for den demokratiske orden skriver:

    Filosof og forfatter Kai Sørlander skriver til netavisen 180Grader (16. september 2007):

    Lars Vilks tegninger og religionsfrihedens konsekvenser

    Dagens klumme: Kai Sørlander skriver om Muhammed-tegninger, om religionsfrihed og om opdragelse af muslimer til demokrati.

    Af Kai Sørlander

    Kai Sørlander er filosof og forfatter

    For tiden er det Lars Vilks’ tegninger af Muhammed som hund, der ophidser muslimerne. Foreløbig er der dog kun tale om en svagere udgave af balladen efter Jyllands-Postens Muhammed-karikaturer. Muslimerne protesterer og kræver undskyldning; og i realiteten kræver de et forbud mod sådanne tegninger. De mener, at demokratiet bør vise dem det hensyn at forbyde alle former for krænkende tegninger af Muhammed. Det skal så i øvrigt være del af et alment forbud mod at krænke religiøse symboler.

    http://www.180grader.dk/klumme/Lars_Vilks_tegninger_og_religionsfrihedens_konsekvenser.php

  20. En grundpille i svensk lovgivning skriver:

    Netavisen 180Grader om svenskernes forhold til ytringsfriheden:

    Hver fjerde svensker vil begrænse ytringsfriheden

    Skal aviser have lov til at trykke billeder, som krænker religiøse symboler? Nej, mener en stor del af vores svenske naboer. Særligt kvinder og lavindkomstgrupper er imod.

    Diskussionen om ytringsfrihedens grænser er blusset op i stor hos vores svenske naboer efter lokalavisen Nerike Allahandas offentliggørelse af Lars Vilks? Muhammed-tegninger. Nu har det svenske nyhedsmagasin Fokus offentliggjort en meningsmåling, som viser at en stor del af svenskerne ønsker at begrænse ytringsfriheden på det religiøse område.

    http://www.180grader.dk/nyheder/Hver_fjerde_svensker_vil_begr_nse_ytringsfriheden.php

  21. De islamiske communities skriver:

    Danska kunstner Lars Svanholm blogger om Lars Vilks

    http://svanholm.urbanblog.dk/category/muhammed/

  22. Lars (Weiss) om Lars (Vilks) skriver:

    Folketings-kandidat Lars Weiss (Socialdemokraterne) i danska Information (15. september 2007):

    Danmark som krisepsykolog

    Det borgerlige Sverige holder grisestien ren. Og de svenske socialdemokrater kunne ikke drømme om at sige ja til en dansk udlændingepolitik light

    Flere politiske og kirkelige kredse herhjemme ærgrer sig dagligt gule og blå over, at den tolerante og kontante svenske udlændingepolitik lykkes, mens den skingre danske svækker landets omdømme og muligheden for integration af nødvendig fremtidig arbejskraft.

    Senest har den svenske Muhammed-sag illustreret forskellen. Med satiretegningen af Muhammed som hund, bragt i Örebros lokale avis, Nerikes Allehandes, stod fundamentalistiske kredse herhjemme, anført af en svovlprædikant mod jøderne, på spring med assistance.

    http://information.dk/146456

  23. Samtidskonstnär på tre dagar skriver:

    Kunsthistoriker Anneli Fuchs, Danmarks Kunstbibliotek, om kunstnerisk succes a la Vilks:

    Sådan får du succes som kunstner. Flere gode råd.

    Læs bogen ”Hur man bliver samtidskonstnär på tre dagar – Handbok med teori” skrevet af Martin Schibli og Lars Vilks.

    Hvis man følger deres råd og anvisninger, lover forfatterne (Schibli er kunstkritiker og curator, Vilks er kunstner), at man kan etablere sig som kunstner efter kun tre (!) dage.

    http://www.kopenhagen.dk/kommentar/?tt_board_uid=82&cHash=0820b0fc04

  24. Lars skriver:

    Fred! Ta dig nu samman och använd insidan av huvudskålen. Så skall jag ta det långsamt från början: Jag får genom en dansk konstnär veta att det finns en annan dansk konstnär (som jag inte känner till) som har gjort en textbild med mitt födelse- och dödsår. Ja, hur skall jag se på det? Då är det väl enklast att börja om eftersom texten är tydlig vad det gäller avslutningen.

    Föll poletten ner?

  25. En gave til muslimer skriver:

    Pensioneret præst Ricardt Riis om Lars Vilks’ Muhammed-hunde og demokrati (25. september 2007):

    Islam kan ikke være demokratisk, muslimer kan!

    En teologisk undersøgelse.

    Nogen har hævdet, at det er en ren tilfældighed, at demokratiet opstod i den vestlige verden, det kunne lige så godt være sket i Kina eller i den arabiske verden. Den påstand lader jeg gerne stå ved sit værd, det er mig ikke om at gøre at vise, at det er kristendommen, der har fremelsket demokratiet.

    Andre har hævdet, at demokratiets rod ikke er Jerusalem, men Athen. Det var i den græske verden, at demokratiet først fremstod, det er fra grækerne, vi har lært de demokratiske værdier at kende; den kristne kirke har kun medvirket til at forhindre demokratiet i at vokse frem. Også det lader jeg være, som det nu være kan. Man har forskellig tilgang til de historiske kendsgerninger, og hvis nogen kan få noget fornuftigt ud af den tilgang, så må han eller hun jo prøve på det.

    http://riis.religionblog.dk/islam-kan-ikke-v-re-demokratisk–muslimer-kan–post467

  26. Eftertænksomme og provokerende artikler skriver:

    Anmeldelse i danska Weekendavisen af tidsskriftet Kritik, hvor Lars Vilks bidrager med en tekst om sine Muhammed-hunde og en tegning:

    Komik på højt intellektuelt plan

    4 af 6 stjerner Bøger: Kritik nr. 186.
    Kritik har spurgt ti hoveder fra venstrefløjen, hvad denne fløj egentlig står for. Deres svar er ufrivilligt komiske og afslører, at der vil gå generationer, før venstrefløjen får samlet tankerne. Heldigvis.

    Af Bent Blüdnikow

    Redaktørerne af tidsskriftet Kritik er nogle drillesyge krabater. Midt i den søde juletid udsender de et nisserødt nummer med en gammel traver, nemlig: Kan venstrefløjen genopvækkes fra de dødes rige?

    http://weekend-avisen.dk/article/20071227/anmeldelser/712270022/

  27. Den elementære norm skriver:

    Niels Krause-Kjær på Berlingske.dk (8. oktober 2007):

    Tidsspilde med Trykkefrihedsselskabet

    Af Niels Krause-Kjær

    Kan man samles om almindeligheder? Svaret er ja, hvis man enten har usædvanlig god tid eller andre dagsordener. Politikens chefredaktør Tøger Seidenfaden havde hverken tid eller dagsorden til fælles med ledelsen i det såkaldte “Trykkefrihedsselskabet”, da han i sidste uge leverede en tale og skred. Det er svært at bebrejde ham. Mødet i Dansk Forfatterforenings lokaler var arrangeret i anledning af den svenske kunstner Lars Vilks tegning af Muhammed som en hund. En tegning, der har medført trusler på livet fra fundamentalistiske islamister. Tøger Seidenfaden indledte sin tale med, at truslerne først og fremmest var en sag for politiet, og at Trykkefrihedsselskabet havde samlet folk for at støtte “en elementær norm” – nemlig ytringsfriheden. Derefter kritiserede han selskabet for at nasse på netop den elementære norm for at fremme aggressiv muslimkritik. Og hvad skulle formålet ellers være udover beskæftigelsesterapi for de aktive? Hvis man vælger at kæmpe for ytringsfrihed i Danmark, må det føles som at sparke helt åbne døre op. Udover et par imamer m.fl. er der jo ingen – ingen – der sætter spørgsmålstegn ved den. Hvordan forskellige borgere og medier valgte at forvalte ytringsfriheden under f.eks. Muhammed-krisen har intet med det at gøre. Selv synes jeg ikke, Muhammed-krisen var Politikens og Seidenfadens “finest hour” – for nu at sige det pænt. Men det er en helt, helt anden sag.

    At samles om almindeligheder er enten spild af tid eller medvirken i skjult dagsorden. Jeg har f.eks. altid anset det for fjollet at deltage i de ellers så populære antinazistiske demonstrationer. Før det første fordi modstand mod nazisme er indlysende. For det andet, fordi der – udover Hansen fra Greve og et par andre kålhoveder – jo ikke er nogen af slagsen i Danmark. En demonstration antyder enten, at der er mange flere, eller at nogen er mere imod nazisme end andre. Begge dele er lige absurd. Når man så samtidig iagttager den em af selvgodhed, der driver ned ad gaderne ved den slags arrangementer, så er det vist bedst at holde afstand.

    Det samme med “Trykkefrihedsselskabet”. At samles om almindeligheder er måske nok fællesskabsfremmende for de særligt indviede. Dem om det. Men for alle andre er det tidsspilde, misbrug af dagsorden og med til at skabe det falske indtryk, at nok er vi alle enige om at støtte den elementære norm ( i det her tilfælde ytringsfriheden) , men nogle er mere enige end andre.

    http://nielskrause.blogs.berlingske.dk/2007/10/08/tidsspilde-med-trykkefrihedsselskabet/

  28. Koranen: En inspirationskilde for intolerance, mord og terror skriver:

    Netavisen 180Grader om koran-film:

    Hollandsk frygt for vold i kølvand på islamfilm

    Den hollandske regering ruster sig til uroligheder efter den planlagte fremvisning af parlamentsmedlem Geert Wilders’ film om islam, hvor Koranen blandt andet bliver revet i stykker.

    Det hollandske samfund frygter nye voldelige demonstationer som følge af en film. Denne gang er det parlamentsmedlem Geert Wilders fra ”Frihedspartiet”, der har kastet sig ud i et filmprojekt , der angiveligt skal afsløre Koranen som ”en inspirationskilde for intolerance, mord og terror”. Det skriver The Observer.

    http://180grader.dk/nyheder/Hollandsk_frygt_for_vold_i_k_lvand_p_islamfilm.php

  29. Kurdisk Flykting från Qanaquin skriver:

    Fred Torssander försöker avleda uppmärksamheten från den centrala frågan om hans ”favoritterrorgrupp” i Irak, som han ännu vägrar avslöja namnet på!
    Panelen väntar fortfarande på svar! En fortsatt diskussion med Fred Torssander är poänglös så länga man inte vet vilken politisk agenda han står för!

    Fred Torssander skriver:”Vi kräver ett omedelbart tillbakadragande av trupperna”!

    – Vilka är NI?!
    – Och vilken ”religiös” rätt har ni att att kräva något sådant när mer än 97% av kurderna välkomnar befriarna och vill ha dem kvar som skydd mot de mordiska barbaraberna?!

  30. futuraviking skriver:

    Halalhippie!

    Jag är så glad att det finns kvar i den svenska versionen av Wikipedia! Det var jag som lade in det där den 23/10 2007. Det fanns ju i danska Wikipedia men som sagt ej i svenska.

    Det ifrågasattes först av minst en wikipediabesserwisser (sannolikt en halalhippie, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Halalhippie ) och jag trodde det skulle avlägsnas.
    Men det fick vara kvar och det blev tom tillsnyggat av någon som begriper sig på Wikipedia mycket bättre än jag gör!

  31. Fred Torssander skriver:

    Vilka som kan tänkas skydda Iraks kurder är tämligen oklart. Det är i alla fall inte USA/Britterna. (se http://www.beyan.net/nyheter-artikel.aspx?id=132 )
    Fast å andra sidan kanske inte alla fd. irakiska kurder stödjer PKK?

    Kravet på att ockupationen av Irak skall upphävas är självklar enligt folkrätten. Separatism med hjälp av utländsk ockupation har historiskt sett bara hjälpt ockupationsmakten att dela upp en tilltänkt men svårhanterlig koloni i lätthanterliga inbördes stridande delar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.